Studentmat

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Akira wrote: Nei, det mener jeg er feil. Det beste fiberet du får i deg er fra frukt og bær. Kornprodukter trenger du faktisk ikke. Dessuten reduserer det inflammasjoner og annet drit i kroppen hvis man klarer å kutte ut kornprodukter.
Hm. Kornprodukter er ikke livsnødvendige. Man overlever på kun fett om man vil. Eller kombi fett+protein+grøntfor som du legger opp til. Ett par viktige poeng er imidlertid:

a) de er billige
b) de er mettende
c) de gir mye energi (høyt innhold av kcal)
d) i en bærekraftig utvikling vil det være lurt, da man kan spise 10 kg korn for hvert kg kjøtt man kan produsere. Dersom alle bare skulle spise kjøtt ville verden måtte sett veldig annerledes ut.

Videre: Du sier kornprodukter gir inflammasjon og annen drit i kroppen... :) Vel, ja om du har cøliaki (glutenintoleranse). Men ellers? Det er vel det næringsstoffet som flest folk bruker, og har brukt i en årrekke. Ganske godt utprøvd næringsstoff med andre ord. Tror nok ikke det er særlig farlig.
"Middag" kan være så mangt, men her er det ikke snakk om å stappe i seg masse mat som mange gjør når de spiser middag. Det jeg vil gjøre klart er at med middag mener jeg varm mat. Og da må man måle og veie hvor mye man skal ha per gang slik at man får i seg riktig mengde kalorier. Går fint an å spise middag fire ganger om dagen uten at det blir mer enn 2000 kcal. Da må man f.eks ha 60-70g ukokt ris, en del salat og grønnsaker, og 200-250g kjøtt per måltid.
Spiser du opp mot 1 kg kjøtt daglig???

(Ang. proteiner og vektløfting etc). Her tar du faktisk litt feil. Den kunnskapen du graver fram er gammel og utdatert kunnskap fra norsk ernæringsfysiologisk forskning. Vi må ut av dette landet for å finne ordentlig forskning på dette området, og den er også av nyere art.
Artiklene dine ser jeg at ikke er publisert i renomerte tidsskrift. Dette er en stor svakhet. For å ta et lite skritt til siden: legemiddelindustrien har (med rette) i lang tid blitt kritisert for å forske kun etter egne interesse, og kun publisere positive studier. Dette har man prøvd å få bukt med ved å sette stadig høyere krav til studiene, hvordan de gjennomføres, hvilke mål man ser på, hvem som utfører og hvilke andre interesser disse personene har, antallet deltakere, randomisering etc. For å få studier publisert i gode tidsskrift i dag bør disse spørsmålene være klart definert. Dette er viktige krav, og vår kunnskap, bakgrunnen for hvordan vi behandler pasienter, skal være godt dokumentert.

Man må imidlertid være klar over at liknende krav ikke finnes for "alternative" industrier, som f.eks. helsekost industrien. Men jeg skal se om jeg finner en cochrane artikkel om proteintilskudd til deg. Må antakeligvis på skolen for å gjøre det, er ikke sikker på om jeg får de opp i fulltekst her hjemme.

Redigert: Et kjapt søk i Cochrane ga meg ingenting. Har imidlertid ikke full tilgang herfra. Et raskt søk i pubmed gav meg imidlertid noen artikler som tyder på at creatine-supplement har noe for seg for toppidrettsfolk og muskelbyggere. Blant annet en artikkel publisert i 2004 i Nutrition. ("Scientific basis and practical aspects of creatine supplements for athletes." Volek JS).

Du kan med denne typen dokumentasjon si at det du gjør har bevist effekt.

Det du ikke kan si er imidlertid at "normale" folk bør gjøre dette.

Redigert 2: Fant en cochrane-studie fra 2002. Litt gammel, men også den fastslår effekt (de som brukte creatine løftet noen kilo mer enn dem på placebo). Studiene den baserer seg på er utelukkende fra 1990-tallet.

Man er usikker, virker det som, om det er trygt for folk med nyre-sykdommer. Ellers er det få bivirkninger.
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Har aldri brydd meg særlig om hva som er sunt eller ikke, all den tid jeg ennå har forbrenninga til en femtenåring og dermed ser ut som et spett. Jeg har før i år egentlig heller aldri brydd meg særlig om å spise billig, siden jeg ikke akkurat har levd et utsvevende liv. (Og det er utrolig hvor mange CDer og bøker man kan kjøpe for en kveld på byen. :P )

Det siste drøye året har det imidlertid endret seg litt, og jeg har begynt å tenke på i alle fall pris. Men samtidig er jeg lat, og hater å bruke lengre tid på å lage mat enn jeg bruker på å spise den. Så her er noen forholdsvis raske, mettende og mer eller mindre billige "tips".

