Page 6 of 21
Film?
Posted: Sun Aug 20, 2006 3:14
by Nynaeve Sedai
Er litt usikker...
Problemene er at med en serie så lang som WOT må det drastiske nedskjæringer av historien (som i LOTR, hatet det) og skuespillerne hadde måttet blitt skiftet ut etter en stund... Jeg mener 11 bøker til nå, minst et år per film (minst...), altså minimum 11 år... Ingen skuespiller ville vært med så lenge... Og når man skifter ut skuespillere har man en tendens til å drepe filmen... (mange eksempler innen tv-serier... total drepen)
Men en tegneserie er definitivt noe å vurdere...
F.eks. japanerne er dritgode innen feltet...
Jeg vet ikke hva dere synest, men jeg liker ideen...
Posted: Sun Aug 20, 2006 9:38
by Sauegjeteren
Vel, får man skuespillerne hekta nok så går det vel å ha dem med. Og de fleste karakterene modnes ganske mye mer enn tre år skal ha det til, så det bør ikke være noe problem med hensyn til alder.
Posted: Sat Jan 13, 2007 17:03
by Nafanua
De må for all del ikke lage film av tidshjulet. Syns de har ødelagt nok bøker på den måten. Likte Ringenes Herre til de laget en helt komplett idiotisk film av bøkene! Slik var det også med Harry Potter. Ikke la dem få ødelegge tidshjulet også. Syns heller ikke de skal ødelegge bøkene om den mørke materien, selv om det sansynligvis er fir sent=(
Posted: Sat Jan 13, 2007 17:15
by Shallis
Unnskyld meg men kan du ikke da bare la være å se filmene??
Liker for så vidt boksmaken din da

Posted: Sat Jan 13, 2007 17:26
by Moghedien
Shallis da! Man kan jo ikke bare "la være å se filmen". Uansett hvor dårlige kritikker den filmen hadde fått, hadde jeg følt meg tvunget til å se den. Det er som om man skulle la være å se To Tårn fordi Tom Bombadil ikke var med i Ringens Brorskap. Og jeg kan heller ikke la være å se den femte Harry Potter filmen, selvom jeg vet at de kommer til overdramatisere den Cho/Harry scenen noe grusomt.
Posted: Sat Jan 13, 2007 18:34
by Nynaeve
Men allikevel syns jeg det er bedre at de har prøvd (og eventuelt feilet) enn at de aldri tør prøve å lage en film. Man har jo fortsatt boka å henvende seg til, hvis filmen blir total katastrofe.
Posted: Sat Jan 13, 2007 19:39
by Nafanua
Shallis wrote:Unnskyld meg men kan du ikke da bare la være å se filmene??
Nei, det er nok ikke bare å la vær. Er nok ganske så nyskjerrig av meg

Posted: Sat Jan 13, 2007 21:23
by Lothair Mantelar
Nafanua wrote:De må for all del ikke lage film av tidshjulet. Syns de har ødelagt nok bøker på den måten. Likte Ringenes Herre til de laget en helt komplett idiotisk film av bøkene!
Ringenes Herre ble av alle utenom Jackson regnet for å være ubrukelig som filmmanus, men PJ så potensialet og lagde den beste fantasyfilmen noen gang utgitt. Jeg kan skjønne at noen ikke likte at den og den scenen ikke fikk plass, at den og den tingen ble gjort osv, men hvis man tenker litt over det så kan man finne gode argumenter for det PJ gjorde.
F. eks så er det mange som ikke likte hva PJ gjorde med angrepet på Orthanc. Ok, entene dukker litt for fort opp etter at Fangorn "roper" på dem til at det skal være realistisk. Så mye skal jeg også innrømme, men den scenen er alt for viktig til at den kan omtales i tilbakeblikk, slik Tolkien gjorde det. Det hadde vært et filmatisk feilgrep å ikke vie det angrepet plass i filmen.
Når det gjelder WoT så synes jeg at serien hadde gjort seg bedre som Tv-serie enn film. Whedon som produsent, Loki?
Posted: Sun Jan 14, 2007 0:20
by Shallis
Nafanua wrote:Shallis wrote:Unnskyld meg men kan du ikke da bare la være å se filmene??
Nei, det er nok ikke bare å la vær. Er nok ganske så nyskjerrig av meg

Ja da har du bare deg selv og skylde.
Jeg syns derimot at det er gøy å se en annen persons tolkning av bøker, og hva de selv syns er viktig.
Greit ikke topp kvalitet i forhold til boka, men en annen type underholdning.
Men du sier jo at det er så utrolig grusomt for deg, og stakkars stakkars deg, men du MÅ faktisk ikke se dem. Ingen som tvinger deg...
Posted: Sun Jan 14, 2007 0:34
by Nafanua
Strengt tatt, nei. Syns også andres tolkning av bøkene er viktig, ellers hadde jeg neppe vært på dette forumet. Men når man setter levende bilder til meningen er det vanskelig å kvitte seg med det bildet. F.eks. så jeg harry potter og sirius black på kino, og etter det har min forestilling av hvordan de så ut, hvordan hogwarts så ut etc. vært helt lik den i filmen. Det er dette jeg vil unngå.
Men lages det en film av en så god serie som TWOT så må jeg nesten gå å se den, det er et must!
Posted: Sun Jan 14, 2007 4:54
by Arandal
Tidshjulet passer nok best i tv-serie formatet, men jeg er redd for at kvaliteten fort kan bli forringet som serie, da mener jeg de visuelle og tekniske detaljene som fort kan bli viktig i en eventuell produksjon...men lages det en film, gjøres det fullt ut og det spares verken på pomp eller prakt. Man for tak i gode skuespillere og man kan forholde seg til noe konkret. Mens i en tv-serie er man veldig avhengig av alt skal lykkes og modererer seg før man kan se hvorvidt dette er noe og satse på...mens i en film er det alt eller ingenting. Det er ihvertfall ett inntrykk jeg har...
Posted: Sun Jan 14, 2007 14:48
by Moghedien
Lothair Mantelar wrote: ...og lagde den beste fantasyfilmen noen gang utgitt.
Konkurransen er vel egentlig ikke så veldig stor?:P
Vel...
Posted: Tue Feb 20, 2007 22:06
by Krato
Vel de var ganske skeptiske ved LOTR filmene også. Fansen altså...jeg var en av de men ble positivt overrasket av de

selv om mye var utelatt. Er enig at det må til lange filmer for hver bok. Har kunnet funket for min del med film men det er som noen av dere sier at det tar tid for at man skal forelske seg i WoT verdenen. Håper det blir film eller serie en eller annen gang

Utrolig historie...ble medlem idag

Posted: Fri Feb 23, 2007 11:15
by ludde
tWoT er drit bra bøker. At de lager film av dem ødelegger ikke bøkene det grann. EotW blir ikke forandret. At ting blir annerledes i en film er jo ikke en bombe. Prøv å finn en kar som ser prikk lik ut som Rand i ditt hode. Selv hadde jeg aldri klart å tegne en av personene i tWoT. Så fast av utseende er de ikke i mitt hode. Det som i såfall hadde vært et stort pluss med tWoT er at en er ferdig med å lese serien før første serie/film kommer ut. Så du har hatt den store opplevelsen. Slik det ikke ble med Harry Potter.
Posted: Sat Feb 24, 2007 16:08
by Shallis
ludde wrote: Det som i såfall hadde vært et stort pluss med tWoT er at en er ferdig med å lese serien før første serie/film kommer ut. Så du har hatt den store opplevelsen. Slik som det kan bli med Harry Potter.
Hæ? Harry Potter - filmene har faktisk kommet ut altså?