Umulige bøker

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Ituar wrote:I tillegg er Deception Point, og resten av bøkene til Dan Brown vel verd og lese.
Digital Fortress er elendig...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Elendig er den vel ikke, men hvis du har null interesse for det den handler om skjønner jeg at du ikke liker den, men jeg likte den veldig godt. Kanskje fordi jeg er litt småforelska i Dan Browns evne til å overraske.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Ituar wrote:Kan ikke skjønne at du ikke likte Wonderboy Terje, den er jo genial :)
Helt enig, utrolig bra bok.

Men så vil jo jeg bli økonom også da :P
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ituar wrote:Elendig er den vel ikke, men hvis du har null interesse for det den handler om skjønner jeg at du ikke liker den, men jeg likte den veldig godt. Kanskje fordi jeg er litt småforelska i Dan Browns evne til å overraske.
Overraske? Har aldri lest ei mer forutsigbar bok enn DaVinci-koden. Med en gang skurken ble introdusert, visste jeg at det måtte være ham som var masterminden. Altfor lite persongalleri til å være overraskende. Og de greiene på slutten om at de fant igjen familien sin i et skotsk kloster, eller noe i den dur, var bare bogus.
Stefan wrote:
Ituar wrote:Kan ikke skjønne at du ikke likte Wonderboy Terje, den er jo genial
Helt enig, utrolig bra bok.

Men så vil jo jeg bli økonom også da
Tja, leste bare første 20 sidene eller noe sånt. Og det skjedde jo ingenting. (Jeg hadde nettopp lest HP og WoT, så det kan hende det er en grunn til at jeg ikke likte det... :roll: Som Loki har forsøkt å få fram i lange poster på forrige side: Alt er relativt. :wink: )


Når det gjelder dere som sier at dere synes all fantasy, unntatt WoT, RH, ASOIAF og eventuelt HP, er elendig, begynner jeg å undre meg på hva dere har lest.
Har dere lest "kvalitetsfantasy", eller bare den første boka dere kom over? Har dere lest Phenomenon, eller har dere lest Robin Hobb? Har dere lest Goodkind, eller har dere lest Erikson? Har dere lest Gaiman? Pratchett? Kerr? Pullmann? Eller går det i Dragonlance og R.A. Salvatore?

Som med all annen litteratur, så finnes det mye bra, og det finnes mye dårlig. Naturligvis, det kommer an på smaken deres, men hvis dere liker WoT, RH og ASOIAf, ser jeg ingen grunn til at dere skal mislike dem jeg nevnte overfor. (Unntatt Goodkind, som er søppel. Og Phenomena, som jeg ikke har lest, men ikke har særlig tro på heller. :P)
Last edited by Terje on Sat Jan 07, 2006 16:57, edited 1 time in total.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

har lest første Phenomena boken, og jeg mener den trolig er mer forutsigbar enn det du synes daVinci-koden er :P

så ikke les den folka, dere har bedre bøker å bruke tiden deres på... :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eg skreiv "alt avhenger av konteksten", Terje, og det er så og seie eksakt det same som "alt er relativt". Du forklarar ikkje kva eg forsøkte å seie ved å omskrive ein av setningane, så spar deg sarkasmen. :lol:


Kvalitetsfantasy? Eg leste vel alt eg kom over, sjølv om eg no er blitt meir nøyen på kva eg les.
Har dere lest Phenomenon,
Niks.
eller har dere lest Robin Hobb?
Niks.
Har dere lest Goodkind,
Jepp.
eller har dere lest Erikson?
Niks.
Har dere lest Gaiman?
Ein del, ja, men kun teikneseriar.
Pratchett?
Ja, men så absolutt ikkje alt.
Kerr?
Ja, det som er komme på norsk.
Pullmann?
Nei, men den er på leselista. :P
Eller går det i Dragonlance
Aldri rørt.
og R.A. Salvatore?
Niks. :P

