Eragon
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Siri Sedai
- Den Eldste

Ja Ja, god underholdning egentlig, dragen var kul, og effektene ellers. Men det stemmer det, boka er ikke fulgt, kun i grove trekk...snaut nok det.
Så jeg vil si dette er en "light" versjon av Ringenes herre filmene....svært light!! Eller: "light" versjon av Ringenes Herre møter Jurrasic Park!
Ville gitt 4 tror jeg, synes Knut Holt var svært snill. Men det er mulig det er en fordel IKKE å ha lest boka.....så slipper du å tenke hele tiden: ...det var jo ikke sånn det var.... og tror egentlig ikke det ødelegger så mye for boka å se filmen først. Du skjønner jo hvordan det ender uansett! og det meste av handlingen i boka er ikke med i filmen.
Så bare se filmen, men ta på "bli underholdt i 1,5 time brillene"!
Så jeg vil si dette er en "light" versjon av Ringenes herre filmene....svært light!! Eller: "light" versjon av Ringenes Herre møter Jurrasic Park!
Ville gitt 4 tror jeg, synes Knut Holt var svært snill. Men det er mulig det er en fordel IKKE å ha lest boka.....så slipper du å tenke hele tiden: ...det var jo ikke sånn det var.... og tror egentlig ikke det ødelegger så mye for boka å se filmen først. Du skjønner jo hvordan det ender uansett! og det meste av handlingen i boka er ikke med i filmen.
Så bare se filmen, men ta på "bli underholdt i 1,5 time brillene"!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Siri Sedai
- Den Eldste

Synes boka er mer Ringenes Herre plagiat enn filmenSauegjeteren wrote:Ah. Så filmen går mye bort fra boka? Da er det kanskje mer i det lokalavisa sa da, om at det var et rent Ringenes Herre-plagiat. For selve plottet i boka avviker litt fra Ringenes Herre.
Spoiler
f.eks i boka har alvene spisse ører, og dvergene bor i huleganger i fjellet og hugger i stein, og urgalene =orkene , han trollmannen= trollmannen i tårnet i RH.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Men det var altså handlinga jeg siktet til, ikke omgivelser og slike ting.Siri Sedai wrote:Synes boka er mer Ringenes Herre plagiat enn filmenSauegjeteren wrote:Ah. Så filmen går mye bort fra boka? Da er det kanskje mer i det lokalavisa sa da, om at det var et rent Ringenes Herre-plagiat. For selve plottet i boka avviker litt fra Ringenes Herre.
Spoiler
f.eks i boka har alvene spisse ører, og dvergene bor i huleganger i fjellet og hugger i stein, og urgalene =orkene , han trollmannen= trollmannen i tårnet i RH.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Eller kanskje anmelderen i lokalavisa ikke egentlig har særlig peiling på fantasy?Sauegjeteren wrote:Da er det kanskje mer i det lokalavisa sa da, om at det var et rent Ringenes Herre-plagiat. For selve plottet i boka avviker litt fra Ringenes Herre.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

Hva skjedde????
Halve boka er kuttet bort, alt (ikke alt, men for å utrykke meg) var jo totalt feil!!
Begynner å lure på om Fangmeier har lest boka i det hele tatt, han skulle heller sats på å laga en 3 timers film, og i hvert fall fått med litt av handlinga!
P.g.a alt som er kuttet vekk, tror jeg at det kan dukke opp store problemer med å forklare handlingen av oppfølgerne til publikum i de neste to filmene.
Halve boka er kuttet bort, alt (ikke alt, men for å utrykke meg) var jo totalt feil!!
Spoiler
Hvor er Orik, hvor er Tvillingene, hvor er Katarina, Hvorfor er Baldur og Albrikt sendt vekk å starten av filmen?????
Durza døde ikke slik, hvor er khul-urgalene, hva gjør Rikets soldater i Farthen Dur?
Brom døde ikke sånn, de møtte ikke Murtagh sånn, hvor har det blitt av alt som skjedde i Farthen Dur, hvor er reisen gjennom den store ørkenen?
Hvor er de to store byene Brom og Eragon var i før han døde? Hvorfor røper de at Arya er prinsesse?
Hva er det som skjer?
Durza døde ikke slik, hvor er khul-urgalene, hva gjør Rikets soldater i Farthen Dur?
Brom døde ikke sånn, de møtte ikke Murtagh sånn, hvor har det blitt av alt som skjedde i Farthen Dur, hvor er reisen gjennom den store ørkenen?
Hvor er de to store byene Brom og Eragon var i før han døde? Hvorfor røper de at Arya er prinsesse?
Hva er det som skjer?
P.g.a alt som er kuttet vekk, tror jeg at det kan dukke opp store problemer med å forklare handlingen av oppfølgerne til publikum i de neste to filmene.
Last edited by Azumiel on Tue Jan 26, 2016 13:06, edited 4 times in total.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå an. Paolini har ikke akkurat rykte på seg for å være noe mer enn en overhypa Tolkien ripp-off som bare fikk Eragon utgitt fordi han er i slekt med forlagsformannen. Denne filmen kan kun hjelpe ryktet til Paolini.Azumiel wrote:
Hver så snill, les boka, drit i filmen, den ødelegger Paolinis rykte!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Jeg skjønner. Min feilLothair Mantelar wrote:Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå an. Paolini har ikke akkurat rykte på seg for å være noe mer enn en overhypa Tolkien ripp-off som bare fikk Eragon utgitt fordi han er i slekt med forlagsformannen. Denne filmen kan kun hjelpe ryktet til Paolini.Azumiel wrote:
Hver så snill, les boka, drit i filmen, den ødelegger Paolinis rykte!
-
Siri Sedai
- Den Eldste

