På lag en finnes disse menneskene:
Rand
Mat
Perrin
Egwene
Nynaeve
Min
Ettersom det er fem stykker på lag tre foreslår terje - i et øyeblikk av klarhet - at de hver skal velge seg sin favoritt, og den som eventuelt blir igjen, må forlate øya. Terje begynner. Han kan ikke fordra Mat - han synes han er altfor egoistisk. Det samme om Nynaeve. Rand og Egwene og Perrin er helt klart for styreformen diktatur, noe terje misliker sterkt (så lenge det ikke er han som er diktatoren da...

Barelain er nestemann til utstemmingsurna: Perrin er hennes klare favoritt, og hun trenger ikke tenke noe særlig mye over saken.
Galad er splittet, han liker alle sammen veldig godt. Han har stor respekt for alle guttene - de er dyktige karer. Og han har stor respekt for Min, hun er ei flott kvinne! Men... For å være ærlig liker han Egwene og Nynaeve (RJ altså skaperen, kan ikke bestemme seg... ) Hans bror er imidlertid glad i Egwene, og han ville aldri skade sin bror - hans stemme går derfor til Egwene.
Tuon har funnet glede i rampegutten Mat, og ønsker gjerne å beholde ham på øya.
Luca har kun øyne for Nynaeve.
Personen uten stemme er altså Rand. Gruppe tre bestemmer at Rand må gå.
Dette er en re-cap av hvem som nå er på hvilket lag:
Lag 1:
Mat
Perrin
Egwene
Nynaeve
Min
Lag 2:
Moiraine
Lan
Thomas
Verin
Gawyn
Lag 3:
Tuon
Terje
Barelain
Galad
Luca
Lag 4:
Narg
Galina
Moggy
Falck gir nå lag tre den overraskende beskjeden om at i tillegg til å ha stemt hjem Rand må de også stemme hjem en av sine egne. De tapte jo oppdraget tross alt!