Hehe, merkeleg korleis du klarte nemne så mange av dei eg ikkje har lese der. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Loki wrote:Eg skreiv "alt avhenger av konteksten", Terje, og det er så og seie eksakt det same som "alt er relativt". Du forklarar ikkje kva eg forsøkte å seie ved å omskrive ein av setningane, så spar deg sarkasmen. :lol:
Merk at sarkasmen ikke var retta mot deg, men mot visse individer som ikke forsto hva det var du og han Adminen (sorry gutter, men jeg balnder dere sammen hele tida. Skaff dere individuelle avatarer! :lol: ) forsøkte å forklare.
Har dere lest Phenomenon,
Niks.
Ikke jeg heller. Tror ikke jeg er helt innen målgruppa... :?
eller har dere lest Robin Hobb?
Niks.
Det bør du. Virkelig bra grier, selv om hun kanskje skriver litt vel langdrygt enkelte ganger, og kan være litt for tung på landskapsbeskrivelsene. Særlig Liveship Traders-trilogien hennes kan anbefales.
Har dere lest Goodkind,
Jepp.
Jeg kondolerer. :lol:
eller har dere lest Erikson?
Niks.
Igjen: Det bør du. Han er like bra som Martin, om ikke bedre.
Har dere lest Gaiman?
Ein del, ja, men kun teikneseriar.
Du som er interessert i mytologi og religioner bør sjekke ut American Gods (som er den eneste av bøkene hans jeg har lest. Men jeg fikk endelig tak i Neverwhere i dag, etter nesten to års søken! :D )
Pratchett?
Ja, men så absolutt ikkje alt.
Ikke jeg helller. Men jeg tror jeg trygt kan si "mesteparten".
Kerr?
Ja, det som er komme på norsk.
Er ikk det bare de første fire bøkene? Deverry-sirkelen? Vestland-sirkelen er også lesverdig. Har ikke helt bestemt meg for hvilken av dem jeg liker best, men...
Pullmann?
Nei, men den er på leselista. :P
Ah, den berømte leselista. Er det i det hele tatt noen som har oversikt over hva som befinner seg på denne kuriøse liste? :lol:
Eller går det i Dragonlance
Aldri rørt.
Det trenger du ikke gjøre, heller. Dette er jo enda dårligere enn Tidshjulet! :P
og R.A. Salvatore?
Niks. :P
Ikke jeg heller, men jeg respekterer mannen selv om han vel bare skriver bøker som finner sted i verdener som allerede er godt utdypa av andre - avansert fan-fiction, med andre ord (Star Wars, D&D). Men han er, i motsetning til Goodkind, høflig mot de som ikke liker det han skriver. Goodkind har som du sikkert vet en egen partulje eller noe sånt på forumet sitt, som utelukkende har som oppgave å luke ut all kritikk av Goodkinds bøker og politiske/etiske verdier. Også han som kaller seg Ayn Rand-liberaler, da! :lol: (Beklager, men jeg kunne ikke la muligheten gå fra meg til å komme med et spark mot Godkind. :D )
Hehe, merkeleg korleis du klarte nemne så mange av dei eg ikkje har lese der. :lol:
Virkelig? Det var overhode ikke meninga, ettersom posten ikke engang var retta mot deg. Selv om den gost kunne vært det, for jeg ser det mangler noen meget essensielle huller her. (Sa han som bare leser kjente mainstreamforfattere...) :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Terje wrote:
Har dere lest Phenomenon,
Niks.
Ikke jeg heller. Tror ikke jeg er helt innen målgruppa... :?
lillesøstra mi syntes den første boka var kjempefiiiiin da hun var 10 år gammel, så jeg leste den, og jeg kan trygt si at dere ikke er målgruppen nei. :P

den inneholder absolutt alle de faste greiene en fantasy-serie kan ha, zb: alver, orker, trollmenn, noen utpekte til å redde verden, forfølgelse, krig, okkupasjon, osv osv...

egentlig en ganske kjedelig suppe :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote:
Loki wrote:Eg skreiv "alt avhenger av konteksten", Terje, og det er så og seie eksakt det same som "alt er relativt". Du forklarar ikkje kva eg forsøkte å seie ved å omskrive ein av setningane, så spar deg sarkasmen. :lol:
Merk at sarkasmen ikke var retta mot deg, men mot visse individer som ikke forsto hva det var du og han Adminen (sorry gutter, men jeg balnder dere sammen hele tida. Skaff dere individuelle avatarer! :lol: ) forsøkte å forklare.
Skjønte den ikkje var retta mot meg, men eg lider av megalomania og når eg ser eit snitt til å forsøke rette merksemda mot meg så tek eg den. Såframt dette ikkje medfører A. forventningar retta mot min person ved seinare tidspunkt, eller B. plagsomme folk som vil ta kontakt med meg.


