Navna på folket....

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Navna på folket....

Post by Ceres »

Hver gang jeg leser WoT kommer jeg som regel til noen navn jeg ikke for gud skyld forstår hvordan jeg skal uttale. Første eksempel er jo det klassiske: Moiraine. I starten husker jeg jeg tenkte MOIraINE. Deretter hørte jeg ei lydbok, og der ble navnet uttalt MoiRAINE. Altså gikk jeg over til å tenke navnet slik hver gang jeg leste det. Men det stemte liksom ikke... Så i den senere tid har jeg uttalt hver eneste vokal. Altså MOI-RA-INE. Men faktum er jo at det skal være et engelskspråklig navn. Og jeg har alltid lurt på hvordan det egentlig skulle sies.

Og hva skjer? RJ blogger på dragonmout og svarer på nettopp dette!
On a lighter note, I understand that some of you are unhappy with the pronunciation of Taim's name. Sorry, guys, but it is tah-EEM, not tame. Never tame. Not that one. In the same vein, Shaido is shah-EE-doh, not SHY-doh.

For a few others that I understand some folks have trouble with:
Siuan -- swan.
Demandred -- deh-MAN-drehd.
Seanchan -- SHAWN-chan.
Seandar -- SHAWN-dahr.
Moiraine -- mwah-RAIN.
Mandragoran -- man-drah-GORE-ahn.
Prøver meg på en lydspråklig talemåte her nå: Mårein! hehe...

Eller ble det jo svart på et par andre også da. Har f.eks alltid tenkt meg Siuan som: SIU-AN. Med trykk på alle vokalene. Også så er det egentlig Svan! :lol:

Men... Hvordan uttaler man Nynaeve? Nynive?

Noen tanker?
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

har egentlig ikke tenkt over uttalen før... litt rart, men når en leser så blir det jo automatisk en eller annen lyd på ordet oppe i hodet ens.. sånn er det med alle bøker. ei venninne og jeg diskutrte HP en gang, og hun insisterte på at Galtvort skulle uttales Gal-VA-tort... hehe.. og jeg oppfattet navnet til Gurgel, gurgle.. (norske ord) :lol:

hehe.. har vel ingen klar idee om hvordan navnet hennes uttales..
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Står jo uttalelse i glossary bak i de engelske bøkene. Trur det var Najniv.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

NIGH-neev al-MEER-ah
På Encyclopaedia WoT, finn du lydklipp av uttalelsen av ein del av namna, i tillegg til at uttalelsen er skrive (som overfor). Nynaeve sin finn du her: http://encyclopaedia-wot.org:8008/chara ... naeve.html
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Er noe nainiv-lignende greier. Tror jeg da..
Husker første gangen jeg så navet hennes så uttalte jeg det egentli akkurat slik som det var skrevet. Det ble litt rart! :?
Men etter litt tips her, å leting baki glossary, fant jeg vel fram til noe som ikke er helt på bærtur tror jeg.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Angåande den førre posten min:
RJ sin blog wrote:I see that someone -- anonymous -- uses the audio book pronunciations for a guide. In the very beginning, the actors doing the reading got in touch with me about pronunciations, but they stopped halfway through reading The Eye of the World, and I haven't heard from them since. So I wouldn't go too much by what they use.
Veit ikkje om sida eg linka til bruker desse uttalelsane, men om dei gjer det, er det ikkje sikkert alle er like rette...

Men dei i ordlistene bak i bøkene må jo vere riktige.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Surfa litt rundt på de sidene du gav meg. For et arbeid som ligger nede i slike sider! Fullstendig oversikt over hver person som er nevnt. Ante rett og slett ikke at det var SÅ mange.

Det var litt artig med tegninger av hovedpersonene også. De av ho dama som dere bruker her er best, ja. Ingen tvil om det.

Tror likevel jeg kommer til å uttale navnene i hodet mitt slik som jeg alltid har gjort det... (Det er liksom slik jeg kjenner dem nå...)
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Ceres wrote:Det var litt artig med tegninger av hovedpersonene også. De av ho dama som dere bruker her er best, ja. Ingen tvil om det.
Hyggelig :D
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Ceres wrote:Surfa litt rundt på de sidene du gav meg. For et arbeid som ligger nede i slike sider! Fullstendig oversikt over hver person som er nevnt. Ante rett og slett ikke at det var SÅ mange.

Det var litt artig med tegninger av hovedpersonene også. De av ho dama som dere bruker her er best, ja. Ingen tvil om det.
Har sett en del merkelige bilder rundt omkring ja! Er av de beste de på denne siden ja! Har sett en del rare av Moiraine, der hun ikke ser ut som det jeg har sett for meg i det heletatt!

Men er det noen som vet om et bra bilde av The Dragon Banner? Har bare sett det her, og det skjønner jeg meg ikke helt på, da det er en fugl eller noe slik på det. :?
Ceres wrote:Tror likevel jeg kommer til å uttale navnene i hodet mitt slik som jeg alltid har gjort det... (Det er liksom slik jeg kjenner dem nå...)
Ofte når jeg har lest bøker med "vanskelige" navn, har jeg lagt merke til at jeg bra gjenkjenner navnet, og leser videre. Slipper liksom litt unna den uttalelesen da. Men prøver å unngå dette da. Ellers blir det vel slik at når jeg plutselig skal uttale det så blir det bare helt feil.

Var en venninne av meg som tipset meg om WoT, så da vi diskuterer bøkene sitter jeg hele tiden å lurer på om jeg uttaler det "rett"... :P
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Tror det er to bannere. Dragebanneret og ørnen fra manetheren. Kanskje.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kan vere det er to bannere ja, men det der er ingen ørn...

Det er eit kapittel-ikon (dei små bileta i byrjinga av kvart kapittel) som har ein Drage i seg. Set den for seg sjølv på kvit bakgrunn, og farga raud/oransje/gul, so har du truleg omlag korleis Drage-banneret ser ut.
Image

Du får sjå Darryl Sweet sin versjon på omslaget til Path of Daggers, som
er bok#8. Det ser slik ut:

Image
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

hehe.. så den boka kom endelig til nytte med noe (selvom det tydeligvis bare er forsiden som er no særlig interresant... uff.. *riste på hodet*
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg tror nå likevel at artisten av bildet ditt har prøvd å tegne et dragebanner og et ørne-banner. Etter sin egen fantasi. Det er det eneste som likner. Har du noe annet forslag?
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Kan man legge til bilder man har på datan??
Dersom d går ann så har jeg endel bilder!!

Hvordan kan man legge ut bilder som ikke er på netet som man bare har på sin egen data, med andre ord!![/img]
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Post Reply