Den Siste Strid

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

De hadde muligheten til å bruke sånt på menn også. Den blei jo brukt til å binde lovbrytere, for på den måten forbindre at de gjentok ugjerningen.

Eks. Semirhage fikk valget om å bli stilna eller å binde seg til en slik en, men valgte heller å gå over til skyggen.


Så ville vært unaturlig om de ikke kunne bruke den, eller en tilsvarende en på menn. Man kan jo teste ut på en fanga DF ashamen først, og se om det funker :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Faile wrote: EDIT: Hm. Blei litt småproblemer i siteringa av inca sin post der gitt...
Beklager, rota litt med BBkoden – avslutta ein link med [/quote ]. Redigerte innlegget mitt, so det er rett no.

Red.: Sitata dykkar vert naturlegvis ikkje fiksa, men det er berre snakk om å byte ut ein quote med ein url.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Angående ulvene:
Encyclopaedia WoT, Wolves wrote:CoT,Ch8 � A Darkhound is the soul of a wolf corrupted by the Shadow. Darkhounds and wolves will fight in the Last Battle. Darkhounds can eat the souls of wounded wolves turning them into more Darkhounds. Perrin wonders if they can eat the soul of a Wolfbrother.
Kapittelsammendraget deres her var imidlertid særdeles lite hjelpsomt, og jeg har ikke bøkene for hånden atm, så jeg kan ikke sjekke det nærmere.

I Karaethon-profetiene er det greia om at "When the Wolf King carries the hammer, thus are the final days known. When the fox marries the raven, and the trumpets of battle are blown." som er det eneste stedet hvor ulver nevnes.

Ellers er det bare Egwenes drømmer vi har informasjon om ulver:
Perrin - with a beard! - leading a huge pack of wolves that stretched as far as the eye could see. (TDR 25)
Selv om jeg som vanlig veldig gjerne vil være enig med Faile, er jeg redd for at de stakkars ulvene faktisk skal delta i TG. Hva de skal gjøre der er dog ganske. Annet enn å dø, i alle fall.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Joda, jeg er ikke i tvil om at de kommer til å være med, det ville vært egoistisk av dem å ikke gjøre det, og de kommer også helt sikkert til å kjempe mot sine slemme fettere. Men jeg vil ikke at de skal det, for risikoen er så ekstra stor når det er nettopp disse de skal kjempemot. Ville heller har sett dem knerte andre skyggeyngel, som i verste fall bare kan drepe dem.

Hadde vært kult å sett noen grolmer og loparer vs darkhoundsa da :P Selvom vi egentlig likegjerne kan klippe det ut i papp. Blir ulver vs. darkhounds uansett hvor tåpelig og skummelt jeg synes det er. Desverre.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Bare noe som slo meg med alt snakket om ulver og darkhounds:

En ulvs sjel kan bli spist, og da er denne ulven darkhound for evig og alltid. Men betyr ikke dette at det vil bli flere og flere av dem, og færre og færre ulver, for hver gang hjulet har gått en runde? Det virker jo som om det er en måte å gå den andre veien på også, selv om jeg ikke kan se noen.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Lily wrote:Bare noe som slo meg med alt snakket om ulver og darkhounds:

En ulvs sjel kan bli spist, og da er denne ulven darkhound for evig og alltid. Men betyr ikke dette at det vil bli flere og flere av dem, og færre og færre ulver, for hver gang hjulet har gått en runde? Det virker jo som om det er en måte å gå den andre veien på også, selv om jeg ikke kan se noen.
Det har vel blitt sagt noe sånn som at det fantes 3 eller 4 flokker, i en av de tidligste bøkene, og jeg tror at Mørkehundene må være tilstedet når ulvene dør for å spise sjelen deres, noe de ikke er så veldig ofte, for de flyr jo ikke rundt i dagslys eller noe. De fleste ulvene kommer vel til TAR.

Og når det kommer nye aldere er det vel ofte såpass store omveltninger at ting og mennesker og byer og kanskje mørkehunder blir utslettet etter hva som passer med neste alder ?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Vel jeg gleder meg veldig til å se hvordan Perrin tar seg av ulvene vist han skal fortsette å reise med det følge han har...
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Lily wrote:Bare noe som slo meg med alt snakket om ulver og darkhounds:

En ulvs sjel kan bli spist, og da er denne ulven darkhound for evig og alltid. Men betyr ikke dette at det vil bli flere og flere av dem, og færre og færre ulver, for hver gang hjulet har gått en runde? Det virker jo som om det er en måte å gå den andre veien på også, selv om jeg ikke kan se noen.
Vi vet lite om hva som skjer med en darkhoundsjel når den dør. Det er jo spekulert i om de ikke eksisterer fullstendig i denne verden(setter kun fotspor i stein, ikke i jord og gress), så hvor de havner når de dør er vanskelig å si. Kan jo være tDO ikke har muligheten til å "resirkulere" disse sjelene, og at kun nyhøsta ulvesjeler egner seg.