Så egentleg forsøker eg ta merksemda ganske sjeldan. (Beskjeden narsisist, der har du endeleg ein sinnstilstand grekerene ikkje har naila gjennom skodespel eller myter! :D)
eller har dere lest Robin Hobb?
Niks.
Det bør du. Virkelig bra grier, selv om hun kanskje skriver litt vel langdrygt enkelte ganger, og kan være litt for tung på landskapsbeskrivelsene. Særlig Liveship Traders-trilogien hennes kan anbefales.
Du har anbefalt henne før... skal sjå om eg får bumpe henne litt opp på leselista - anslår at eg kan vere i stand til å ta på meg nye bøker i slutten av februar om eg dropper alle gjen-lesingane eg hadde planlagt og utsetter Sherlock Holmes' samlede og Harry Potter 5-6 eit år eller to til... Har du ein tittel eg burde byrje med?
Har dere lest Goodkind,
Jepp.
Jeg kondolerer. :lol:
Pass deg no, eg meinar oppriktig at Goodkind på sitt beste er på linje med, om ikkje betre enn, Jordan på sitt beste. :wink: Og at Goodkind på sitt verste ikkje er stort verre enn Jordan på sitt verste. Dei har rett nok veldig ulike kvalitetar og ulemper ved bøkene sine, men summen føler eg blir nokolunde lik. Fordelen med Goodkind er at bøkene er meir sjølvstendige og at ei bok er dårleg øydelegg ikkje like mykje for heilheita som hjå Jordan. :P

Men Goodkind som person har eg ikkje stort meir til overs for enn deg. Når me fyrst snakka om megalomania, liksom. :lol:
eller har dere lest Erikson?
Niks.
Igjen: Det bør du. Han er like bra som Martin, om ikke bedre.
Starttittel, please.
Har dere lest Gaiman?
Ein del, ja, men kun teikneseriar.
Du som er interessert i mytologi og religioner bør sjekke ut American Gods (som er den eneste av bøkene hans jeg har lest. Men jeg fikk endelig tak i Neverwhere i dag, etter nesten to års søken! :D )
*pint stemme* Den er på listaaaa! Langt bak, dog. Eg følte nemleg at "Sandman" var litt oppskrytt (merk "litt", den var absolutt god) og det gav meg litt mindre engasjement for mannen. Men, på den andre sida, "1602" var herleg.
Pratchett?
Ja, men så absolutt ikkje alt.
Ikke jeg helller. Men jeg tror jeg trygt kan si "mesteparten".
Ikkje her. Mellom 5 og 10% ein stad, håpar eg, men kan hende det er endå mindre. :lol:
Kerr?
Ja, det som er komme på norsk.
Er ikk det bare de første fire bøkene? Deverry-sirkelen? Vestland-sirkelen er også lesverdig. Har ikke helt bestemt meg for hvilken av dem jeg liker best, men...
Jo, kun dei fire fyrste. Slutta vel med at Nevyn tek henne opp som lærling? (Er seks år sidan eg leste, ikkje slå om det viser seg at eg rotar) Er fortsettelsen ein direkte, eh, fortsettelse?
Pullmann?
Nei, men den er på leselista. :P
Ah, den berømte leselista. Er det i det hele tatt noen som har oversikt over hva som befinner seg på denne kuriøse liste? :lol:
Eg har ikkje full oversikt, nei, men har relativt (alt er...) godt grep om dei femten-tjue høgast prioriterte.
Eller går det i Dragonlance
Aldri rørt.
Det trenger du ikke gjøre, heller. Dette er jo enda dårligere enn Tidshjulet! :P
Betryggande at noko ikkje skal inn på lista. :lol:
(Beklager, men jeg kunne ikke la muligheten gå fra meg til å komme med et spark mot Godkind. :D )
At du ikkje skammer deg. Har du sett namnet hans?! Å sparke ein fyr som heiter "Goodkind" er antakeleg på umoralens Topp Ti-liste. :wink:
Hehe, merkeleg korleis du klarte nemne så mange av dei eg ikkje har lese der. :lol:
Virkelig? Det var overhode ikke meninga, ettersom posten ikke engang var retta mot deg.
Veit det, men igjen...
Selv om den gost kunne vært det, for jeg ser det mangler noen meget essensielle huller her. (Sa han som bare leser kjente mainstreamforfattere...) :lol:
Vel, eg føler at blant dei eg har lese burde Feist og Lewis, og kanskje Brooks og Eddings vore nemnd på den lista di. Og blant dei eg ikkje har lese, så i alle fall Le Guinn.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

*gulp* Laaang post, i alle fall tidkrevende på grunn av mye formatering. :P
Loki wrote:Skjønte den ikkje var retta mot meg, men eg lider av megalomania og når eg ser eit snitt til å forsøke rette merksemda mot meg så tek eg den. Såframt dette ikkje medfører A. forventningar retta mot min person ved seinare tidspunkt, eller B. plagsomme folk som vil ta kontakt med meg.


