Brukernavn, signaturer, avatarer

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

davram bashere wrote:
Terje wrote:
Dessverre måtte teksten forkortes en smule for å få plass, så her følger originalen, samt en del annet snadder fra Wikipedias artikkel om "kenninger":

Hva i H****** er en kenning, om jeg får spørre.
Davram da... ærlig talt, sånn spørr man ikke om. :evil:
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Man kan jo framstå som en idiot...

Men så er det vel også en og annen gammel kineser som sier noe om at den som ikke spør, den fortsetter å være idiot.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Goodkind får vike for et sitat fra Mikhail Bulgakovs klassiske bok, "The Master and Margarita".

*Og alle var vi glade da Lotta fjernet sin gamle sigg*
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

ninin wrote:
davram bashere wrote:
Terje wrote:
Dessverre måtte teksten forkortes en smule for å få plass, så her følger originalen, samt en del annet snadder fra Wikipedias artikkel om "kenninger":

Hva i H****** er en kenning, om jeg får spørre.
Davram da... ærlig talt, sånn spørr man ikke om. :evil:
Det var forresten bare tull, jeg vet ikke hva en kenning er jeg heller. Men siden jeg nå har vært så slem så tillat meg å sjekke wikipedia :lol:
En kenning eller kjenning er en form for faste omskrivninger (se metafor) som ble brukt av skalder i skaldekvad i middelalderen.

Eksempler:

* «Havhest» = Skip.
* «Kampens ild» = Sverd.
* «Blodorm» = Sverd.
* «Fornjots sønn» (jotnen Æge) = Vinden.
* «Likgjøk» = Ravn.
* «Himmelfjell» = Skyer.
* «Månens søster» = Solen.
* «Odins galge» = Tre.
* «Harmdogg» = Tårer.

Når man i dag snakker om «apostlenes hester» og mener beina, er dette et tilsvarende poetisk omskrivning.
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

...Å nei dette får meg til å tenke på da vi lærte om norrønt på videregående.. Har fortsatt mareritt!
Manbearpig
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Hvorfor skal man få mareritt av norrøn. Jeg liker nørrøne ting. Spesielt Frøya :P
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Han meinte antakeleg norrønt språk...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Godt mulig, men jeg liker fortsatt Føya. Og når vi først er inne på mytologiske damer, så er ikke Athene og Afrodite så ille de heller 8)
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Mener du utseendemessig nå, db? Og isåfall, hvilke kunstneres framstillinger av dem?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

De flestes. Litteraturens beskrivelser av dem er heller ikke så ille.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

davram bashere wrote:Godt mulig, men jeg liker fortsatt Føya. Og når vi først er inne på mytologiske damer, så er ikke Athene og Afrodite så ille de heller 8)
Kvifor akkurat Athene? Ser grunnen til at ein antar at to kjærleiksgudinner tar seg godt ut, men kvifor akkurat Athene og ikkje, tja, Frigg eller Artemis eller Demeter eller Idunn eller Hera eller Siv? Eller, for den saks skuld, Cybele eller Ishtar? :P
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Loki wrote:
davram bashere wrote:Godt mulig, men jeg liker fortsatt Føya. Og når vi først er inne på mytologiske damer, så er ikke Athene og Afrodite så ille de heller 8)
Kvifor akkurat Athene? Ser grunnen til at ein antar at to kjærleiksgudinner tar seg godt ut, men kvifor akkurat Athene og ikkje, tja, Frigg eller Artemis eller Demeter eller Idunn eller Hera eller Siv? Eller, for den saks skuld, Cybele eller Ishtar? :P
Eller Isis.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ninin wrote:
Loki wrote:
Eller Isis.
Eller Inanna, eller Nephthys eller Hathor, eller Skade eller Sigyn, eller Gerd eller Jord, eller Gaia eller Rhea, eller for den saks skuld Lakshmi, Parvati eller Durga. Etc, etc, etc. Poenget var vel kvifor trekke fram akkurat Athene når han snakka om pene gudinner - ein attributt dei fleste gudinner antakeleg har blitt tilskreve uansett.
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

Kan ha noe med at jeg ikke har hørt om fire femtedeler av de der.

Og Loki: Er ikke Artemis et guttenavn?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

davram bashere wrote:Og Loki: Er ikke Artemis et guttenavn?
Nei. Eller, jo, men kun i bøker av Eoin Colfer.
Post Reply