- Kneippbrød! Du får en kneipp til ca 5,50 på de fleste dagligvarebutikker, og hvis du kombinerer det med f.eks. leverpostei eller ost og salami eller lignende, har du råbillig niste til skolen, som gjør at du har ditche den dyre og vanvittig lite mettende maten til universitetskantinene.

- Egg og pølse! Stek to speilegg og tre grillpølser (jeg pleier å koste på meg Gilde, siden de fleste andre smaker gugge), sleng det på et par brødskiver (gjerne rista, så gjør det ikke så mye om det er tørt), og dynk det i ketchup. Det har vært søndager hvor jeg har sovet/ligget lenge, jafsa i meg en sånn en, gått på skolen og lest i seks-sju timer, og ikke trengt mat igjen før neste morgen.

- Eggerøre! Ta to eller tre egg og lag eggerøre (trenger litt melk også, selvfølgelig, men det har jo de fleste). Suppler med et par skiver spekeskinke (Strandaskinke er min foretrukne type, men det økonomiske hadde sikkert vært å kjøpe ei hel skinke med første studielån :P ) og rundstykker. Det billigste er vel å bake selv, går jeg ut fra, mens jeg bruker Hattlings "Norske Grove". Spis ei gulrot til dessert hvis du savner salat.

- Pasta med pesto og tomat. Kok pasta, rør inn ei drøy spiseskje pesto, og et par hakkede tomater. Godt, og veldig, veldig billig.

Og så kan du lage lasagna eller taco eller noe sånt med noen venner et par ganger i uka, sånn for å få litt bedre mat.

Vet ikke helt hvordan dette blir, rent budsjettmessig. Men jeg har i alle fall sjelden økonomiske problemer, og er sjelden særlig sulten, uten at jeg føler at jeg bruker alt for mye penger på mat.



Men, når det gjelder kosthold: Jeg satt og hørte på ei venninne dømme melka nord og ned her i forrige uke. Har dere kostholdsfriker hørt noe om det? (Beklager at jeg ikke kan være mer spesifikk, men jeg pleier stort sett å koble litt ut når matmoralister kobler inn turboen...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ooh, ooh! Hjemmelaget vin! Du får sånne dunker med konsentrat for ikke veldig mange kronene. Tror du kan komme ned i 10-20 kroner flaska. Ikke veldig godt, men likevel bedre enn 1-eurosvinen fra Sparmat i Roma. Og veldig økonomisk, for dere fyllefanter der ute. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Hehe. Diskuterte faktisk et vinprosjekt med han ene skal skal flytte inn i kollektiv med. Det og mjød. For å ha et samlende husprosjekt. Jeg er optimistisk, er dømt til å gå bedre enn den kaktusen jeg prøvde å gjøre til en fellesgreie forrige kollektivet jeg bodde i. Den døde et halvt år etter at jeg flytta ut. :P (Seriøst liksom. Klare å ta livet av en kaktus som står på kjøkkenet...?)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Terje wrote: Men, når det gjelder kosthold: Jeg satt og hørte på ei venninne dømme melka nord og ned her i forrige uke. Har dere kostholdsfriker hørt noe om det? (Beklager at jeg ikke kan være mer spesifikk, men jeg pleier stort sett å koble litt ut når matmoralister kobler inn turboen...)
Vil ikke akkurat påstå at jeg er en matmoralist. Er alt for glad i alt usunt! Men sånn passelig opplyst angående ernæring er jeg jo tross alt! Ikke helt til å unngå i min situasjon... :)

Melk, ja. Det er et omdiskutert tema innenfor ernæringsfysiologien. Vi har på den ene sida professor Chr. Drevon her i Oslo som er svært glad i å uttale seg til media. Vi hadde en god del forelesninger med han for noen år tilbake.