Så egentleg forsøker eg ta merksemda ganske sjeldan. (Beskjeden narsisist, der har du endeleg ein sinnstilstand grekerene ikkje har naila gjennom skodespel eller myter! :D)
Beskjeden narsisist - er ikke egentlig det et oxymoron? :lol: (Vet egentlig at det ikke der det - har ganske mange både narsisistiske og beskjedne trekk selv, jeg. :P )
Du har anbefalt henne før... skal sjå om eg får bumpe henne litt opp på leselista - anslår at eg kan vere i stand til å ta på meg nye bøker i slutten av februar om eg dropper alle gjen-lesingane eg hadde planlagt og utsetter Sherlock Holmes' samlede og Harry Potter 5-6 eit år eller to til... Har du ein tittel eg burde byrje med?
Vel, hvis du vil begynne med den Hobb skrev først, og som er først i historias kronologi, så er det Assassin's Apprentice - Book One of the Farseer Trilogy. Hvis du vil begynne med den jeg mener er best, er det Ship of Magic - Book One of the Liveship Traders. (Selv leste jeg først Liveship, så Assassin og så Tawny Man - og det fungerte bra, selv om jeg kanskje hadde kunne lest/forutsett deler av Liveship bedre hvis jeg hadde lest Assassin først. Men det er ikke sikkert det nødvendigvis hadde forbedra leseopplevelsa, for å si det sånn...)
Pass deg no, eg meinar oppriktig at Goodkind på sitt beste er på linje med, om ikkje betre enn, Jordan på sitt beste. :wink: Og at Goodkind på sitt verste ikkje er stort verre enn Jordan på sitt verste. Dei har rett nok veldig ulike kvalitetar og ulemper ved bøkene sine, men summen føler eg blir nokolunde lik. Fordelen med Goodkind er at bøkene er meir sjølvstendige og at ei bok er dårleg øydelegg ikkje like mykje for heilheita som hjå Jordan. :P
Her må vi vel bare være enige om å være uenige. ( :lol: ) For som du sier, så har begge ulike kvaliteter og ulikheter, og hva vi foretrekker kan jo ikke være likt hele tida. :P
Men Goodkind som person har eg ikkje stort meir til overs for enn deg. Når me fyrst snakka om megalomania, liksom. :lol:
Godt å høre. :D
Starttittel, please.
Skal vi se, starttittel for Steven Erikson. Gardens of the Moon. Så kommer Deadhouse Gates, Memories of Ice (den beste så langt - et lite hesteøre foran Deadhouse Gates), House of Chains, og Midnight Tides.
*pint stemme* Den er på listaaaa! Langt bak, dog. Eg følte nemleg at "Sandman" var litt oppskrytt (merk "litt", den var absolutt god) og det gav meg litt mindre engasjement for mannen. Men, på den andre sida, "1602" var herleg.
Jeg hadde ikke hørt særlig mye om den, så egentlig var forventningene minimale. Alltid en fordel, det. Og jeg mener fortsatt at Sandman er bedre enn både Preacher og det lille jeg har lest av Lucifer (de to første albumene).
Jo, kun dei fire fyrste. Slutta vel med at Nevyn tek henne opp som lærling? (Er seks år sidan eg leste, ikkje slå om det viser seg at eg rotar) Er fortsettelsen ein direkte, eh, fortsettelse?
Joda, det er eo fortsettelse. Tror det er 20-30 år mellom dem, men det er de samme hovedpersonene, i all hovedsak. Cullyn savnes naturligvis, men resten er bra.
Eg har ikkje full oversikt, nei, men har relativt (alt er...) godt grep om dei femten-tjue høgast prioriterte.
Jeg tror jeg har slutta å bry meg om lestelista mi, nå. Leser stort sett bare det jeg har lyst til å lese. Det er klart, av og til føler jeg meg tvunget til å lese noe som har stått i hylla lenge, og som jeg har hørt mye om, men i all hovedsak anser jeg det som en pine å lese bøker fordi det er en slags "plikt"...
At du ikkje skammer deg. Har du sett namnet hans?! Å sparke ein fyr som heiter "Goodkind" er antakeleg på umoralens Topp Ti-liste. :wink:
Hey, that's just the kind of guy I am - evil. :P
Vel, eg føler at blant dei eg har lese burde Feist og Lewis, og kanskje Brooks og Eddings vore nemnd på den lista di. Og blant dei eg ikkje har lese, så i alle fall Le Guinn.
Hehe, jeg liker ikke å inkludere annet enn det jeg har lest selv, og siden jeg hverken har lest Feist, Eddings, eller Brooks... :roll: Eller Le Guin for den saks skyld. (Har lest en Earthsea-novelle av henne, men ikke noe annet...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Fantasy Freak wrote:Silmarillion.. Ble litt kjedelig og det er noen år siden jeg leste i den.. Kansje den blir spennende en gang den og.. Ellers er det noen bøker jeg ikke akkurat har gitt opp men sluttet å lese pga for eksempel WoT.. Deriblant Legenden om Kong Arthur..

