Artemis Fowl??

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

Bøkene virket nokså bra de syns jeg.. Må vel lese de en gang! :D
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Nå har jeg lest Opal-bedraget også. En bra bok i Colfers ånd, men som hansito sa så er den ikke fult så god som de tidligere bøkene. Jeg klarer ikke helt sette fingeren på det da men.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Apropos Artemis: Her om dagen fant jeg ut at det skal komme ytterligere to bøker i serien, slik at det blir 6 til sammen (+ Artemis Fowl-arkivet, men det er jo en slags mellom-bok). Nr. 5 kommer på engelsk til høsten og skal hete The Lost (Last?) Colony. Jeg går ut fra at disse også skal oversettes til norsk, men når vet jeg ikke ennå.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Dette høres veldig bra ut Morten. Men det må da være mye arbeid å oversette engelsk-gnomisk til norsk, for så å skrive det opp igjen på norsk-gnomisk? Tenker på det som står i bunnen av sidene i bøkene.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Sauegjeteren wrote:Dette høres veldig bra ut Morten. Men det må da være mye arbeid å oversette engelsk-gnomisk til norsk, for så å skrive det opp igjen på norsk-gnomisk? Tenker på det som står i bunnen av sidene i bøkene.
Jeg får den engelske teksten skrevet med vanlige bokstaver og oversetter den til norsk, så ordner forlaget konverteringen til de gnomiske bokstavene eller andre symboler.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Åja, da vet jeg den bissnisshemmeligheten. Men jeg så på diskusjonen her at det var kort tid fra navnevalg til den kom ut? Blir ikke slikt bestemt før helt inntil? Og hvor lang tid bruker du på ei slik bok?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Sauegjeteren wrote:Åja, da vet jeg den bissnisshemmeligheten. Men jeg så på diskusjonen her at det var kort tid fra navnevalg til den kom ut? Blir ikke slikt bestemt før helt inntil? Og hvor lang tid bruker du på ei slik bok?
Nja, tittelen ble bestemt i begynnelsen av desember og boka kom ut nå i slutten av mars, så det er jo tross alt noen måneder imellom. Hvor lang tid det tar å oversette en bok på den størrelsen kommer helt an på sjanger, vanskelighetsgrad osv., men en gjennomsnittlig Colfer-bok pleier å ta rundt 3 mnd. Jeg har imidlertid brukt kortere tid et par ganger det var nødvendig.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Morten wrote:Apropos Artemis: Her om dagen fant jeg ut at det skal komme ytterligere to bøker i serien, slik at det blir 6 til sammen (+ Artemis Fowl-arkivet, men det er jo en slags mellom-bok). Nr. 5 kommer på engelsk til høsten og skal hete The Lost (Last?) Colony. Jeg går ut fra at disse også skal oversettes til norsk, men når vet jeg ikke ennå.
Hmmm. Håper da endelig de blir oversatt. Og jeg tipper kanskje at det kan ha med alvkolonier på overflaten? Noen som har noen andre teorier om boka? Eller vet du noe mer Morten?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Sauegjeteren wrote:
Morten wrote:Apropos Artemis: Her om dagen fant jeg ut at det skal komme ytterligere to bøker i serien, slik at det blir 6 til sammen (+ Artemis Fowl-arkivet, men det er jo en slags mellom-bok). Nr. 5 kommer på engelsk til høsten og skal hete The Lost (Last?) Colony. Jeg går ut fra at disse også skal oversettes til norsk, men når vet jeg ikke ennå.
Hmmm. Håper da endelig de blir oversatt. Og jeg tipper kanskje at det kan ha med alvkolonier på overflaten? Noen som har noen andre teorier om boka? Eller vet du noe mer Morten?
Jeg vet ikke noe mer enn det man kan lese på nettet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg lurer bare på hva Artemis Fowl betyr. Artemis kan vel til nød høres ut som et navn. Hva er Fowl?
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Etternavnet så vidt jeg husker.
aviendha
Hengiven
Hengiven
Posts: 173
Joined: Tue Jan 03, 2006 21:17

Post by aviendha »

ja, fowl er etternavnet.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Fowl er etternavnet, ja. Det er et engelsk ord som betyr høne, fugl, men i denne sammenhengen tror jeg nok heller det er meningen at det skal spille på ordet "foul", som jo uttales likt. Det betyr fæl, ekkel, ubehagelig osv., og Artemis er jo ikke en spesielt trivelig fyr i begynnelsen av serien.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Siden det ser ut som så mange er interessert i denne serien får jeg vel prøve meg på den. Har ikke sett den i bokhandleren som jeg husker, får se nøyere etter.
aviendha
Hengiven
Hengiven
Posts: 173
Joined: Tue Jan 03, 2006 21:17

Post by aviendha »

leste de 3 bøkene for ei stund siden :) likte de kjempegodt. gleder meg til de neste :D
Post Reply