Han er på "nei"-sida. Han mener melk har for mye fett og for mange kalorier, i bunn og grunn. Videre, uten at jeg husker alt fra disse forelesningene, mener jeg at han mente den gunstige effekten av vit-D og kalk fra melk er minimal. (Et paradoks innenfor feltet: Ingen drikker så mye melk som nordmenn, noe som altså skulle være godt fordi da fikk man mye kalk, noe som igjen burde være sunt for bena våre. Det er imidlertid få land som har så høy forekomst av osteoporose og lårhalsbrudd som oss... Og det er ikke på grunn av is og snø, da de fleste lårhalsbrudd skjer innendørs. Men hva som blir verst av å drikke mye melk og drikke lite/ingen melk er vel fortsatt uvisst).

Til opplysning: Et litt stort glass vanlig lettmelk rommer ca 200 ml, noe som gi nesten 100 kcal. Drikker du en halv liter melk om dagen får du atså i deg nesten 250 kcal. Helmelk har 20 kcal mer pr. 100 ml melk. Bytter man melkevaner ut med vann sparer man altså litt kalorier.

De som er "pro" melk argumenterer med vit-D og kalk-argumentasjon, stort sett.
Urban tilværelse
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Jeg slet med mageproblemer en stund, og gjør det litt fortsatt, og fikk da beskjed om å slutte med alle melkeprodukter, med unntak av Biola o.l. produkter. Alltid blitt opplært til å tro at spesielt melk er noe av det supreste som finnes i verden.

Også glemte jeg i min tidlere post det beste sparingstipset ang. mat: Spis hjemme hos mor og far. Da er maten vanligvis billig, om ikke gratis. Kostnader kommer fra evt. reise, men det kan du også smigre deg til litt dekning av. Er i hvertfall relativt greit for de av oss som bor ganske så nærme sine foreldre. Også en stor sjanse for at du for lov til å ta med litt mat hjemmefra, og vips er nesten en hel ukes matutgifter borte
Manbearpig
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Hehe. Ja det tipset der egner seg nok bedre for de som ikke har ti timers reisetid hver vei :P har alltid vært en smuule misunnelig på hu jeg bor med, som får besøk av foreldra sine omtrent en gang i mnd. og får fylt skap og fryser med mat... Pluss at hun har besteforeldre i Trondheim også. Sparer nok ganske mye på det ja.

Selv har jeg ikke slekt i nærheten, har hatt besøk av foredra mine nøyaktig en gang siden jeg flytta hit for snart to år sia, og det var da de kom med flyttelasset mitt. Nå flytter min kjære 17 år gamle bror hit til høsten da, men det blir nok heller en utgiftspost enn noe anna er jeg redd :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Ceres wrote:
Akira wrote: Nei, det mener jeg er feil. Det beste fiberet du får i deg er fra frukt og bær. Kornprodukter trenger du faktisk ikke. Dessuten reduserer det inflammasjoner og annet drit i kroppen hvis man klarer å kutte ut kornprodukter.
Hm. Kornprodukter er ikke livsnødvendige. Man overlever på kun fett om man vil. Eller kombi fett+protein+grøntfor som du legger opp til. Ett par viktige poeng er imidlertid:

a) de er billige
b) de er mettende
c) de gir mye energi (høyt innhold av kcal)
d) i en bærekraftig utvikling vil det være lurt, da man kan spise 10 kg korn for hvert kg kjøtt man kan produsere. Dersom alle bare skulle spise kjøtt ville verden måtte sett veldig annerledes ut.

