Bokomslagene

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Skal være litt enig i den tGH, selv om jeg misliker at tidenes vakreste dame (Selene) "bare" er blitt illustrert som ei jeg finner veldig lik som jeg hadde tenkt meg Egwene. Kankje det er Egwene?
Videre er jeg glad i Skyggen Stiger, i og med at det ser ut som at de har det skikkelig soft i der i Ødelandet.
Soft? Med Moiraine som kokk? I NS står det vel et og annet om hennes kokkeevner :P
Vinterens Hjerte er også kul, med alle sine forekjellige folkeslag og ting. Dessuten ser ikke Perrin så aller verst ut.
Joa, men savner litt mer mimikk hos Perrin, selv om resten er ganske flott.

Prisen for dårligste går for meg til ACoS. Den er virkelig elendig. Se på Rand! Digre overarmen, men damelegger? Og hva skjer med veivingen med armene? NS er også veldig, veldig traurig..
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

stefan_hoy wrote:Prisen for dårligste går for meg til ACoS. Den er virkelig elendig. Se på Rand! Digre overarmen, men damelegger? Og hva skjer med veivingen med armene? NS er også veldig, veldig traurig..
... og vi fullfører:

På Den Gjenfødte Dragen ser Rand ut som om han kommer rett fra innspilling av musikkvideo med et glamrockband fra 70-tallet, mens stakkars Perrin ser ut som en tolvåring i den idiotiske saueskinnsvesten sin.

På Himmelens Flammer... AAAAAAAAHHH! Jeg hater dette omslaget så mye at jeg ikke klarer å huske hvordan det ser ut! :x

På Kaosets Herre ser Rand ut som en slags blond John Travolta fra discoperioden hans. Og hva gjør den Dragkharen der?

På Sverdkronen ser Rand ut som om han har bola siden han var 4. Greit nok at han er bondegutt og sverdkjemper og alt sånt, men likevel? Dessuten ser har direkte ond ut.

På Dolkenes Sti... tja, denne er ikke verst, med unntak av at jeg ikke husker noe sted i boka hvor Rand rir i fronten av en kolonne og peker framover med sverdet sitt som om han vil at folka bak ham skal gå til angrep.

Skumringens Korsvei: Hvem er disse folka? Og hva er det som får dem til å bråstoppe på denne måten?

Knife of Dreams: Igjen, hvem er dette? Og kunne ikke et bedre motiv vært valgt? Greit nok at
KoD
Shaidoene blir knust i denne boka, men det er da vitterlig bare en mindre plottråd?


Mye av dette kan naturligvis skrives på kontoen for "kunstnerisk frihet", og en del av tinga jeg plukker på er på sett og vis forståelig hvis en bare tenker litt. Men tenke? Hvem gidder vel det? :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

HEHEHE! :D

Vet ikke hvem de i CoT er, untatt kanskje Matt, han læremesteren i Karate Kid og ei adrogyn jente/gutt til venstre. Kanskje Maria Magdalena i "Den siste Nattverd"? :P
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje wrote:På Himmelens Flammer... AAAAAAAAHHH! Jeg hater dette omslaget så mye at jeg ikke klarer å huske hvordan det ser ut! :x
Er vel det med Rand på veg ut av ein port til ein by til fots, med Mat i bakgrunnen og Elayne (?) som vinker farvel og går i motsett retning.
Terje wrote:På Kaosets Herre ser Rand ut som en slags blond John Travolta fra discoperioden hans. Og hva gjør den Dragkharen der?
Godt spørsmål. Kanskje Sweet vil hinte til at Skyggen alltid følgjer med e.l., men det forhindrer ikkje at den er fullstendig malplassert...
Terje wrote:På Sverdkronen ser Rand ut som om han har bola siden han var 4. Greit nok at han er bondegutt og sverdkjemper og alt sånt, men likevel? Dessuten ser har direkte ond ut.
Jepp. Og er det berre meg, eller skal ikkje dragane på armane gå nesten opp til olbogen? Kan vere eg har misforstått, men det var det inntrykket eg hadde...
Terje wrote:På Dolkenes Sti... tja, denne er ikke verst, med unntak av at jeg ikke husker noe sted i boka hvor Rand rir i fronten av en kolonne og peker framover med sverdet sitt som om han vil at folka bak ham skal gå til angrep.
Nei, men kan godt vere han gjorde det ein gong i løpet av felttoget mot Seanchanarane. Den statuen ein kan sjå på baksida vert referert til ein gong, men eg hugser ikkje akkurat kvar.
Terje wrote:Skumringens Korsvei: Hvem er disse folka? Og hva er det som får dem til å bråstoppe på denne måten?
Var faktisk ein som påpeika at det likna veldig mykje på ein scene frå KoD...
Knife of Dreams
Den rideturen Mat hadde med Tuon og Selucia, der Tuon stakk av. Er mange detaljar som stemmer: Tuon er mørk med blå kjole og hesten var vel den svarte og kvite, Selucia er lys. Kva alle dei andre gjer der (Er det Thom pluss nokre raudarmar?) veit eg ikkje, sett bort frå Mat sjølvsagt, og kva den scena gjer på framsida av CoT er iallfall ikkje godt å seie...
Terje wrote:Knife of Dreams: Igjen, hvem er dette? Og kunne ikke et bedre motiv vært valgt? Greit nok at
KoD
Shaidoene blir knust i denne boka, men det er da vitterlig bare en mindre plottråd?
Me diskuterte faktisk dette i ein annan tråd for lenge sidan.
KoD
Det er Perrin, Gaul, Galina Casban og ein av sjefane for den Ghealdanske eller Mayenske hæren, hugser ikkje kven av dei.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:Er vel det med Rand på veg ut av ein port til ein by til fots, med Mat i bakgrunnen og Elayne (?) som vinker farvel og går i motsett retning.
Jepp, vet det, men jeg liker virkelig ikke denne illustrasjonen, hvilket var det jeg prøvde å få fram. ;)
incanus wrote:
Terje wrote:Skumringens Korsvei: Hvem er disse folka? Og hva er det som får dem til å bråstoppe på denne måten?
Var faktisk ein som påpeika at det likna veldig mykje på ein scene frå KoD...
Knife of Dreams
Den rideturen Mat hadde med Tuon og Selucia, der Tuon stakk av. Er mange detaljar som stemmer: Tuon er mørk med blå kjole og hesten var vel den svarte og kvite, Selucia er lys. Kva alle dei andre gjer der (Er det Thom pluss nokre raudarmar?) veit eg ikkje, sett bort frå Mat sjølvsagt, og kva den scena gjer på framsida av CoT er iallfall ikkje godt å seie...
Jeg overdrev litt i den forrige posten min; jeg forstår jo at scena på forsida er et generelt motiv fra reisa til Mat, Tuon, et al., men jeg synes det er litt merkelig at det ikke brukes en mer spesifikk scene...
Terje wrote:Knife of Dreams: Igjen, hvem er dette? Og kunne ikke et bedre motiv vært valgt? Greit nok at
KoD
Shaidoene blir knust i denne boka, men det er da vitterlig bare en mindre plottråd?
Me diskuterte faktisk dette i ein annan tråd for lenge sidan.
KoD
Det er Perrin, Gaul, Galina Casban og ein av sjefane for den Ghealdanske eller Mayenske hæren, hugser ikkje kven av dei.
Jepp, vet hvem det var, men jeg overdrev igjen. Akk, dårlig virkemiddel, overdrivelser. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Jepp, vet det, men jeg liker virkelig ikke denne illustrasjonen, hvilket var det jeg prøvde å få fram. ;)
Hehe, eg burde lese litt meir mellom linjene iblant... Men eg er einig, ikkje noko bra omslag (det er vel nokre "trollokar" på dette og...)
Terje wrote:Jeg overdrev litt i den forrige posten min; jeg forstår jo at scena på forsida er et generelt motiv fra reisa til Mat, Tuon, et al., men jeg synes det er litt merkelig at det ikke brukes en mer spesifikk scene...
Spesielt når det kan virke som om scena ikkje er frå CoT i det heile...
KoD
Hesten til Tuon ser ut som Akein, razoren ho fekk i KoD, og eg trur den blå kjolen var ny i KoD og... Skal ikkje seie dette sikkert, men det er litt mistenkjeleg...
Terje wrote:Jepp, vet hvem det var, men jeg overdrev igjen. Akk, dårlig virkemiddel, overdrivelser. :P
Igjen, berre eg som er dårleg til å kjenne det att...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:Hehe, eg burde lese litt meir mellom linjene iblant... Men eg er einig, ikkje noko bra omslag (det er vel nokre "trollokar" på dette og...)
"Trolloker", ja... :lol:
Terje wrote:Spesielt når det kan virke som om scena ikkje er frå CoT i det heile...
KoD
Hesten til Tuon ser ut som Akein, razoren ho fekk i KoD, og eg trur den blå kjolen var ny i KoD og... Skal ikkje seie dette sikkert, men det er litt mistenkjeleg...
Hvis det var Matt som hadde holdt den spente bua, kunne det ha vært
KoD
scena der de jager og dreper den "gale" sul'dam'en, men jeg synes å huske at han tok seg av henne selv...
incanus wrote:Igjen, berre eg som er dårleg til å kjenne det att...
Nei da, det er meg som ikke gjør det klart at jeg overdriver. Slike virkemidler er uansett ikke særlig gode å bruke i skriftlig kommunikasjon...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Hvis det var Matt som hadde holdt den spente bua, kunne det ha vært
KoD
scena der de jager og dreper den "gale" sul'dam'en, men jeg synes å huske at han tok seg av henne selv...

Image
CoT
Det er ikkje Mat som held bogen, og eg meiner det var ein armbrøst som vart brukt på Renna. Var ikkje Mat som skaut forresten, det var ein av raudarmane. Dessutan var ikkje Tuon og Selucia med då, det var berre Mat, Chel Vanin, Harnan og Metwyn trur eg. (Har ikkje sjekka.)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Du har naturligvis rett; det var ikke Mat, men Harnan og Gorderan. Bagge skjøt, begge traff.

http://www.wotmania.com/chaptersummary.asp?ID=474


ENDRET: Du har også rett i at Tuon og damene ikke var med på denne lille turen. Det er bare Mat og Rødarmene som drar etter Renna.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Hvordan kan man tro at det er Matt med bua så lenge man ser en annen en med grønn frakk, hatt og et langt, svart spyd?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hvem har trodd at det er Matt som holder bua?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

DU.
Terje wrote:Hvis det var Matt som hadde holdt den spente bua, kunne det ha vært
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Og det meningsbærende ordet, er "HVIS".

Hadde jeg ment det du tydeligvis tror jeg mener, ville jeg ha skrevet "ettersom at det er Mat som holder bua".


Jeg mener dette kommer godt fram. incanus forsto i alle fall hva jeg mente...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:Og det meningsbærende ordet, er "HVIS".

Hadde jeg ment det du tydeligvis tror jeg mener, ville jeg ha skrevet "ettersom at det er Mat som holder bua".


Jeg mener dette kommer godt fram. incanus forsto i alle fall hva jeg mente...
Prøver bare å si at jeg ikke helt skjønner hvorfor dere tenkte i de baner i det hele tatt. Sorry da...
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

I New Spring er det veldig tydelig at Lan har sverdet ved hofta... Men når de møter Ryne står det: 'Mannen bar ett enkelt sverd i beltet istedet for to på ryggen' Men kanskje det var fordi arafellere har sverdene på ryggen.. Men om Lan står det at han hadde fått fire gaver i vuggen, en av dem var sverdet ved hoften... Han stryker også ubevisst over sverdhjaltet, noe som virker litt unaturlig hvis sverdhjaltet hadde vært over hodet.. Lan stikker også tomlene innafor sverdbeltet... Og hvis han har et sverbelte, burde han også ha et sverd i det.. Dessuten hadde Bukama båret Lan ut av Malkier surret fast til ryggen. Hvis Bukama hadde sverdene på ryggen da, kunne malkiers siste konge fort mistet hodet!
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Post Reply