Page 7 of 17

Posted: Fri May 12, 2006 15:17
by stefan_hoy
Ceres wrote:(Du bruker imidlertid ordet "adaptivt" på en måte jeg ikke helt er fortrolig med. Jeg har alltid sett på det ordet som synonym til "tilpassningsdyktighet" eller noe i den duren. Hvordan røyking kan virke positivt inn på tilpassningsdyktigheten vår forstår jeg ikke helt... Du må forklare meg litt bedre hva du mener med det.)
Det har du for så vidt rett i. Det jeg mente var ikke at røykingen i seg selv var adaptivt, men tingene rundt røyken, nemlig gruppetilhørligheten, en nødvendig (?) forutsetning for evolusjonell suksess og dermed også adaptivt.
På mine tidligere skoler så har røykerne vært ei slags gruppe. Men det er ei gruppe av folk fra andre miljøer enn mitt eget. Det er dem som gikk helse-og-sosial-fag, dem som gikk elektro, noen hard-core-almenn-festere/ridejenter og en og annen ellers. Men stort sett var menneskene som røyket på alle måter så lite atraktive som gruppe at man fikk inntrykk av at dem som ikke kom inn i noe annet miljø - de endte opp der... Det er trist, men det er slik det var der jeg kom fra.

Utenom skolesammenheng er det nok i større grad en samling individer som samles utenfor for å røyke. Det kan nok godt være sosialt det - man blir kjent med nye mennesker og knytter kontakter. Men som jeg har sagt i en tidligere post i denne tråden - det er da sosialt inne også... Kanskje i enda høyere grad...
Der jeg gikk, var røykerne gjerne sosialt sterke, og ganske så ressurssterke. I alle fall på ungdomsskolen var de en ganske så attraktiv gruppe. Men det er sikkert forskjell fra sted til sted naturligvis. Poenget er at det finnes attraktive røykegrupper for enkelte mennesker.
Om det er mer sosialt inne i en ikke-røykegruppe, eller ute i en røykegruppe blir spekulasjoner for min del.

Posted: Fri May 12, 2006 15:25
by Eivind
Hva er galt med sitatboksene? Ta en titt innom nybegynnertråden, vi var det alle en gang :)

Endret for deg.

Posted: Fri May 12, 2006 15:29
by Nynaeve
stefan_hoy wrote:
Der jeg gikk, var røykerne gjerne sosialt sterke, og ganske så ressurssterke. I alle fall på ungdomsskolen var de en ganske så attraktiv gruppe. Men det er sikkert forskjell fra sted til sted naturligvis. Poenget er at det finnes attraktive røykegrupper for enkelte mennesker.
Om det er mer sosialt inne i en ikke-røykegruppe, eller ute i en røykegruppe blir spekulasjoner for min del.
På min skole er røykerne "outsiderne". De gjør det dårlig på skola fordi de driter i den, og er ikke særlig populære, så det er visst forskjellig fra skole til skole.

Posted: Fri May 12, 2006 15:33
by stefan_hoy
På min skole er røykerne "outsiderne". De gjør det dårlig på skola fordi de driter i den, og er ikke særlig populære, så det er visst forskjellig fra skole til skole.
Word. Det er forskjellig fra skole til skole.

Posted: Fri May 12, 2006 16:48
by Ceres
stefan_hoy wrote:
Ceres wrote:(Du bruker imidlertid ordet "adaptivt" på en måte jeg ikke helt er fortrolig med. Jeg har alltid sett på det ordet som synonym til "tilpassningsdyktighet" eller noe i den duren. Hvordan røyking kan virke positivt inn på tilpassningsdyktigheten vår forstår jeg ikke helt... Du må forklare meg litt bedre hva du mener med det.)
Det har du for så vidt rett i. Det jeg mente var ikke at røykingen i seg selv var adaptivt, men tingene rundt røyken, nemlig gruppetilhørligheten, en nødvendig (?) forutsetning for evolusjonell suksess og dermed også adaptivt.
Jeg er fortsatt ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener... Mener du at gruppetilhørigheten som følger med røykinga er en måte å tilpasse seg ... hm... livet? på?

Jeg tror i og for seg at jeg forstår hva du ønsker å få fra - nemlig at røyking gjør det lettere for enkelte å komme inn i ei gruppe (omtrent som et frikort inn i en (venne)gjeng), og på den måten føle større sosial suksess og ha et bedre liv.