Ellers har jeg ikke lest gjennom Bibelen men har lest noen kapittel her og der.. Synes det er temmelig greit lesestoff.. Mye interessant..
Silmarillion er uberspennende, kan ikke skjønne at du synes den er kjedelig, men det kan jo ha noe med språket å gjøre.

Jeg kan ikke helt skjønne at noen gidder å lese bibelen, men så har ikke jeg noe til overs for religion generelt sett heller da.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote:*gulp* Laaang post, i alle fall tidkrevende på grunn av mye formatering. :P
Syte, syte, syte... :roll:



;-)
Vel, hvis du vil begynne med den Hobb skrev først, og som er først i historias kronologi, så er det Assassin's Apprentice - Book One of the Farseer Trilogy. Hvis du vil begynne med den jeg mener er best, er det Ship of Magic - Book One of the Liveship Traders. (Selv leste jeg først Liveship, så Assassin og så Tawny Man - og det fungerte bra, selv om jeg kanskje hadde kunne lest/forutsett deler av Liveship bedre hvis jeg hadde lest Assassin først. Men det er ikke sikkert det nødvendigvis hadde forbedra leseopplevelsa, for å si det sånn...)
Såframt du ikkje meinar eg vil tape på å lese boka som foregår kronologisk fyrst fyrst, så kjem eg til å gjere det... så oppklaring?
Her må vi vel bare være enige om å være uenige. ( :lol: ) For som du sier, så har begge ulike kvaliteter og ulikheter, og hva vi foretrekker kan jo ikke være likt hele tida. :P
Vel, eg meinar at sjølv om Jordan - med ein god del feminine unntak (håpar eg i alle fall :lol: ) - har meir realistiske karakterar har Goodkind generelt meir interessante. Eg tek Darken over Ishmael når som helst, Zedd over Moiraine og Nathan over Cadsuane. Adie over Nynaeve (ok, alt over Nynaeve) og han jeger-fyren i bok 1 som eg ikkje hugsar namnet på i farta er kanskje ikkje på høgde med Lan, men han er ikkje langt unna. Den einaste Jordan-karakteren eg føler kan matche det meste Goodkind kjem opp med er egenlteg Thom.

