Trykkingen av Muhammed i Magazinet

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Loki wrote:
Ceres wrote:
Loki wrote: For å spele djevelens advokat var det eit problem dei fekk av å frigjere slavane, ikkje ved å innføre afrikanere til kontinentet...
Jo, men dersom de ikke hadde innført slavene i første rekke hadde de muligens ikke hatt problemet? :P
Nei, men det er jo litt som å sei at dersom dei ikkje hadde funne opp seglekunsten så ville me ikkje hatt raseproblemer i USA i dag. :P Alt kan sporast tilbake i haugevis av ledd, eg forsøkte liksom å finne det definerende stadiet.
Vel... dagens raseproblemer i USA er ikke voldsomt store, de har ikke all rasismen som mange europeiske land sliter med. Men de har penger. Og penger er - som faile var inne på - makt. Og afroamerikanere har langt mindre av denne makten (les: er fattigere) enn resten. Vil ikke føre det tilbake til skipsbygginga... Men muligens til kolonitida, og kolonipolitikken.
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Ceres wrote:
Loki wrote:
Ceres wrote: Jo, men dersom de ikke hadde innført slavene i første rekke hadde de muligens ikke hatt problemet? :P
Nei, men det er jo litt som å sei at dersom dei ikkje hadde funne opp seglekunsten så ville me ikkje hatt raseproblemer i USA i dag. :P Alt kan sporast tilbake i haugevis av ledd, eg forsøkte liksom å finne det definerende stadiet.
Vel... dagens raseproblemer i USA er ikke voldsomt store, de har ikke all rasismen som mange europeiske land sliter med. Men de har penger. Og penger er - som faile var inne på - makt. Og afroamerikanere har langt mindre av denne makten (les: er fattigere) enn resten. Vil ikke føre det tilbake til skipsbygginga... Men muligens til kolonitida, og kolonipolitikken.
flinke til å lage sånn som detta her er dere virkelig! :P
Last edited by Faile on Thu Mar 16, 2006 22:05, edited 1 time in total.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ceres wrote: Vel... dagens raseproblemer i USA er ikke voldsomt store, de har ikke all rasismen som mange europeiske land sliter med. Men de har penger. Og penger er - som faile var inne på - makt. Og afroamerikanere har langt mindre av denne makten (les: er fattigere) enn resten. Vil ikke føre det tilbake til skipsbygginga... Men muligens til kolonitida, og kolonipolitikken.
Vel, kolonitida var eit resultat av europamaktenes adgang til skipsbyggingsteknologi. :roll:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vel - hehe - det er som å si at tidshjulet.net er et resultat at at 0 og 1 ble funnet opp... :lol:
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

My point exactly. :-)
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Tror jeg har sagt det før, men det tåler å gjentas. Jeg forstår helt og fult de fornærma muslimene. Jeg liker ikke reaksjonene til deres mest ekstreme troende, og støtter dem ikke, men jeg forstår dem.

Konstruktiv kulturkritikk har jeg ingenting imot, men disse karikatyrene var langt fra konstruktive. Hvis du vil "forbedre" noen (etnosentrisk, etnosentrisk, etnosentrisk), gakker du deg ikke hen og fornærmer dem på det groveste. Dette er ikke engang en ice-breaker. Du forsøker forsiktig og respektfult å peke på at du ikke liker det de gjør, og forsøker å overtale dem ved hjelp av rasjonelle argumenter til å høre på dine synspunkter.

Den fornærmende linja funker ekstra dårlig når du ansees som håndlangeren til den staten som kanskje må ta det meste av ansvaret for at de undertrykkende regimene i Midtøsten er som de er. Hver gang en demokratiseringsprosess har vært igangsatt i regionen, har USA knust den, fordi demokrati truer USAs forretningsinteresser. Det skjedde i Iran, i Saudi-Arabia, i Irak, osv.

The birds come home to roost, som de selv sier.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Tror jeg har sagt det før, men det tåler å gjentas. Jeg forstår helt og fult de fornærma muslimene. Jeg liker ikke reaksjonene til deres mest ekstreme troende, og støtter dem ikke, men jeg forstår dem.

Konstruktiv kulturkritikk har jeg ingenting imot, men disse karikatyrene var langt fra konstruktive. Hvis du vil "forbedre" noen (etnosentrisk, etnosentrisk, etnosentrisk), gakker du deg ikke hen og fornærmer dem på det groveste. Dette er ikke engang en ice-breaker. Du forsøker forsiktig og respektfult å peke på at du ikke liker det de gjør, og forsøker å overtale dem ved hjelp av rasjonelle argumenter til å høre på dine synspunkter.

Den fornærmende linja funker ekstra dårlig når du ansees som håndlangeren til den staten som kanskje må ta det meste av ansvaret for at de undertrykkende regimene i Midtøsten er som de er. Hver gang en demokratiseringsprosess har vært igangsatt i regionen, har USA knust den, fordi demokrati truer USAs forretningsinteresser. Det skjedde i Iran, i Saudi-Arabia, i Irak, osv.

The birds come home to roost, som de selv sier.
Igjen kjem Terje og seier det eg forsøkte sei for litt sidan, berre på ein langt meir sakeleg og konstruktiv måte.

I curse you and your knowledgeable ways! :wink:
Post Reply