De Olympiske Leker 2010

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Endelig får jeg sjansen til å se litt på OL. Fikk se de første dagene, men det var jo den ene fadesen etter den andre. Så plutselig klokka 5 på morran, 17. februar, gikk vannet hos fruen. Og da, jada, da kommer det ene gullet etter det andre, og jeg er på sykehuset uten TV. Fikk en unge da, men OL lissom, er jo bare hvert 4. år ;)

(Dama surfer ikke dette forumet. Håper jeg.)
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Gratulerer med gullet, Eerath. Både på den ene og den andre måten :)

Dette ble jo straks en nokså fantastisk OL for oss. Jeg ble veldig imponert av hvordan Tarjei Bø takla presset i går, og curlingen har bydd på en masse dramatikk. Gårsdagens kvinnefinale ble for eksempel et oppgjør ut av en annen verden!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Ja, jeg er meget fornøyd med OL, men det er såklart noen idretter hvor vi kunne prestert bedre i, som f.eks. kombinert og skøyter. Men Marit Bjørgen har ikke skuffet i det hele tatt! Må innrømme at jeg er nokså hes etter det spennende oppløpet, hvor Kowalsczyk dessverre ble litt for sterk. Nå satser vi på at curlinggutta overrasker senere i kveld, og at langrennsgutta går så det fyker på femmila i morgen. Litt synd at OL snart er over, det er gøy å se på :) .
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Etter en litt trå start så ble jo OL en skikkelig medaljefest for oss. Litt leit det bare ble sølv i curlinga, men sånn kan det gå. Er helt imponert over Bjørgen. Hun gjorde lurt i å droppe Tour de Ski for en gangs skyld.


Nå satser vi på å dra i land et gull på femmila og avslutte OL med stil.

Lothair: Takk for det :)
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Grattis, Eerath. :wink:

Femmila blir en rysare. For meg er denne avslutningen det store høydepunktet sammen med herrestafetten og -sprinten i langrenn. Favorittene er mange og det er helt umulig å spå utfallet. Mange tror på Bauer. Jeg synes ikke han virker like sterk som i TdS - hvor han var utilnærmelig - og det kan fort hende at han sliter seg ut ved å dra feltet. Det så vi i duathlon-rennet.

Andrus Veerpalu er alltid å regne med i mesterskap, men i år har jeg ikke tro på estlenderen. Her blir han for svak. Fellesstart er dessuten en ulempe for ham.

Blant de norske er naturligvis Northug den store eneren, men jeg håper Hjelmeset kan slå til og få revansj for den mislykkede etappen sin på stafetten. Svartedal er det stor usikkerhet rundt. Klippekort-Martin har jeg ingen tro på til tross for at han gjorde det brukbart på stafetten. Han vinner nok konkurransen for beste gjennomgang av løpet i mixed zone, etter nok en knallsterk topp 40-plassering.

Ellers ser jeg på Olsson og Cologna som de sterkeste utforderne. Bak disse er det en drøss av outsidere - Rikardsson, Sødergren, Angrerer, Teichmann, Filbrich, Di Centa, Jauhojärvi, Vylegzhanin, Gaillard... og så videre.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Goddamn! Pokker så rått av Northug! Makan altså, den gutten der - gull på femmila, gull på sprintstafetten, god bredde.

Da kan man vel se på OL under ett. Medaljestatistikken er bra, 9 gull er flott, men det er synd når vi ser at det er litt stang ut her og der, og litt underprestasjoner. Det kunne ha blitt mer! Det er vel alpint og damelangrenn som virkelig gjorde det for Norge, kombinertgutta det stikk motsatte, langrennsgutta får godkjent, samme med curlinggutta, skøyterne heller ikke så bra. Menmen, kan ikke få full klaff over alt

Og Johnsrud Sundby gjorde det da bra - 15. plass, pluss at han ble "takla" på innspurten, ledet jo også underveis. Han HAR kapasitet, men sliter litt med å vise det.
Manbearpig
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Det var da voldsomt så spennende den femmila skulle bli! Og så voldsomt artig det var å se på at Northug bare fosset forbi Teichmann, som for øvrig overrasket meg like mye som han overrasket resten. Endelig fikk Northug den individuelle gullmedaljen han så desidert fortjener, også på femmila da, det som må være det gjeveste løpet. :D
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Ja, dette var skikkelig moro. En spennende avslutning. Var helt svett i henda på oppløpet. Hadde egentlig ikke trodd Northug skulle klare det, men den mannen slutter aldri å overraske meg.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt: "Oi, nå ligger han altfor langt bak. Han ser sliten ut.", også to minutter senere drar han i fra alle sammen. Fantastisk idrettsutøver, og kan ikke annet enn å digge personligheten hans. :)

Alt i alt synes jeg OL gikk bra, eneste skuffelsen er drama-queen Bøkko og Ole Einar Bjørndalen. Hadde vel egentlig også forventet at Magnus Moan hadde tatt gull, men som vanlig er de norske gutta for svake i hoppingen. Når de først gjør det bra i hopping så blir rennet startet på nytt :) Positivt overrasket over Marit Bjørgen og Svindal. Ble stang ut i starten, men nå på slutten har vi ihvertfall fått litt stang inn også.

Nå kan jeg ikke annet enn å glede meg til neste OL, og selvfølgelig VM i Oslo til neste år.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Femmila var utruleg artig, og det artigste var nesten Teichmann. Kvar i all verda kom han eigentleg frå?

Så no tenkte eg berre eg skulle lære meg russisk til neste vinterolympiade, så er eg klar.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Anouar
Soldat
Soldat
Posts: 38
Joined: Fri Feb 27, 2009 16:22
Location: Elverum

Post by Anouar »

Var i Hurghada i Egypt i forrige uke, og så på OL på tysk TV. Må være første gangen jeg har angret på at jeg valgte fransk som fremmedspråk. :P
"Mmm. Jeg liker melonpunsj."
- Min
Post Reply