Er det for mye tullsnakk på forumet?

Les de siste oppdateringene fra oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kom til å tenkje på noko:

Er det mogleg med phpBB-forumet å spesifisere at ein spesiell forum-seksjon ikkje skal telje på postcounten?

Meiner det går an med Invision Power Board, som dei nytter på hw.no-forumet. Der tel ikkje innlegg som vert gjort i Off-topic-kategorien på postcounten til brukarane, berre på den totale postcounten, so vidt eg veit...

Dette ville iallfall ha fjerna motivet med å poste i Småprat for å auke postcount...
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

D er kanskje ingen dum ide incanus!! Men vi må ikke poste altformye da heller!! Ellers blir d bare surr da og!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

eller kanskje bare gjøre det til en regel å ikke si noe så lenge man ikke har noe vettugt å si... :P

(denne kan nok desverre slå styggt tilbake igjen på meg selv :? )
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Men da blir det sikkert mindre posting på Off topicen da.. Synes det er veldig bra miljø her selv om det er noen unødvendige poster... :roll:
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Jeg syns mange av dere er alt for hengt opp i ranger osv. Hvis dette fortsetter så må jeg vurdere å få de andre adminsene til å bli med på å rett og slette fjerne dem.

Rangen din har ikke noe å si med hvor bra bruker du er på forumet.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Se hva jeg har fått de til å begynne med i "personen under meg"
Nå er det bare WOT relaterte ting :D
Helt enig med Eivind....
Men etter denne kvelden tror jeg at alle kommer til å blåse i ranger, på den måten som har vært de siste dagene...
Synes likevell at vi skal fortsette med dem... :wink:
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Moridin
Hengiven
Hengiven
Posts: 111
Joined: Fri Nov 04, 2005 22:18
Location: Oslo

Post by Moridin »

Jeg er enig at det er blitt mye tullsnakk (særlig fra min inntreden på forumet! :lol: :oops: ), men samtidig er det litt befriende å kunne gjøre det en gang iblant...jeg synes at tullsnakk "passer inn" best i RP trådene, mens i alle de andre blir det bare tull og kaos. Uansett, jeg synes at alle burde følge med en dag eller to for å se hvordan det hele utvikler seg ettersom flere og flere leser denne tråden.
Ellers, hvis man BARE skulle skrive om WoT her ville det nok fort bli litt...tomt? Vi er jo tross alt bare en gjeng på godt under 100 stykker... :oops:
De lot meg ikke beholde min fine spoilerbefengte signatur...Bah!
Jeg skal få den tilbake!
En gang...helt sikkert...
ja...
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Tror nokk å at det ville blitt en del mindre aktivitet vist, slike ting hadde skjedd... :(
Det er ikke at Adminene gjør noe galt, men jeg tror at denne posten kommer til å gjøre at det aldri kommer til å bli det samme igjenn :(
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Moridin
Hengiven
Hengiven
Posts: 111
Joined: Fri Nov 04, 2005 22:18
Location: Oslo

Post by Moridin »

Tror denne posten er både positiv og negativ...men mest positiv 8)
Stå på admins, dere gjør en kjempe jobb! :D
De lot meg ikke beholde min fine spoilerbefengte signatur...Bah!
Jeg skal få den tilbake!
En gang...helt sikkert...
ja...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Helt ærlig - denne tråden viser hvor mye mer aktivt forumet har blitt den siste uka... To sider på noen timers tid... Det må selvfølgelig taes med i betraktningen. Når det er sagt:


Jeg synes dere skal slette hele RPforumet. Muligens også off-topic forumet. De som har steget i rang går ned igjen til tidligere rang.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Ceres wrote:HJeg synes dere skal slette hele RPforumet. Muligens også off-topic forumet. De som har steget i rang går ned igjen til tidligere rang.
Enig! Hvis ikke noen har veldig lyst til å drifte et bra RPforum!
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Men da vil det jo bli mindre aktivt på forumet....
Det er jo helt klart at det har blitt mer aktivt i det siste..
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Et aktivt forum må ikke komme på bekostning av kvaliteten på forumet. Det er jo alltid morsomt at det er aktivt, men hvis det betyr at det postes mye tull, så er det ikke ønskelig. Det er viktigere at kvaliteten på postene holdes oppe, slik at det er meningsfulle diskusjoner rundt det forumet er om, nemlig tWoT.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Om spamming/off-topic
Alle forumer kommer til et punkt der poster som ikke nødvendigvis har så stor relevans spretter opp som paddehatter etter regn. I utgangspunktet er jeg en meget stor tilhanger av en sterk off-tpoic-del på forum, siden det er community'et som er minst halve moroa med forumer. Det er min erfaring at forumer der det ikke lykkes å skape en slags følelse av fellesskap, hvor posterne ikke egentlig kjenner hverandre utover hva de mener om forskjellige aspekter ved forumets "tema", dør. For å beholde medlemmer, er det viktig å få dem emosjonelt knytta til forumet, og dette gjøres best gjennom å gi dem muligheten til å "bonde" med andre medlemmer.

Imidlertid er det like viktig at fokuset ikke faller vekk fra det som er hovedtemaet - forumer uten tema, er uten formål, og formålsløse foretak går aldri bra i lengre perioder. (Jf. den klassiske avveiningen mellom strateger - taktikere innen det militære; du kommer ingen vei uten dem som kan vinne slag, men offiserer som kan vinne slag hjelper ikke uten menn som kan peke ut overkommelige mål, lede logistikk, og koordinere styrkene - kort sagt vinne krigen.)

Balansegang er derfor viktig.
Selvsagt er dette en lett ting å si; det er ikke nødvendigvis så lett å få til. Men forslaget om å gjøre poster i enkelte subforumer "mindre verdt", eller "ikke gyldige for postcounten", er et godt forslag. Andre forslag er godt utarbeida Codes of Conduct, med klare sanksjoner for dem som ikke adlyder Moderatorer og Admins.
Å stenge de mest populære off-topic-trådene fordi de er populære, er ikke et godt alternativ; et bedre virkemiddel å bruke overfor disse, er å slå hardt ned på dem som ikke følger reglene i tråden (gjelder først og fremst "word games", som Personen under meg. Eksempel på "regelbrudd", dersom det er skrevet at alle svar må begrunnes: Person A: 'Personen under meg liker ikke grøt.' Person B: 'Nei, det gjør jeg ikke.' Det er fordelaktig å skrive noe om hvorfor du ikke liker grøt, evt. hva det er med grøt du ikke liker. Ellers er verdien av posten lik 0.)

Rollespillinga
Rollespilldelen av forumet, er lovende. Den hadde potensiale, siden den gir medlemmer grunn til å komme hit, selv når de ikke nødvendigvis har så mye å poste om i selve WoT-delen.

Imidlertid krever velfungerende rollespill en del av deltakerne.
Jeg sier "deltakerne", fordi det er min erfaring at online tekstbaserte rollespill med GM'er ikke fungerer - det må være friform, siden GM-RP'er fordrer at poster kommer hver dag, og slikt noe, mens i en friform kan en spiller RP'e en annen persons karakter (mer om dette nedenfor). Og friform stiller som sagt store krav til de som deltar, om enn ikke like store som GM-baserte rollespill.
Blant annet må alle handlinger personen foretar være logiske - RP-er du for eksempel at du Travel'er inn i Tårnet på hemmelig oppdrag for Moridin, må du ta med i beregninga alle de faktorene som kan slå feil, og helst også la noe gå feil. Låner du en annens karakter i en post og lar denne utføre handlinger, noe som er umulig å unngå i slike RP'er, må du passe på at disse handlingene ikke bryter med karakterens handlingsmønstre eller karaktertrekk.

Dersom noen hadde lyst til å være med på et forsøk på et WoT-RPG, i friform, kunne jeg sikkert forsøkt å lage en generell liste over regler; mer spesifikt skills, abilities, osv., og regler for rasjonell bruk av disse.
Det er ikke sikkert det ville gått så bra, siden det ville fordra at alle deltakerne
1) gjorde en innsats, og
2) har lest til KoD, siden det ikke funker særlig bra med spoilertags i rollespillposter... :roll:


Jaja, dette var det jeg kom på i denne omgang...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Helt enig at samhold er viktig, og derfor kommer vi til å beholde småprat forumet. Men jeg vil oppfordre dere til å ikke være redde for å lage nye temaer. Jeg er av den oppfatning at hvis tråden blir for lang, så bunner den lett ut i alt for mye tull. Og den siste ukas hendelser mener jeg ikke var helt heldig for forumet sett under perspektiv.

Vi har nå slettet alle de omtalte trådene i første post.
Post Reply