Tilfeldig?
Neppe.

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Dersom man oversetter Moridin fra The Old Tongue så betyr det ''grav/død'' eller ''graven/døden''Merrilin wrote:Ashaman, kan du utdype litt hva du mener? Mulig jeg er treig, men skjønner ikke helt hvor du vil?
Jepp, er klare over alt dette.. Men hvor ville du med innlegget ditt? Jeg skjønte liksom ikke poenget med det..Ashaman wrote:Dersom man oversetter Moridin fra The Old Tongue så betyr det ''grav/død'' eller ''graven/døden''Merrilin wrote:Ashaman, kan du utdype litt hva du mener? Mulig jeg er treig, men skjønner ikke helt hvor du vil?
Strofen "Tia mi aven Moridin isande vadin" betyr ''The grave is no bar to my call'' så her betyr det graven, men det kan også oversettes ''Døden hindrer ei mitt kall''
Kan se ut som om du har misforstått litt her. Det som er tingen, er at Rand dør i så måte av kroppen hans(med Moridins sjel) vil bli drept/utsletta/kverka. Men Rands sjel(altså Rands "indre", hjerne, tanker, følelser etc) vil leve videre i Moridins kropp. Altså vil han både dø og leve.Sisnera wrote:Det jeg kanskje ikke helt skjøner er hvorfor de skal drepe rands kropp, skal de ikke drepe rand da? Jeg vil ikke si at rand er død hvis du lar sjelen leve videre. Men selvfølgelig er vel dette et definisjonsspørsmål om hva som er en bestemt person... Kroppen, eller sindet.
Men uansett det jeg skal frem til er at de i en slik situasjon kanskje må drepe Rands da værende kropp, altså Moridin sin. Dermed kan jo alt være en ulykke.
Et annet poeng er da sinets kontakt med kroppen. Vil sinnet/sjelen trekkes tilbake mot den orginale kroppen slik at Rand sin sjel ikke vil forlate denne verden.
Men alle dere har jo diskutert dette mye mer enn meg, så kan jo hende ejg er helt på bærtur her
Hvis Rand tar / får Ishamaels / Moridins kropp, og sistnevnte brennes bort fra mønsteret, vil jo også Rand "forsvinne"? Er jo egentlig en umulig problemstilling, men.Angående Rands kropp, er jo dette nå kroppen til Moridin, og det som er mest sannsynlig, er at det vil bli brukt bannbluss for å slette Moridin/Ishamael for alltid.
Ganske enig i dette, eller kanskje omvendt at Lews Therin blir brent bort fra Rand.Sauegjeteren wrote:Når det gjeld sjela til Rand, sidan me no diskuterer det, så er det og ein sjanse for at til sjuande og sist er Lews Therin som blir den som overtek der. Me har jo sett fleire døme på at Lews har tatt over for Rand i stutte periodar, og det kan jo vere at Rand blir fortrengt av Lews til slutt, slik døy, men stadig leve.
NeiLothar wrote:Hvis Rand tar / får Ishamaels / Moridins kropp, og sistnevnte brennes bort fra mønsteret, vil jo også Rand "forsvinne"? Er jo egentlig en umulig problemstilling, men.Angående Rands kropp, er jo dette nå kroppen til Moridin, og det som er mest sannsynlig, er at det vil bli brukt bannbluss for å slette Moridin/Ishamael for alltid.
Den delen du sier der har jeg helt klart forstått.Merrilin wrote:Kan se ut som om du har misforstått litt her. Det som er tingen, er at Rand dør i så måte av kroppen hans(med Moridins sjel) vil bli drept/utsletta/kverka. Men Rands sjel(altså Rands "indre", hjerne, tanker, følelser etc) vil leve videre i Moridins kropp. Altså vil han både dø og leve.Sisnera wrote:Det jeg kanskje ikke helt skjøner er hvorfor de skal drepe rands kropp, skal de ikke drepe rand da? Jeg vil ikke si at rand er død hvis du lar sjelen leve videre. Men selvfølgelig er vel dette et definisjonsspørsmål om hva som er en bestemt person... Kroppen, eller sindet.
Men uansett det jeg skal frem til er at de i en slik situasjon kanskje må drepe Rands da værende kropp, altså Moridin sin. Dermed kan jo alt være en ulykke.
Et annet poeng er da sinets kontakt med kroppen. Vil sinnet/sjelen trekkes tilbake mot den orginale kroppen slik at Rand sin sjel ikke vil forlate denne verden.
Men alle dere har jo diskutert dette mye mer enn meg, så kan jo hende ejg er helt på bærtur her
Hvis det var det du mente?