(Jeg synes bare det ble litt utydelig og høytflyvende, det er ikke personlig kritikk av posten din, bare litt klargjørende drøfting rundt den.)

Posted: Fri May 12, 2006 17:54
by stefan_hoy
Jeg er fortsatt ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener... Mener du at gruppetilhørigheten som følger med røykinga er en måte å tilpasse seg ... hm... livet? på?
Hm, mulig jeg ikke har uttrykt meg klart nok.

Meningen var å få fram mulige fordeler ved røyking, i dette tilfellet den indirekte gruppefordeler røyking kan gi. Med adaptivt/tilpasning mener jeg da i forhold til de (antatt) aller mest grunnleggende motivasjonsfaktorene mennesker har, nemlig å føre sine gener videre(reprodusere seg) samt å leve til dette er mulig. En gruppe kan gi beskyttelse mot "problemer" som kan oppstå som hindrer denne måloppnåelsen.

Skjønner at dette kan virke flytende, men det er nå evolusjonsteori. Meningen med innlegget var som sagt rett og slett å gi et eksempel på mulige fordeler med røyking, her sett fra et evolusjonistisk ståsted.

Posted: Fri May 12, 2006 18:27
by Shallis
Røyking er kjempedumt... Uansett hvordan man vrir å vender på det er det dumt!

Thats just the facts!!

Posted: Fri May 12, 2006 19:47
by stefan_hoy
Røyking er kjempedumt... Uansett hvordan man vrir å vender på det er det dumt!

Thats just the facts!!
Ok, det er jo en grei mening, men faktum er jo at mange røyker...hvorfor? Vi er mennesker, tross alt..

Posted: Fri May 12, 2006 21:26
by Ceres
stefan_hoy wrote: Skjønner at dette kan virke flytende, men det er nå evolusjonsteori. Meningen med innlegget var som sagt rett og slett å gi et eksempel på mulige fordeler med røyking, her sett fra et evolusjonistisk ståsted.
Ja, jeg forstår det. Røyking hindrer oss ikke i å reprodusere, snarere gir det frikort til ei gruppe - og derved gruppetilhørighet og støtte, nye bekjentskaper og større mulighet til å reprodusere. Jeg kan være enige med deg i det, men er det derfor folk røyker? (Det er et nydelig argument, men er ikke så sikker på om det er rimelig å bruke det på dagens ungdom. Reproduksjon står nok ganske langt ned på prioriteringslista til en gjennomsnittlig trettenåring. Dog, gruppetilhørighet er viktig også for dem/oss.)
Stefan_Hoy wrote: ... det er faktum at mange røyker. Hvorfor? Vi er mennesker, tross alt.
Det har blitt gjort uhorvelig mange studier på dette - hvorfor folk begynner å røyke, og hvorfor folk fortsetter å røyke. Jeg tror nok de fleste her inne har hørt det før. Men for all del - det er jo interessant hvordan den menneskelige hjernen virker. Når man blir fortalt at noe er usunt for en og at man kommer til å måtte lide for nytelsen på uante måter i framtida - at man da ikke slutter...

Posted: Fri May 12, 2006 23:57
by Stine
jeg skal slutte å røyke om 38 røyk. nikotinplaster, kom til meg.

Posted: Sat May 13, 2006 13:01
by Wolfbrother
Gratulerer, all heder om du klarer det :D

Posted: Sat May 13, 2006 15:46
by Ceres
Stine wrote:jeg skal slutte å røyke om 38 røyk. nikotinplaster, kom til meg.
Lykke til, Stine! Du kan klare det!

8)

Posted: Sat May 13, 2006 16:36
by Faile
*klappe oppmuntrende på skuldern* :D

Posted: Sat May 13, 2006 18:50
by Terje
Stine wrote:jeg skal slutte å røyke om 38 røyk. nikotinplaster, kom til meg.
Hah, det tror jeg når jeg ser det.

Posted: Sun May 14, 2006 1:52
by Stine
æææ! har bare 32 igjen. panic.

men jeg tror nok jeg skal klare det finfint. har utrolig nok fått med meg mine faste røykebuddies til å slutte også. og det er liksom ikke det samme å røyke alene.