Videre: Du sier kornprodukter gir inflammasjon og annen drit i kroppen... :) Vel, ja om du har cøliaki (glutenintoleranse). Men ellers? Det er vel det næringsstoffet som flest folk bruker, og har brukt i en årrekke. Ganske godt utprøvd næringsstoff med andre ord. Tror nok ikke det er særlig farlig.
Ja, altså "inflammasjoner og annet drit" ble nok litt for generelt. Og jeg er ingen motstander av korn og brød da jeg selv synes dette er ganske godt. Men det jeg har merka på meg selv er at etter jeg kutta det ut pga dietten min har magen min blitt mye mer stabil og fornøyd. Jeg tror ikke jeg har noen allergier, men korn og brød kan ofte herje skikkelig med tarmsystemet. Og det tror jeg gjelder en del folk også. Derfor mener jeg det kan være en idé å prøve å kutte ut kornprodukter for å se hvilken effekt det vil ha.
Men jeg er enig at det i utgangspunktet ikke er noe særlig farlig, for som du sier så er dette en type mat som har blitt godt utprøvd.
Ceres wrote:
Akira wrote: "Middag" kan være så mangt, men her er det ikke snakk om å stappe i seg masse mat som mange gjør når de spiser middag. Det jeg vil gjøre klart er at med middag mener jeg varm mat. Og da må man måle og veie hvor mye man skal ha per gang slik at man får i seg riktig mengde kalorier. Går fint an å spise middag fire ganger om dagen uten at det blir mer enn 2000 kcal. Da må man f.eks ha 60-70g ukokt ris, en del salat og grønnsaker, og 200-250g kjøtt per måltid.
Spiser du opp mot 1 kg kjøtt daglig???
Ja, opp mot, men det er mer nøyaktig å si at jeg spiser rundt 700-800 gram kjøtt per dag. Dette er da for det meste kyllingfileter/kjøttdeig og fisk.
Ceres wrote:
Akira wrote: (Ang. proteiner og vektløfting etc). Her tar du faktisk litt feil. Den kunnskapen du graver fram er gammel og utdatert kunnskap fra norsk ernæringsfysiologisk forskning. Vi må ut av dette landet for å finne ordentlig forskning på dette området, og den er også av nyere art.
Artiklene dine ser jeg at ikke er publisert i renomerte tidsskrift. Dette er en stor svakhet. For å ta et lite skritt til siden: legemiddelindustrien har (med rette) i lang tid blitt kritisert for å forske kun etter egne interesse, og kun publisere positive studier. Dette har man prøvd å få bukt med ved å sette stadig høyere krav til studiene, hvordan de gjennomføres, hvilke mål man ser på, hvem som utfører og hvilke andre interesser disse personene har, antallet deltakere, randomisering etc. For å få studier publisert i gode tidsskrift i dag bør disse spørsmålene være klart definert. Dette er viktige krav, og vår kunnskap, bakgrunnen for hvordan vi behandler pasienter, skal være godt dokumentert.
Så var det dette med velrenomerte tidsskrifter da. Der er jeg redd jeg ikke kan vise til noen, bla. fordi jeg ikke kjenner til noen. :P
Men, jeg leser en del artikler om trening og kosthold fra mange forskjellige internettsider om trening som jeg følger med på, hvor det står veldig mye om proteiner og proteintilskudd osv.
Og flere av de store styrkecoachene jeg kjenner til og bruker informasjon fra er veldig nøye på dette med å få i seg nok proteiner, og for den vanlige person kan dette da virke uhorvelig mye.
Ceres wrote:Man må imidlertid være klar over at liknende krav ikke finnes for "alternative" industrier, som f.eks. helsekost industrien. Men jeg skal se om jeg finner en cochrane artikkel om proteintilskudd til deg. Må antakeligvis på skolen for å gjøre det, er ikke sikker på om jeg får de opp i fulltekst her hjemme.

Redigert: Et kjapt søk i Cochrane ga meg ingenting. Har imidlertid ikke full tilgang herfra. Et raskt søk i pubmed gav meg imidlertid noen artikler som tyder på at creatine-supplement har noe for seg for toppidrettsfolk og muskelbyggere. Blant annet en artikkel publisert i 2004 i Nutrition. ("Scientific basis and practical aspects of creatine supplements for athletes." Volek JS).

Du kan med denne typen dokumentasjon si at det du gjør har bevist effekt.

Det du ikke kan si er imidlertid at "normale" folk bør gjøre dette.

Redigert 2: Fant en cochrane-studie fra 2002. Litt gammel, men også den fastslår effekt (de som brukte creatine løftet noen kilo mer enn dem på placebo). Studiene den baserer seg på er utelukkende fra 1990-tallet.
Ja kreatin har jeg brukt en del selv, og virkningen har jeg kjent godt på kroppen, mener at det har blitt slått fast at creatine monohydrate faktisk har effekt.
Her blir jeg nødt til å presentere en artikkel om dette emnet fra samme forfatter som sist. Men selv om ikke han har hatt noen artikler i velrenomerte tidsskrifter så veit han fortsatt hva han snakker om: http://myrevolution.no/kreatin-naturens ... kelbygger/