Når en ulv dør på vanlig vis, så havner de i T'A'R, og bli gjenfødt. Hvor lenge de befinner seg der før de blir født på ny er det derimot ingen som har sagt noe om.


Jeg skjønner hva du mener med at det burde bli færre og færre av dem hver gang hjulet snurrer rundt, men det blir også på et vis feil å tenke slik. Aginors forskjellige beist er IKKE en konstant greie hver gang hjulet snurrer rundt, og det er bare tilfeldig at denne gangen så ble det konstruert et vesen som kunne ta knekken på ulvesjeler slik. Det er bare kampen(godt vs. ondt, "Dragen" vs. tDO)som er den konstante faktoren. Forøvrig så er det jo langt ifra sikkert at ulver selv vil eksistere neste gang hjulet har snurret tilbake til utgangspunktet.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Tror det kanskje ikke er et begrenset antall "sjeler" i Randland. Ettersom menneskeheten blomstret i forrige Alder, men nå er på tilbakegang, vet man jo ikke hvor mange mennesker det maksimalt kan bli. Muligens er også slik at det kommer en ny krig mellom Lyset og tDO hver gang antallet "sjeler" i Randland begynner å komme opp imot maksgrensen..?

Selv om menneskeheten i Randland er i tilbakegang, så er det jo alltids dyr og Mørkets skapninger å ta av. Samtidig har vi jo T'A'R, som etter alt å dømme er tilholdsstedet til de svunne tiders helter mens de venter på et nytt liv. Er det kun heltene som befinner seg der, eller er alle mennesker og andre skapninger tilstede mens de venter på å bli gjenfødt?

Vet ikke helt, men jeg føler jeg skrev om minst mulig med mest mulige ord her... :P Ellers må jeg si meg enig i mye av det som er nevnt her tidligere... :wink:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Kun et utvalgt antall menneskesjeler blir resirkulert. Såvidt jeg har forstått det så kommer alle ulver som dør til T'A'R og blir gjenfødt. Alle ulver kan huske sine tidligere liv osv. Men om det er rom for nye sjeler hos ulvene eller ikke, det aner jeg ikke. Det finner jeg heller ikke noe om noen steder...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hvis det er et konstant antall ulver, er ikke det i såfall et argument for intelligent design? :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Jo, teknisk sett, men jeg er veldig i tvil om hvordan dette med ulvene faktisk fungerer.

All logikk tilsier jo at når det kan skapes nye menneskesjeler, så bør det samme gjelde for ulvene. Samtidig så kommer de til T'A'R når de dør, og blir gjenfødt. Såå. Noen nye sjeler innimellom, men flest gjenfødte? Ble det bare slik tilfeldig at den første ulven som eksisterte ble tilknyttet T'A'R? For jeg tror ikke det er snakk om et gitt antall ulver fra starten av.

Og hvordan dette passer inn med det lille vi har sett av evolusjon til nå? (Det er jo beviselig at genetikk spiller en stor rolle i mange tilfeller når det kommer til menneskene...)

Jeg må konkludere med at jeg rett og slett tror RJ ikke tenkte dette nøye nok igjennom, og at det derfor blir en del ting som er inkonsekvent her. :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Jeg tror kansje jeg har en teori. Vi vet jo alle at hvor ulvene går når de dør, men menneskene som blir ulvemennesker (eneste ordet som passer) hva om de har fått en ulvesjel inn i seg og når de gjør det så gjelder det å finne en ballanse. Perrin har sikkert fått Ulvekongen eller en sterk ulv inn i seg.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

elric wrote:Jeg tror kansje jeg har en teori. Vi vet jo alle at hvor ulvene går når de dør, men menneskene som blir ulvemennesker (eneste ordet som passer) hva om de har fått en ulvesjel inn i seg og når de gjør det så gjelder det å finne en ballanse. Perrin har sikkert fått Ulvekongen eller en sterk ulv inn i seg.
Njaa jeg vet ikke helt. På begynnelsen kalte ikke ulvene ham for valp, og diverse lettere nedsettende fraser, om hvor lite han skjønte, og hvor lite voksen han var. Dette har endret seg etter at han ble Young Bull, eller hva nå navnet hans er blitt, men det slår meg ikke som slik respekt ulver ville gitt en Konge. Ikke tror jeg de har noen Konge heller, ettersom at daværende flokkleder bestemmer over seg og sin flokk, og dette endres hele tiden. Ulver er vel ikke spesielt kjent for å løpe rundt i store flokker heller, da de er ganske ensomme dyr.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Nei men jeg mener som flokklederen over alle flokkledere eller noe i den duren.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Post Reply