På jakt etter spesifikt sitat

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Mattrim
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 15
Joined: Tue Dec 05, 2006 19:46

På jakt etter spesifikt sitat

Post by Mattrim »

Jeg husker at jeg leste i tidshjulet en gang at i Ebou Dar kunne ikke kvinner drive med fiske, mens mennene ikke kunne drive med vertshushold. Hvilken bok var dette i?

Er det noen som har en anelse? Det hadde vært til enorm hjelp for meg, i mitt arbeid på særemnet. Om noen vet dette, hadde jeg blitt veldig veldig glad :)
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kan høyres ut som noko Setalle Anan, eller kanskje Leane, har sagt, men eg hugser ikkje kva bok det var.
Mattrim
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 15
Joined: Tue Dec 05, 2006 19:46

Post by Mattrim »

Jeg kan ikke huske hvem som sa det heller, men tror det var rundt da Matt med følge kom til Ebou Dar og innkvarterte seg på vertshuset der.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Mat kom til Ebou Dar i kapittel 47 av Kaosets Herre, og forlot Ebou Dar i slutten av Vinterens Hjerte. Det snevrer inn leitinga iallfall.

Redigert: Blanda Mat og Elayne & co, Mat var der jo sjølvsagt ut Vinterens Hjerte.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg har akkurat fullført bok 7, Crown of Swords, og er 90 % sikker på at det stod i den boka. :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

I ACoS var handlinga i Ebou Dar i kapitla 13-17, 21-24, 28-31 og 37-39. (kjelde) Kan gjere leitinga lettare. Om du klikker på linken finn du òg kapittelreferat, om det hjelp. (Sida kan vere treig -- kapittelreferat finst og ma. her: http://www.wotmania.com/chaptersummaries.asp)
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kapittel 17, Sverdkronen, POV Mat.
«There was no guild for innkeepers in Ebou Dar, but every inn in the city was in the hands of a woman; to Ebou Dari, bad luck of the worst sort would dog any inn owned by a man or any vessel owned by a woman. There were no women in the fishermen’s guild.»
Mattrim
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 15
Joined: Tue Dec 05, 2006 19:46

Post by Mattrim »

Tusen takk!

Det var akkurat det sitatet jeg var på jakt etter!
Post Reply