Jeg har diskutert emnet proteiner og kosttilskudd opp og ned og i mente sammen med en venn av meg. Han har litt mer greie på det enn meg. Og han mente at det var riktig at vanlige folk egentlig ikke har behov for proteintilskudd, men at dette i all hovedsak gjelder folk som ikke trener styrke eller trener veldig lite styrke. Med en gang man kommer opp i en viss mengde trening behøver man å få i seg ekstra, enten gjennom kosten eller som tilskudd. Jeg mener her at det er viktig å først å fremst få dekket det gjennom maten, og deretter ta tilskudd hvis det skulle være behov for det.
Når man så trener såpass mye som kroppsbyggere, styrkeløftere, strongmen, fitnessutøvere, idrettsutøvere eller sånn som noen "vanlige folk" som meg som trener jævlig mye og i tillegg går på diett så er det et must å bruke det om man ikke vil spise seg i hjel. Det blir rett og slett litt upraktisk å skulle spise 40 ekstra egg om dagen, når man like godt kan ta et par-tre proteinshaker.
Ceres wrote:Man er usikker, virker det som, om det er trygt for folk med nyre-sykdommer. Ellers er det få bivirkninger.
Det vet jeg ikke noen ting om, og det er også godt mulig at ekstra mye proteiner kan være en risiko for personer med nyresykdommer. Men for folk som ikke har noen problemer med nyrene er det ufarlig å hive innpå ekstra mye proteiner.
Se på nyrene som en muskel. En muskel trenger motstand for å jobbe hardt, bli sterkere og vokse seg større. Dette er helt naturlig for en hvilken som helst muskel. Og dette gjelder også nyrer, jo mer proteiner de får å jobbe med, jo flinkere blir de til å behandle dette. Dermed trener du på en måte opp nyrene gjennom proteininntaket.
Og sett i forhold til hvor mange mennesker som bruker tilskudd så hører du forbausende sjelden om nyreproblemer relatert til dette. I de fleste tilfeller vil jeg tro at mange allerede er predisponert for nyreproblemer og derfor vil ekstra proteintilskudd være skadelig.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

For det første; 800 gram protein (kjøtt) er svært mye. Det er 4 ganger så mye som vanlige folk på sine kjøtt-dager (Noe som altså ikke burde være mer enn 4 i uka).

Bare for å gjøre et tankeekspiriment, og dette er IKKE et personangrep direkte på deg, men snarere et litt kritisk blikk mot miljøet du tilhører:

800 gram kjøtt daglig vil i kriserammede områder kunne deles på 8 mennesker, eller enda flere for at de skal få dekket sine basale behov for essensielle aminosyrer.

800 gram kjøtt daglig gir ca 3200 kcal, 1200 mer enn folk flest trenger å innta. Og jeg regner med at du nok inntar noe mer enn kun kjøttet. (Samt at kjøttdeig jo har en del fett, som altså øker kcal-mengden). Si at du inntar 5-6 000 kcal daglig - det ville kunne gi 4-5 mennesker en dagsrasjon som var til å overleve av.

For å lage 1 kg kjøtt trengs 10 kg korn. 1 kg kjøtt gir 4000 kcal, 10 kg korn gir 40 000 kcal. 40 000 kcal vil kunne gi normal diett til et menneske i 20-25 dager.

I en verden hvor 20 % lever under fattigdomsgrensa (Ca 1,24 milliarder mennesker lever for under 1 dollar/dag), er det helt greit at enkelte mennesker av rekreasjonsårsaker velger å innta så ekstreme mengder mat?






Nå over til noe annet:

Nyrer er ingen muskel.
Urban tilværelse
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Ceres wrote:800 gram kjøtt daglig gir ca 3200 kcal, 1200 mer enn folk flest trenger å innta. Og jeg regner med at du nok inntar noe mer enn kun kjøttet. (Samt at kjøttdeig jo har en del fett, som altså øker kcal-mengden). Si at du inntar 5-6 000 kcal daglig - det ville kunne gi 4-5 mennesker en dagsrasjon som var til å overleve av.
Til din informasjon så spiser jeg enten kyllingkjøttdeig (mente jeg skrev dette) eller karbonadedeig.
Når jeg kjøper kjøttdeig bruker jeg en spesiell utskillingsmetode for å få bort mesteparten av fettet før jeg ferdigtilbereder det. I korte trekk, stek kjøttdeigen halvveis, ha det i et dørslag, skyll i ca. 60 graders vann i 60 sek, legg kjøttet på tørkepapir i 30 sek for å la resten av fettet og vannet renne av og deretter stek og tilbered det ferdig. Da blir det ca lik fettmengde som i karbonadedeig.
Ellers så spiser jeg kun laks eller kyllingfileter, noe som ikke inneholder særlig mye fett.
Får ellers litt fett fra selolje, nøtter, mager kesam og cottage cheese.

