Hvilken bok liker du best?

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvilken bok liker du best?

Verdens Øye
20
34%
Den Store Jakten
6
10%
Den Gjenfødte Dragen
3
5%
Skyggen Stiger
6
10%
Himmelens Flammer
3
5%
Kaosets Herre
12
20%
Sverdkronen
1
2%
Dolkenes Vei
0
No votes
Vinterens Hjerte
4
7%
Skumringens Korsvei
0
No votes
Knife of Dreams
4
7%
 
Total votes: 59

Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Det blir jo oppbrukt etterhvert, du må huske på at det er bedre å slutte på topp enn å fortsette med noen dårlige sesonger etterpå...

En annen ting er at TV-selskapene blir mindre kreative når de holder på så lenge, de trenger jo ikke skape noe nytt og safer bare med det som har vært suksessfullt før. Bare se på 24..
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eivind wrote:Det blir jo oppbrukt etterhvert, du må huske på at det er bedre å slutte på topp enn å fortsette med noen dårlige sesonger etterpå...

En annen ting er at TV-selskapene blir mindre kreative når de holder på så lenge, de trenger jo ikke skape noe nytt og safer bare med det som har vært suksessfullt før. Bare se på 24..
Ja, men no byrja du bruka kvalitet som grunn, og det var jo betingelsen min at ein ikkje kunne - eg sa så lenge som det som kjem er bra, kvifor klage over at det blir mykje av det?

(Og nei, eit dyktig laga dynamisk univers blir ikkje oppbrukt, ettersom karakterar vil falle frå og komme til, og vil utvikle seg i samspel med serien, og dermed vil kvar sesong vere annleis frå den forrige)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Begynner virkelig å bli aktivitet på dette forumet (jaja, myldrer kanskje ikke helt enda, men en begynnelse er det hvertfall).

Siden denne diskusjonen sporer veldig av fra det egentlige temaet, flyttet jeg den videre diskusjonen over til off-topic forumet, til tråden tv-serier. Bare å diskutere videre der ;)
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Sletter du posten min? Eg legg den inn på nytt på den nye tråden. :-)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Gjør det du;

Litt uheldig at du arbeidet med en tråd, mens jeg flyttet alle som lå i mellom :P
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eh, eg kan ikkje slette posten - kan kun redigere den. (Denne kan eg visst slette, dog. Høh.)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Nei, sånt er forbeholdt admins :twisted:

Men får prøve å få denne samtalen inn på sporet igjen da.

Håper og tror bok 12/13 (kommer an på hvor mange bøker det blir) blir den absolutt beste boka i serien. Elsker actionfylte avslutninger og det lyser action av Tarmon Gaidon.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Har du lest Robin Hobbs "Farseer Trilogy" (bedre kjent som Asassin-trilogien)?

Skal ikke røpe slutten for mye, men la meg bare si at hun brukte kanskje 50 sider etter den actionfylte slutten på å fortelle hvordan det gikk med hovedpersonen, og det er en av de beste avslutningene jeg har lest på en ganske lang tid. Ikke var selve actionen så forferdelig voldsom heller, men det etter actionslutten var fullstendig overveldende. Hvis jeg ser bort i fra epilogen i den siste trilogien hennes - The Tawny Man - og Star Wars Episode III, så tror jeg avslutninga av Farseer var det siste "kulturuttrykket" som fikk meg til å felle et par tårer (vil ikke gå så langt som å kalle det gråting, men det var relativt nærme!).

Så jeg foretrekker egentlig bøker som avsluttes med en rask opprulling av hva hovedpersonene tar seg til etter at "det endelige slaget" er utkjempa, over de som slutter "in medias res" (er det mulig å si det om avslutninger, eller er det bare innledninger som kan beskrives med dette begrepet?).

Dessverre tror jeg ikke RJ deler mitt syn på ting. Han har jo sagt at han ikke liker bøker hvor forfatteren samler sammen alle løse tråder før boka rundes av...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Nei, har dessverre ikke lest den.

Men er selvfølgelig helt enig. Ordla meg kanskje litt feil, men misliker egentlig bøker hvor man ikke får vite hva som skjer etterpå. Avslutningen i Ringenes Herre er vel et prakteksempel på hvordan man bør avslutte.

Men den beste avslutningen jeg har lest, er avslutningen av Alkymisten. De siste linjene endret boka fra å være en middels, til en fantastisk bok.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Toppen av glede hadde vært dersom RJ hadde avsluttet KoD med starten på TG. :D (Lov å håpe!)

Selvfølgelig er jeg enig i at dess lenger - dess bedre når det bare er bra. Det er jo tross alt noe av grunne til at vi er WoT-fans! Men serien fortjener en skikkelig avslutning. Først når den er ferdig vil man kunne se tilbake og forstå alt - få fullt utbytte.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nja, jeg håper at kanskje tiden er inne for en slik bokavslutning etter bok 12. Hvis han skal "wrappe opp" alt i løpet av KoD, vil det enten bli ei helsikes lang bok, eller ei temmelig dårlig bok som bare skimmer overflata på handelsene.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Jeg klarer ikke å bestemme meg for bare en av bøkene. Vil nå egentlig si at alle er like bra, fordi de er i en serie, og, tja, har egentlig ikke noen skikkelig forklaring på det. Liker dem bare alle sammen jeg.
Jonas
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 13
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:50
Location: Oslo

Post by Jonas »

Jeg liker EotW veldig godt, men LoC er også kjempe. Og Winters Heart digger jeg og. Digger det når Rand begynner å få draget på Saidin og kan gjøre masse greier. Også Kapittelene med Matt er også kjempe, han er kanskje den karakteren jeg liker best. Liker Perrin godt og, og Rand, hehe.

Liker ikke så mange av de kvinnelige karakterene, blir for irriterende for meg, tror ikke jeg skjønner meg på de.
"Frykten er en svikter, som mang en gang har forspilt en seier, av frykt for handling" - Fritt oversatt fra W. Shakespeare.
Siv
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 6
Joined: Sat Jul 23, 2005 0:13
Location: Tromsø

Post by Siv »

Jeg synes at LoC og EotW innehar delt førsteplass.(Kan jeg stemme på begge to?)

Min største frykt i forhold til det at serien ikke er avsluttet, er at RJ dør før han får skrevet ferdig alle bøkene, og det ville jo være krise!
"It is not true that we have only one life to live;
if we can read, we can live as many more lives
and as many kinds of lives as we wish."
-S.I. Hayakawa-
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Siv wrote:Jeg synes at LoC og EotW innehar delt førsteplass.(Kan jeg stemme på begge to?)

Min største frykt i forhold til det at serien ikke er avsluttet, er at RJ dør før han får skrevet ferdig alle bøkene, og det ville jo være krise!
Du er ikke den eneste som er bekymret for det:


Question:

After reading a book like Misery by Stephen King I think that I would be terrified to be a writer. What has been your creepiest experience with a fan?


Robert Jordan Answers:

I haven’t had any creepy experiences with fans unless you count the bikers who came to a signing after hearing a rumor – untrue -- that I was in very bad health and threatened to desecrate my grave if I died before finishing the books. That was a little on the odd side, especially since they looked as if they might desecrate graves for a hobby. On the whole, my fans seem to be pretty sane. No freeze dried cats as presents. No requests for autographs in blood. Oh, a few women have volunteered to have my baby, but that’s a whole different thing.

:D
Post Reply