Hva synes dere om Harry Potter?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Hva synes du om Harry Potter?

Den er magisk!
8
44%
Den er bra nok...
9
50%
Den var en skuffelse...
1
6%
Ja selfølgelig liker jeg Potter... Bare prisen er bra...
0
No votes
 
Total votes: 18

Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Sisnera wrote:Hvor mange gifter seg egentlig med dem de er forelska i som syttenåringer?
Men ville det ikke vært rart om man i Harry Potter, som jo ikke bare har et sterkt kjærlighetsbudskap, men som også har dette budskapet som noe svært viktig og sentralt i selve handlingen, vraker den evige og trofaste kjærligheten?
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Der vil jeg si meg uenig. Det hadde ikke ødelagt boken noe om f.eks Ronny hadde giftet seg med en Gomp eller noe slikt. Det er helt greit at kanskje en av dem hadde endt opp sammen, men ikke alle. Kjente ikke igjen flere av karakterene som vokstne.

Men det går vel mest på det at den siste delen aldri skulle bli skrivd. Rett og slett fordi at mange blir uenige. Eller synes at det er unødvendig.

Når jeg hørte at det var etterord i boken trodde jeg at det var f.eks 1 år senere eller noe slikt. Sånn at vi fikk en følelse på hvordan ting hadde ordnet seg for dem, men at alt fortsatt var åpent til en videre utvikling. Da kunne godt gulle og harry, Ronny og Hermine vært sammen. Men synes at det var så langt bak ødela en del av serien egentlig.
Som vann til tørst strupe
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Jeg syns rett og slett at J.K Rowling skulle hatt en rådgiver når du skrev bøkene. en masse unødvendige ting som ikke gjør noe for historien..

og når du faktisk ødelegger videre tenking med og si hva som sjer når de er voksne. Syns rett og slett det er uprofesionelt..

men det er sikkert bare min mening..
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Men nå har da aldri Harry Potter utgitt seg for å være realistisk. Om man kan tillate seg å tro på magi og drager, kan man vel også tro på denne evige kjærligheten. Og det å gifte seg med dem man var forelsket i da man var 17, er jo tross alt ikke det særeste eksempelet. Bare se på Slur, som elsker den samme jenta i rundt 30 år, til tross for at hun sier hun hater ham, gifter seg med en annen, og i 17 av disse 30 årene er død.
Og nå er det jo slik at kjærlighet er et av de viktigste temaene i Harry Potter. Det er den kraften de gode vinner på i kampen mot det onde. Jeg ville blitt skuffet om Ronny dumpet Hermine. For det ville vært stusselig om det ikke var igjen noe kjærlighet til slutt når det hadde vært en pådriver gjennom hele historien. Lilly og Slurs kjærlighet hadde utspilt sin rolle, og Humlesnurr er død. Det handler om å lage en slutt som passer til det man har bygd opp til.

Jeg synes også etterordet var litt spesielt, men nå skal da en forfatter få lov til å avslutte bøkene som hun vil. Om hun vil lage happy ending med veldig store og tykke bokstaver, så må hun da få lov til det. Og happy ending med store bokstaver ødelegger ikke nødvendigvis for det å dikte videre selv, man får bare et annet utgangspunkt å dikte rundt.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jeg tror nok det var utrolig viktig for Rowling å få avsluttet historien en gang for alle. Om det ikke hadde vært for måten boka ble avsluttet på ville nok store deler av verden ha ropt etter mer uansett hvor mange ganger hun hadde sagt at historien var over.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Post Reply