Pluss frukt, grønnsaker, ris og bær. Og ekstra proteinshaker.

Blir ikke mer enn 2400-2600 kcal per dag da skjønner du.
Ceres wrote:I en verden hvor 20 % lever under fattigdomsgrensa (Ca 1,24 milliarder mennesker lever for under 1 dollar/dag), er det helt greit at enkelte mennesker av rekreasjonsårsaker velger å innta så ekstreme mengder mat?
Ja, jeg har ingen kvaler. :P
Trening og kosthold er forøvrig ikke rekreasjon, men en livsstil og investering i egen helse.

Ceres wrote:Nå over til noe annet:

Nyrer er ingen muskel.
Nei, men sammenligningen er ikke så dum. :wink:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

:?

Ettersom jeg går Utviklingsstudier og har begynt å skjønne mer og mer av verdens elendighet og problemer vil jeg bare skyte inn at den eneste fornuftige løsningen mine medstudenter og jeg har kommet fram til (i mange diskusjoner om mange forskjellige temaer) for å løse verdens problemer er opplyst enevelde og utsletting av rundt 90% av verdens befolkning. (helst ved å sperre inne en ansamling fornuftige, intetanende folk og slippe en forferdelig pandemi løs på resten, sånn at de få heldige som er naturlig resistente kan overleve og være med på å starte på nytt.)

La oss gjeninnføre rasjoneringssystemer for å forhindre folk i å forbruke så forbanna mye.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Jeg vil si at det er ikke folk med et kjøttrikt og sunt kosthold som er synderne, fordi vi spiser ikke på langt nær så mye mat som alle de millionene med overvektige feite menneskene i verden som stapper trynet sitt med junkfood hele jæ*** dagen lang.
Når du spiser 4-6 mindre måltider per dag og passer på mengden og kcal per måltid forhindrer du sløsing, for da passer du på å ikke spise for mye. Jeg for eksempel kaster aldri mat, jeg kjøper det jeg trenger og bruker hver rubbel og bit. Se heller på de som har et overforbruk og ikke klarer å kontrollere hvor mye de kjøper og eter, og i tillegg ofte blir nødt til å kaste mat.

Men jeg kan ikke fatte og begripe at denne mattråden skal bli en sånn helv***s moraliseringsdebatt. Det er ikke bare sånn at du kan innføre matrasjonering eller få alle til å stoppe å spise kjøtt/kjøttprodukter fordi at en shitload med mennesker i andre land sulter.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Det er uansett ikke verdens matproblem og allskens etisk problematikk som følger med dette som er denne trådens poeng, men heller billig, god og grei studentmat. Klart sunnhetsdelen er greit å ha med, men ikke dette med at mange mennesker i verden sulter (noe som selvfølgelig er skikkelig, skikkelig surt).

For å komme OT igjen så må jeg innrømme at jeg ikke tenker så altfor mye budsjett uansett når jeg handler - litt billigere etc. er greit, men er ikke slik at jeg setter av så og så mye penger for mat pr. uke, kjøper det jeg trenger og vil ha (kontrollert). Kan uansett ikke skjønne folk som virkelig sliter med økonomien og faktisk må tenke øknonomi når det kommer til mat. Virker som om disse menneskene prioriterer ganske rart til å være i en studenttilværelse.
Manbearpig
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Er ganske stor forskjell på leia til folk også vett. Og jeg er av de håpeløse som bruker penger altfor fort når jeg har mye av det, og da har man lite igjen mot slutten.

Skjønt. Hadde jeg droppa utepils og skiferie i Åre, så hadde sikkert jeg også kunnet sluppe å tenke skikkelig sparsommelig når det gjelder mat...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Hmm, tror jeg velger å ikke fortsette diskusjonen, for da klarer jeg ikke å holde munn. (Og jeg begynte jo å vandre ganske langt utenom tema...)

Hmm, ja, utepils og ferier er pengesluk. Det kan være greit å prøve å få til litt billigere ferier, som sykkelturer, toging og bussing diverse steder, overnatte hos venner osv.

Ellers er det et veldig godt tips å ALDRI gå i butikken når du er sulten... Da er alt fristende, og så kjøper man mer enn man trenger.

Og så går det an å lage energibar og sånt selv, hvis man vil ha gode og sunne mellommåltider :)
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Post Reply