Simen wrote:Vi hadde nynorsk tentamen i dag. Måtte slå opp alt jeg var usikker på, men håper til gjengjeld at det ikke blir noe feil da. "Dei saumfer" og "Likeins" var litt uvant, men er gøy å finne ordentlig nynorske ord.
Mens jeg konsekvent bruker sideformene (de som er lik bokmål). Akkurat like riktig, men sparer masser av tid .
Lurer på hvor mange ganger i løpet av tentamen i dag jeg tenkte:
"Hvorfor sitter jeg her og presser ned noen linjer på et ark, for at en lærer skal vurdere hvor god jeg er i nynorsk?" Akkurat i dag klarer jeg ikke komme på noe mer meningsløst.
Som så mange andre ting man må lære er den prosessen du nettopp beskrev bare et middel for å oppnå et mål. Du ønsker å gjøre det bra så læreren din gir deg en god karakter og du kommer inn på det studiet du ønsker.
Men jeg føler det slik som at Matte skulle hatt et sidefag slik som ligninger
Self blir det ikke riktig, men klarer ikke å stoppe å tenke det. (Jeg snakker nord norsk, skriver bokmål og Så skal jeg og skrive ny norsk.... Blir litt forvirrende.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Du er ikke alene om å ha dialekt wolfie, men det er langt enklere å forholde seg til nynorsktvangen i skolen dersom man har et litt positivt forhold til hele greia. Begynn å les litt nynorske bøker. Begynn å føl deg trygg på deg selv når du bruker det. Det er hele løsninga.
Og forresten - dersom du får jobb i fremtida innen offentlig sektor og du må svare på et brev som er skrevet på nynorsk, må du svare på brevet på nynorsk også. That is the law. (Det er lova.)
- skal du slå opp et ord på "a" - let fremst i boka under "A".
- skal du ha et ord på "b" - let under "B"
...
- skal du ha et ord på "å" - let under "Å"
Dersom man eventuelt skulle ønske å slå opp en gramatisk regel er som regel min første tanke: "Kan jeg formulere meg på noen annen måte? En måte som gjør at jeg slipper å tenke så fryktelig mye på gramatikken?"
Eg sug jo i nynorsk. Eg skriv utruleg mykje betre bokmål enn nynorsk. Eg gjorde ikkje det før, men fordi eg ikkje lengre har faste nynorskinnleveringar og -prøvar der eg får rettskrivinga mi retta, og heile tida blir bombadert med bokmål i alle medier og alle skriftlege kanalar, så har bokmålsgrammatikk og ditto ordforråd pressa seg inn i nynorsken min. Eg skriv veldig mange bokmålsord i nynorsken min utan å vere klar over det, og bøyer mange ord feil utan å vere klar over det.
Bokmål, derimot, skriv eg så og seie plettfritt.
Grunnen til at eg tek dette opp er ikkje for å skryte og sei "eg skriv nynorsk uansett" eller noko, men fordi at det faktisk ikkje er naudsynt å vere kjempeflink i noko for å foretrekke det. Som Ceres egentleg sa langt betre enn eg klarte.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Nynorsk...
Har ikke egentlig helt sansen for prosjektet til han godeste Ivar Aasen. Jeg mener, å konstruere et språk på den måten? Språk kan ikke konstruerers. Bare se på esperanto. Hva er det, sa du? Klandrer deg ikke dersom du ikke vet det.
Nei, da er det mye bedre med Knud Knudsen, som sakte men sikkert ville reformere dansken som ble brukt på hans tid, til et mer norsk skriftspråk. Trinnvis vill han bytte ut de ordene som ikke passa inn; hvileløst ville han tilpasse ortografien til talemålet. Vel og merke er jeg ikke enig i det språket han ville ta utgangspunkt i (det dannede byspråk), men metoden hans er mye bedre.
Det er litt som forskjellen mellom RV og SV/Ap: RV vil ødelegge det gamle, og finne på noe nytt. SV/Ap vil endre det eksisterende, og forbedre funksjonaliteten dets.
Aasen er med andre ord en språklig nihilist.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Det lurer eg på òg. Terje, om du les dette, såframt du ikkje er borte for å sjå Angel har du ingen haldbar grunn for å ikkje vere her og underhalde oss!
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Skulle mest trodd du var Cèsar Loki! ''Entertain us!''
''Også du min sønn Brutus'' (les Terje, haha)
Neida, bare tuller! Han tror sikkert at forumet er nede, slik en haug med andre tror! jaja
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Det kom jo mail, for pokker'n. Sjekker ikkje folk e-posten sin lengre? Sukk. Eg hugser den gong eg var ung, eg, då sjekka me e-posten vår fleire gonger i timen, og me hadde ikkje fancy ting som SMILEFJES den gongen, den gongen måtte me uttrykke kjenslene våre på gamlemåten - med BOKSTAVARl
Tsktsk. Ungdommen no til dags, dei skal ha alt opp i nevane.