The Butterfly Effect og andre underlige filmopplevelser

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

The Butterfly Effect og andre underlige filmopplevelser

Post by Eivind »

Har nettopp sett denne filmen sammen med bl. a. Simen. Må si den fikk tankene igang. Utrolig bra film, som tok opp "hva om" problematikk. Moralen må sies å være at man ikke må tenke så mye over det, ellers blir man litt gal. Absolutt en film som kan anbefales.

Har noen andre sett denne filmen? Noen tanker om den?

NB: Det er forskjellig slutt på kino og Directors Cut utgaven, så det er ikke sikkert vi har sett samme versjon.

Etter å ha lest hva de forskjellige sluttene er, vil jeg si DC er mest naturlig.
DenMørkeHevner1
Trollok
Trollok

Post by DenMørkeHevner1 »

ja helt enig, får lyst til å hente sverdet ned fra hylla og begynne krige med en gang, hehe, men nok av det. Får vel lese ferdig siste kapittel av LOTR 2 før jeg hopper i racerbil-senga. Snx!
WOT/LOTR Ruler gata max
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

The butterfly effect er en eldgammel beskrivelse for kaos. Filmen er bra nok, men den flurerer av motisgelser og unøyakigelser.

For tørr teori: http://www.fortunecity.com/emachines/e1 ... ffect.html

Er du flink til å svelge kameler vil du bli underholdt. :wink:
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

har sett den, men jeg husker egentlig ikke stort av hva den handlet om.. hehe.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Treveler wrote:Filmen er bra nok, men den flurerer av motisgelser og unøyakigelser.
Vi ble veldig engasjert, så vi så litt tilbake på hva som skjedde. Vil si vi klarte å finne OK forklaringer på alt, *SPOILER* (i hvit skrift) eneste var vel hvorfor han faren bare fikk fler og fler barn. Han hadde jo evnen, og han ville jo at det skulle stoppe med ham. Så hvorfor gikk han ikke bare tilbake og begynte å leve i sølibat?
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Har litt i hvitt jeg og :D Hvordan forklarer dere at når den ene gangen han gikk tilbake i tid og mista den sigaretten, så ble hele livet hans forandret, men når han gikk tilbake og ødela hendene var den eneste forandringen noen arr.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Gurthang wrote:Har litt i hvitt jeg og :D
Regner med at det her skulle være i hvitt, kodinga i teksten din var ikke helt rett, så jeg fiksa det.
Gurthang wrote:Hvordan forklarer dere at når den ene gangen han gikk tilbake i tid og mista den sigaretten, så ble hele livet hans forandret, men når han gikk tilbake og ødela hendene var den eneste forandringen noen arr.
Siden vi her snakker om handlinga i filmen som tråden er dedikert til, trenger vi ikke skjule det med hvit tekst.

Da han gikk tilbake til 13 årsalderen og fikk sigarett-merket, så han at dynamitten drepte mor og baby. Det var bare han som ikke visste det, så livet hans ble ikke forandret. Han kommer tilbake på samme sted under treet der han satt før "tidsreisen" og oppdager merket. Da han gikk tilbake til 7 årsalderen og ødela hendene, gjorde han ingen valg som påvirket livet hans i stor grad da heller, bare for å bevise at han kunne gå tilbake og endre på ting.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Butterfly_Effect
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
ludde
Hengiven
Hengiven

hmmm

Post by ludde »

Jupp den filmen har jeg sett gitt. Ja det er en turbulent film som viser hva som skjer hvis man tukler med fortiden. Blåser du her så blir det en storm i kina!!! Likte slutten. Hvor han gjorde det eneste riktige.
Det er en film man har lyst til å spole tilbake og tittel litt på. Selv om han var litt uforstående ibland. Gir den en tre+ til 4. En film en bør se.

Men hvilken film er det dere har sett som dere føler at dere ikke har fått med dere slutten, og det er noe dere ikke har forstått. En film hvor du og kameratene deres kommer opp med en haug teorier om hva det var som skjedde, og dere snakker om filmen en god stund etter at den er ferdig.
Personlig må det være norske Villmark. Der har jeg enda ikke funnet ut en passende teori.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Som nevnt ble det en del diskutering etter vi så The Butterfly Efftect, også etter Donnie Darko, som kanskje er enda mer utfordrende å skjønne der og da. Vi så faktisk Villmark på en hyttetur for litt siden. Oppfattet det ikke som en slutt som er for komplisert til å forstå, men at det ikke helt satt sammen. Ga ikke veldig mye mening.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhmm

Post by ludde »

nei riktig det simen. Det var det vi endte opp med. Det virket som om planlegginga av filmen hadde gått litt over styr. hatt litt dorlig tid og greier. Men det er den filmen jeg har tenkte på mest, etter filmen når det gjelder hva du lurer på, hva du ikke forstod.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Re: hmmm

Post by Treveler »

ludde wrote:Men hvilken film er det dere har sett som dere føler at dere ikke har fått med dere slutten, og det er noe dere ikke har forstått. En film hvor du og kameratene deres kommer opp med en haug teorier om hva det var som skjedde, og dere snakker om filmen en god stund etter at den er ferdig.
Personlig må det være norske Villmark. Der har jeg enda ikke funnet ut en passende teori.

Her er et par;

Mulholland Dr. + det meste annet av David Lynch
The Game (En svært undervurdert film av David Fincher)
Fight Club (David Fincher)
Wild Things (John McNaughton)

Kan ikke huske at Villmark var så vanskelig å forstå. Var det ikke bare en gærning som løp rundt i dameklær og drepte tilfeldige folk på fjellet? :)
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Re: hmmm

Post by Simen »

Treveler wrote:Kan ikke huske at Villmark var så vanskelig å forstå. Var det ikke bare en gærning som løp rundt i dameklær og drepte tilfeldige folk på fjellet? :)
Husker ikke helt, men på slutten etter at de var kommet hjem sa hovedpersonen, "Du merker det du og Gunnar, det er noe som ikke stemmer", så så han på et bilde, at fotografen av det bildet som viser galingen og kona, var bonden som åpna grinden for dem helt på begynnelsen. Det var en alternativ slutt (husker ikke hvem som var hvem), men på den andre slutten så han at han som åpna grinden ligna/var på et gammelt bilde med tyske piloter, tror jeg da.
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Han gamle mannen var kjerringas bestefar som de trudde hadde styrtet i vannet.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Ja. Det er vel noen lange måneder siden jeg så den gitt. Men det ble ikke en ordentlig slutt. Og for å forvirre deg virkelig, så drev han lederen for oppdraget med mange underlige ting. Han visste hva som hadde skjedd. Han skøyt en kanin uten å komme tilbake med den men hadde blod på hendene, hugget tre midt på natta. Mulig han bare var sinnsforvirret eller at han akkurat hadde funnet ut sin seksuelle legning og var noe uttafor. Ikke vet jeg. Men de hinter i begynnelsen av filmen ved å skjøre i saktefilm forbi skogvokteren som åpner porten for dem så du får et godt blikk av han. Og etterpå ser du han i vinduet som et speilbildet. Første gangen jeg så det trodde jeg at han var inne i huset bak vinduet. Men hvem tok da bildet. Men så var det den glupe kameraten min som sa at det var et speilbildet. Så gudene veit.
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lews Therin Telamon »

Liker slike filmer jeg, men har enda ikke fått rotet meg til å se TBFE.
Likte godt Mulholland Drive, Lost Highway og Donnie Darko.
Spesielt godt (favorittfilmen!) liker jeg Fight Club.

Den er helt fantastisk, utrolig skuespill, bra filmatiske effekter, kamera/lydbruk og en sinnsyk handling som kan tolkes på mange mange plan: Politisk, filosofisk, psykologisk, kulturelle og kanskje også andre plan jeg ikke har tatt stilling til, som økonomiske eller religiøse?

Det beste synes jeg er ironien i filmens "image".
Den fremstår som en enkel, lite intellektuell film om menn som slåss, men er egentlig en svært dyp, intellektuell og kompleks film som handler om så utrolig mye mer enn slåsskamper. Hver gang man ser den, så legger man merke til noe nytt, enten morsomt eller tankevekkende.
- In the Light - LTT
Post Reply