Så filmen igår, har ikke lest boka så ble heller ikke skuffet. Men jeg kan ikke forstå annet enn at denne filmen kun er et forsøk på å melke mest penger ut av Ringenes Herre effekten...
En fantasy film trenger tid for å etablere et forhold til sitt publikum, man må få det "personlige" forholdet hvis jeg kan ordlegge meg sånn, til karakterene. Når filmen er så kort som den er, mangler den følelsen...man får ikke gåsehud når filmen når sitt klimaks og man blir ikke engasjert, ikke slik jeg f.eks ble i Ringenes Herre filmene, som er det mest nærliggende å sammenligne med.
Nei filmen lider nok utvilsomt av et ikke fullgodt manus, ikke de beste skuespiller prestasjonene og følelsen av hastverk...
Det kunne nok blitt en veldig god film hvis ting hadde vært gjort litt annerledes...og kanskje ikke fullt så mange klisjeer, men for all del, det er grei underholdning.
En fantasy film trenger tid for å etablere et forhold til sitt publikum, man må få det "personlige" forholdet hvis jeg kan ordlegge meg sånn, til karakterene. Når filmen er så kort som den er, mangler den følelsen...man får ikke gåsehud når filmen når sitt klimaks og man blir ikke engasjert, ikke slik jeg f.eks ble i Ringenes Herre filmene, som er det mest nærliggende å sammenligne med.
Nei filmen lider nok utvilsomt av et ikke fullgodt manus, ikke de beste skuespiller prestasjonene og følelsen av hastverk...
Det kunne nok blitt en veldig god film hvis ting hadde vært gjort litt annerledes...og kanskje ikke fullt så mange klisjeer, men for all del, det er grei underholdning.
-----------///M-----------
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Han ga Atter en Konge treer...Terje wrote:Eller kanskje anmelderen i lokalavisa ikke egentlig har særlig peiling på fantasy?Sauegjeteren wrote:Da er det kanskje mer i det lokalavisa sa da, om at det var et rent Ringenes Herre-plagiat. For selve plottet i boka avviker litt fra Ringenes Herre.
Men om jeg får ånden en dag, skal jeg skrive inn annmeldelsen. Det var rett og slett litt småmorsomt å lese den.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Jeg har da kommet til sånn ca side 60 i Eragon. Leser den på engelsk.
Jeg må rett og slett si at jeg ikke liker boka i det hele tatt. Handlingen er helt grei og spennende nok, men måten boka er skrevet på gir meg absolutt ingenting.
Kanskje er det jeg som er blitt vant til Jordans måte å skrive på, men jeg syns boka rett og slett blir kald, irriterende kjedelig og uten følelser. Ingen dypere forklaring.
Uten og ødelegge handlingen for noen skal jeg komme med et eksempel.
Som for eksempel når Eragon går til slakteren for å kjøpe kjøtt hos en mann han ikke liker så godt. Jeg oppfatter det som om de snakker litt surt til hverandre, og så kommer en tredje mann inn døra og avbryter dem. Et halvt avsnitt senere sier den tredje mannen at det var bra han avbrøt dem før det ble slåsskamp. Jeg hadde oppfattet det som en lett argumentasjon, men nei da.
I tillegg så syns jeg begynnelsen av boka virker litt sånn "alt må skje med en gang." Jeg tenker kanskje at dette er en iver som går over etterhvert og hever boka litt, men hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg må uansett lese hele boka, fordi vi har fått i oppgave av engelsklæreren vår å lese en engelsk roman. Yeah Great!
Er rett og slett skikkelig skuffet over boka, og håper den blir bedre etter hvert!!
Jeg må rett og slett si at jeg ikke liker boka i det hele tatt. Handlingen er helt grei og spennende nok, men måten boka er skrevet på gir meg absolutt ingenting.
Kanskje er det jeg som er blitt vant til Jordans måte å skrive på, men jeg syns boka rett og slett blir kald, irriterende kjedelig og uten følelser. Ingen dypere forklaring.
Uten og ødelegge handlingen for noen skal jeg komme med et eksempel.
Som for eksempel når Eragon går til slakteren for å kjøpe kjøtt hos en mann han ikke liker så godt. Jeg oppfatter det som om de snakker litt surt til hverandre, og så kommer en tredje mann inn døra og avbryter dem. Et halvt avsnitt senere sier den tredje mannen at det var bra han avbrøt dem før det ble slåsskamp. Jeg hadde oppfattet det som en lett argumentasjon, men nei da.
I tillegg så syns jeg begynnelsen av boka virker litt sånn "alt må skje med en gang." Jeg tenker kanskje at dette er en iver som går over etterhvert og hever boka litt, men hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg må uansett lese hele boka, fordi vi har fått i oppgave av engelsklæreren vår å lese en engelsk roman. Yeah Great!
Er rett og slett skikkelig skuffet over boka, og håper den blir bedre etter hvert!!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Paolini er en rimelig god forfatter, og Eragon er bra til å være skrevet av en 18 åring uten noe forfattererfaring i det hele tatt. Men for å være ærlig, filmen var FU***** dårlig. Alt for kort og preget av hastverk, en så stor bok trenger minst 3 timer på å sette inn plottet.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!