For all del, mykje av det blir utbalansert av at Jordan er klart best av dei to på politikk og intriger, men å like/ha interesse av karakterene er såpass viktig for meg at eg vil vurdere dei omtrent likt likevel.
Starttittel, please.
Skal vi se, starttittel for Steven Erikson. Gardens of the Moon. Så kommer Deadhouse Gates, Memories of Ice (den beste så langt - et lite hesteøre foran Deadhouse Gates), House of Chains, og Midnight Tides.
Dette er ein serie? Forøvrig, Erikson eller Hobb fyrst?
*pint stemme* Den er på listaaaa! Langt bak, dog. Eg følte nemleg at "Sandman" var litt oppskrytt (merk "litt", den var absolutt god) og det gav meg litt mindre engasjement for mannen. Men, på den andre sida, "1602" var herleg.
Jeg hadde ikke hørt særlig mye om den, så egentlig var forventningene minimale. Alltid en fordel, det. Og jeg mener fortsatt at Sandman er bedre enn både Preacher og det lille jeg har lest av Lucifer (de to første albumene).
Preacher har eg ikkje lese enno, sjølv om eg trur eg lasta dei ned for eit par år sidan og har dei liggande på ein CD ein eller annan stad , men Lucifer er veldig bra. Og ikkje døm etter dei fyrste fire-fem bladene, den endrar seg ein del. (Ikkje fullt så radikalt som Sandman gjorde frå dei fyrste albumene til resten av serien, men nesten)
Jo, kun dei fire fyrste. Slutta vel med at Nevyn tek henne opp som lærling? (Er seks år sidan eg leste, ikkje slå om det viser seg at eg rotar) Er fortsettelsen ein direkte, eh, fortsettelse?
Joda, det er eo fortsettelse. Tror det er 20-30 år mellom dem, men det er de samme hovedpersonene, i all hovedsak. Cullyn savnes naturligvis, men resten er bra.
Aaaargh, Cullyn er jo kongen! *grumble* Dessutan likte eg aldri den guttungen ho enda opp med særleg, håpar han har dødd mellom seriane. :twisted:
Eg har ikkje full oversikt, nei, men har relativt (alt er...) godt grep om dei femten-tjue høgast prioriterte.
Jeg tror jeg har slutta å bry meg om lestelista mi, nå. Leser stort sett bare det jeg har lyst til å lese. Det er klart, av og til føler jeg meg tvunget til å lese noe som har stått i hylla lenge, og som jeg har hørt mye om, men i all hovedsak anser jeg det som en pine å lese bøker fordi det er en slags "plikt"...
Er ingen plikt involvert, lista er der for å minne meg på alt eg har lyst til å lese for å forsøke lokke meg til å faktisk lese - problemet er ikkje at eg les ting eg ikkje gjerne vil lese, men at eg ikkje les punktum. Alskens nedlastede tv-seriar kopla med internett døgnet rundt tek altfor mykje tid. :P
Hey, that's just the kind of guy I am - evil. :P
Skulle gitt ut ei ultrasosialistisk science-fiction-bok under pesudonymet Perry Badmean, skulle du. Omhandler dei fantastiske eventyrene til Picard Letter og Ex, hans snurrige bestefar.

(Speaking of, eg og ei veninne spøkte ein gong med å lage ei ultratypisk fantasybok ved namnet "The Good, the Kind and the Feisty"... :roll: )
Vel, eg føler at blant dei eg har lese burde Feist og Lewis, og kanskje Brooks og Eddings vore nemnd på den lista di. Og blant dei eg ikkje har lese, så i alle fall Le Guinn.
Hehe, jeg liker ikke å inkludere annet enn det jeg har lest selv, og siden jeg hverken har lest Feist, Eddings, eller Brooks... :roll: Eller Le Guin for den saks skyld. (Har lest en Earthsea-novelle av henne, men ikke noe annet...)
Har lest den eine Earthseaboka på norsk, men det er sikkert åtte år sidan eller noko slikt, hugsar mindre enn lite.

Eddings og Feist burde du lese. Eddings er grei på den måten at alt eg har lese av han utover hans seriar om Belgarion er blåkopiar av nettopp hans seriar av Belgarion, så du treng berre lese ein serie og så er du ferdig med fyren. ;-) Feist har eg nemnd (litt vel ekstensivt, antakeleg) annanstads. Brooks... Brooks går litt meir på individuell smak, trur eg, meir vrien å vite kven som likar og ikkje, og eg har dessutan ikkje lest så alfor mange bøker av han.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ayreon
Asha’man
Asha’man
Posts: 375
Joined: Fri Oct 07, 2005 18:06
Location: I en mørk,mørk skog, bak en mørk,mørk dør

Post by Ayreon »

Akira wrote: Jeg kan ikke helt skjønne at noen gidder å lese bibelen
Jeg her sett folk som "bare" skulle lese Bibelen. De endte opp kristne. Kanskje det er en av grunnene til at jeg ikke skal lese den, (utenom att den er kjedelig) er at jeg er litt redd for å bli frelst. :?
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Ayreon wrote:
Akira wrote: Jeg kan ikke helt skjønne at noen gidder å lese bibelen
Jeg her sett folk som "bare" skulle lese Bibelen. De endte opp kristne. Kanskje det er en av grunnene til at jeg ikke skal lese den, (utenom att den er kjedelig) er at jeg er litt redd for å bli frelst. :?
Enig med deg der, jeg har intet ønske om å ende opp som kristen. :lol:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

er du redd for å bli frelst, ja da er det alt spor av tro i deg. :roll:

jeg har lest bibelen, og er ikke blitt kristen av den grunn... heller tvert imot. :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply