Tv-serier

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Locked
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Tv-serier

Post by Eivind »

Edit: Siden samtalen om hvilken bok som er best sporet av, ble noen poster flyttet til en ny tråd, hvor man kan diskutere videre.

Ja, men hvis man fyller sendeplanen/bokhyllene med ting som forsåvidt er bra, men som har holdt på en stund, så fører det til at de som lager det ikke lenger tenker kreativt. Det blir mindre plass til nye, og de vil antagelig prøve noe av det samme. Bare se på 24, nå er vi i den 4. sesongen og det skal komme 2 til. Det er forsåvidt fortsatt bra, men det ville vært mye bedre om vi kunne sett noe nytt isteden for. Med en serie som 24, blir det i tillegg bare mer og mer tåpelig for hver sesong som går. 1. sesong var nyskapende, men nå er det bare samma tingen om igjen. Må innrømme at jeg ser på det, men jeg ville heller sett på noe nytt og nyskapende som f. eks. Lost.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eivind wrote:Ja, men hvis man fyller sendeplanen/bokhyllene med ting som forsåvidt er bra, men som har holdt på en stund, så fører det til at de som lager det ikke lenger tenker kreativt. Det blir mindre plass til nye, og de vil antagelig prøve noe av det samme. Bare se på 24, nå er vi i den 4. sesongen og det skal komme 2 til. Det er forsåvidt fortsatt bra, men det ville vært mye bedre om vi kunne sett noe nytt isteden for. Med en serie som 24, blir det i tillegg bare mer og mer tåpelig for hver sesong som går. 1. sesong var nyskapende, men nå er det bare samma tingen om igjen. Må innrømme at jeg ser på det, men jeg ville heller sett på noe nytt og nyskapende som f. eks. Lost.
Lost er ikkje SÅ nyskapande, spør du meg - det er såpeopera på ei øde øy med ein del mystikk, action og grøsser blanda inn, der dei har sørga for å få både i pose og sekk ved å legge vekt på flashbacks og kunne køyre historiar der ein har alle den moderne verdas ting å spele på parallellt med den primitive tvangskollektivet på øya. Smart er det... men så nyskapande som 24 sin fyrste sesong var vil eg ikkje sei det er. På den andre sida er eg knapt ein autoritet på området. :lol: Men joda, skjønnar kva du meinar. Å bruke 24 som eit døme er likevel litt urettferdig då 24 bygger på eit konsept, og er dreven meir av konseptet enn av karakterar og plott, og det er ganske uvanleg. Andre seriar kan skifte fokus frå sesong til sesong og forme serien rundt karakterane, men 24 må halde seg til malen ettersom konseptet er to tredjedeler av serien. Ergo må den bli meir repetitiv enn dei fleste andre seriar.

Og argumentet med at ein treng åpne sendeskjemaet for nytt - det er så mykje som er totalt elendig rundt om kring at situasjonen slett ikkje er at ein "må" velge mellom sesong X av ein serie som var veldig god i fyrste sesong og har haldt ein viss kvalitet etterpå og eitt nytt konsept, ein kan fjerne ein dårleg serie i staden. Dei er det mange av. (Joda, innser at dei fleste kanalar forsøker satse litt bredt og dei fleste gode seriar har ein tendens til å ha same målgruppe, og at dei difor berre set av så og så mykje tid til den typen seriar... men likevel. :P Og på litteratur er i alle fall det argumentet dårleg)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Loki wrote:Lost er ikkje SÅ nyskapande, spør du meg - det er såpeopera på ei øde øy med ein del mystikk, action og grøsser blanda inn, der dei har sørga for å få både i pose og sekk ved å legge vekt på flashbacks og kunne køyre historiar der ein har alle den moderne verdas ting å spele på parallellt med den primitive tvangskollektivet på øya. Smart er det... men så nyskapande som 24 sin fyrste sesong var vil eg ikkje sei det er.
Nei, enig at det ikke er like nyskapende som 24, men jeg syns det var et friskt pust i TV-hverdagen.
Å bruke 24 som eit døme er likevel litt urettferdig då 24 bygger på eit konsept, og er dreven meir av konseptet enn av karakterar og plott, og det er ganske uvanleg. Andre seriar kan skifte fokus frå sesong til sesong og forme serien rundt karakterane, men 24 må halde seg til malen ettersom konseptet er to tredjedeler av serien. Ergo må den bli meir repetitiv enn dei fleste andre seriar.
På tide å avslutte da? Hvorfor bryr ikke skaperen av serien seg noe om hvordan den blir framstilt, og bare tenker på penger? En god regissør bør se på det kunstneriske, ikke hvor mye han kan tjene. Ellers ender det opp som masseprodusert søppel.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eivind wrote: På tide å avslutte da? Hvorfor bryr ikke skaperen av serien seg noe om hvordan den blir framstilt, og bare tenker på penger? En god regissør bør se på det kunstneriske, ikke hvor mye han kan tjene. Ellers ender det opp som masseprodusert søppel.
Ja, 24 burde ideelt sett ikkje få fleire sesongar - i alle fall ikkje så lenge dei ikkje endrar konseptet. Men på den andre sida er sjølv middelmådig 24 blant det beste som går på norsk tv i løpet av ei veke... så det gjer ikkje meg noko at dei pumpar konseptet. :roll: Men i eit større perspektiv, ja, i akkurat 24s særtilfelle burde dei stoppe. Men det gjeld kun 24 - kjem ikkje på nokon anna tv- eller bokserie som har oppretthalde godt kvalitetsnivå dei burde gjere det samme med.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

har aldri sett mer enn fem minutter av hverken lost eller 24, jeg. er ikke så god på det å sitte stille og uproduktiv foran tv'en. :P

tror jeg skal prøve å følge litt med på den nye tv3-serien 'the 4400'. noen som har sett? tvilsomt at jeg kommer til å huske når det begynner og sånt, men jeg kan jo alltids prøve. nei, tv-serier skulle vært mer som bøker - at man kunne valgt selv når man skulle se videre!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Stine wrote:har aldri sett mer enn fem minutter av hverken lost eller 24, jeg. er ikke så god på det å sitte stille og uproduktiv foran tv'en. :P
Åh, eg er så altfor flink til det. :P
-tror jeg skal prøve å følge litt med på den nye tv3-serien 'the 4400'. noen som har sett? tvilsomt at jeg kommer til å huske når det begynner og sånt, men jeg kan jo alltids prøve. nei, tv-serier skulle vært mer som bøker - at man kunne valgt selv når man skulle se videre!
Tv-seriar ER slik - stadig fleire kjem på DVD, om ein er villig til å bruke pengar på dei. :-) Brukar tv (og moralsk tvilsomme nedlastingsprogram) som bibliotek, eg, for å vurdere kva seriar som er verdt å bruke peng på.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Stine wrote:tror jeg skal prøve å følge litt med på den nye tv3-serien 'the 4400'. noen som har sett? tvilsomt at jeg kommer til å huske når det begynner og sånt, men jeg kan jo alltids prøve. nei, tv-serier skulle vært mer som bøker - at man kunne valgt selv når man skulle se videre!
4400 begynte på tv3 forrige uke. Har fotballtrening som kolliderer med denne serien hver uke, så føler jeg har en viss moralsk rett til å laste ned :P

Angående det Loki og Eivind har diskutert:
Syntes også de kan fortsette med 24 så lenge folk ser på det! Serien fenger fortsatt, selv om jeg vet at det ender godt.

Når det gjelder Lost, så håper jeg de avslutter etter 2. sesong, eller ihvertfall etter 3. Ikke fordi jeg ikke har lyst til å se mer, men fordi jeg er sikker på at en god avslutning vil gjøre denne serien legendarisk. Aldri sett bedre serier i hele mitt 17-årige liv! Go John Locke!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

"veit det ender godt"? 24 var jo revolusjonerende (til kjempepopulær amerikansk tv å vere) på at dei drepte ein fast karakter (Jack si kone) i slutten av fyrste sesong...
Stefan wrote: Aldri sett bedre serier i hele mitt 17-årige liv! Go John Locke!
Den ligg ikkje HEILT i min smak - "Buffy", "Angel", fyrste sesong av "24" og "M*A*S*H" ligg fortsatt over Lost (og når eg får tid til å kjøpe og sjå "Firefly" antek eg den vil knuse alt som er, var og blir etter det eg har lese og høyrt om den) slik eg ser det - men den er absolutt veldig bra. Harley, Locke, Sawyer og Kate er veldig gode og fengande karakterar, og både gutungen, Boone og Sayid har stort potensiale. Eller, i ein serie som denne har egentleg alle stort potensiale.

Lost kan (som 24) støte på problemer om den fortset over for mange sesongar, ettersom konseptet kan bli litt tynnslitt av det. Dersom dei derimot blir ferdige på to, tre eller i verste(?) fall fire sesongar trur eg dei kan lage veldig vellukka spin-off-seriar på denne serien, så gode karakterbakgrunnar dei vil ha bygd opp klar til å spele vidare på.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

Loki wrote:
-tror jeg skal prøve å følge litt med på den nye tv3-serien 'the 4400'. noen som har sett? tvilsomt at jeg kommer til å huske når det begynner og sånt, men jeg kan jo alltids prøve. nei, tv-serier skulle vært mer som bøker - at man kunne valgt selv når man skulle se videre!
Tv-seriar ER slik - stadig fleire kjem på DVD, om ein er villig til å bruke pengar på dei. :-) Brukar tv (og moralsk tvilsomme nedlastingsprogram) som bibliotek, eg, for å vurdere kva seriar som er verdt å bruke peng på.
har da bedre ting å bruke pengene mine på (ikke det at det er så altfor mange av dem i første omgang) enn tv-serier på dvd. laste ned er bare styr.. orker ikke å sitte foran dataen og se på serier, og skal man brenne dem på dvd eller koble dataen til tv'en eller andre sånne smarte løsninger, bli det jo bare ork.
nei, bøker er best. kan man lese på bussen og på senga, eller hvor man enn føler for det.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Hvis lost fortsetter etter 2. sesong blir jeg veldig skuffa, det var originalt ment for 2 sesonger, så da føler jeg at det bare gjøres for å trekke ut historien og tjene mer penger.

Her er forresten et bilde av situasjonen når det viste seg at jeg ble den første på forumet som avsporte til de grader :p

Image
Last edited by Eivind on Sat Mar 03, 2007 14:56, edited 1 time in total.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Avsporinga skal eg ta ansvar for - var eg som fyrst nemnde tv-seriar. :oops:
Stine wrote:
Loki wrote:
-tror jeg skal prøve å følge litt med på den nye tv3-serien 'the 4400'. noen som har sett? tvilsomt at jeg kommer til å huske når det begynner og sånt, men jeg kan jo alltids prøve. nei, tv-serier skulle vært mer som bøker - at man kunne valgt selv når man skulle se videre!
Tv-seriar ER slik - stadig fleire kjem på DVD, om ein er villig til å bruke pengar på dei. :-) Brukar tv (og moralsk tvilsomme nedlastingsprogram) som bibliotek, eg, for å vurdere kva seriar som er verdt å bruke peng på.
har da bedre ting å bruke pengene mine på (ikke det at det er så altfor mange av dem i første omgang) enn tv-serier på dvd. laste ned er bare styr.. orker ikke å sitte foran dataen og se på serier, og skal man brenne dem på dvd eller koble dataen til tv'en eller andre sånne smarte løsninger, bli det jo bare ork.
nei, bøker er best. kan man lese på bussen og på senga, eller hvor man enn føler for det.
Hehe, har ikkje kjøpt så veldig mange sjølv, er ganske dyrt. Har Blackadder, dog, den må ein jo ha. Eg berre påpeika mogelegheita.

Og såklart bøker er like gode (om dei er betre kjem an på boka og serien ein samanliknar, så det vil eg ikkje sei meg umiddelbart einig i) og mykje hendigare. :-)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Loki wrote:"veit det ender godt"? 24 var jo revolusjonerende (til kjempepopulær amerikansk tv å vere) på at dei drepte ein fast karakter (Jack si kone) i slutten av fyrste sesong...
Ja, det hadde jeg nesten glemt. Men for å ro meg litt i land; det jeg mente var at man følger ikke med på 24 for å se om Jack klarer å redde verden. Det er måten han gjør det på som er kult.
Eivind wrote:Hvis lost fortsetter etter 2. sesong blir jeg veldig skuffa, det var originalt ment for 2 sesonger, så da føler jeg at det bare gjøres for å trekke ut historien og tjene mer penger.
Feil, det var egentlig meninga med en sesong. De hadde skrevet slutten og greier, fordi de ikke trodde den skulle bli så populær. Men så endret de manuset og lagde en sesong til. Syntes det er bra, siden de har mer enn nok tråder de må bli ferdig med (akkura som RJ).
De gjorde noe av det samme med Jack, han skulle egentlig dø tidlig i serien.... men han ble jo helten, så da ville det vært litt dumt :P (liker han ikke like godt lenger, han er altfor helt)
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Stefan wrote: De gjorde noe av det samme med Jack, han skulle egentlig dø tidlig i serien.... men han ble jo helten, så da ville det vært litt dumt :P (liker han ikke like godt lenger, han er altfor helt)
Dei burde drept Jack, det ville sjokkert folk og verkeleg gjort stemninga i serien endå meir nervøs. Han er, som du seier, for snill og grei (skjønt det dukkar vel opp smuss med han òg - det har vore hinting til at han var ein mindre staut kar før i tida, har det ikkje?) og at dei har ein doktor der gjer det meste meir tolererbart.

Personleg elskar eg Locke og Sawyer-karakterane mest i denne serien. Begge er herleg innfløkte. Men det er mange gode karakterar. Og Kate kan verkeleg bli tøff.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Jeg liker Locke, Sawyer, Hurley, Mikael og Sayid best. De er skikkelige orginaler, sinnsykt moro å følge dem. Blitt ganske kult med koreanerne også nå.

Liker ikke Kate så godt, men har en følelse av at hun vil bli bedre likt jo mer vi får vite om henne.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Stefan wrote:
Eivind wrote:Hvis lost fortsetter etter 2. sesong blir jeg veldig skuffa, det var originalt ment for 2 sesonger, så da føler jeg at det bare gjøres for å trekke ut historien og tjene mer penger.
Feil, det var egentlig meninga med en sesong. De hadde skrevet slutten og greier, fordi de ikke trodde den skulle bli så populær. Men så endret de manuset og lagde en sesong til. Syntes det er bra, siden de har mer enn nok tråder de må bli ferdig med (akkura som RJ).
De gjorde noe av det samme med Jack, han skulle egentlig dø tidlig i serien.... men han ble jo helten, så da ville det vært litt dumt :P (liker han ikke like godt lenger, han er altfor helt)
Jammen det betyr at de hadde lyst til 2 sesonger opprinnelig, men at de ikke fikk lov pga tv-selskapet. Så da trekker de det ikke ut.
Locked