Tales of the Malazan Book of the Fallen

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det forrige innlegget mitt var forresten et subtilt forsøk på å antyde at "House of Chains" og "Midnight Tides" ikke helt når opp til "Memories of Ice". Men dog, det gjør jo ingen bøker, all den tid "Memories of Ice" er den beste fantasyboka jeg har lest.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Lothair Mantelar wrote:Det er det få som blir, men bare vent til Kruppe tar tak. Han er den slueste jævelen du noen gang vil lese om (snill sådan).
Joda, liker forsåvidt Kruppe, så langt. Har ei greie for karakterar som later som om dei er dummere eller "enklere" enn dei er.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Det forrige innlegget mitt var forresten et subtilt forsøk på å antyde at "House of Chains" og "Midnight Tides" ikke helt når opp til "Memories of Ice". Men dog, det gjør jo ingen bøker, all den tid "Memories of Ice" er den beste fantasyboka jeg har lest.
Jeg skjønte det, Terje. Er Midnight tides og House of Chains dårligere enn Deadhouse Gates? Jeg likte den boka nesten like mye som MoI.
Loki wrote:Joda, liker forsåvidt Kruppe, så langt. Har ei greie for karakterar som later som om dei er dummere eller "enklere" enn dei er.
Hadde Kruppe lest den kommentaren hadde han blitt dypt fornærmet over ditt innsyn i hans glimrende intellekt! :D

Når jeg sa at Kruppe var den
Spoiler
"sleipeste jævelen"
du noen gang vil komme over var ikke det ved tilfeldighet. :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Sleipere enn Lord Tywin Lannister? Sleipere enn Littlefinger? :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Du skjønner sikkert hva jeg mener når du har lest ut GotM, Loki. Stikkordet er "sleip". :D
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Lothair Mantelar wrote:
Terje wrote:Det forrige innlegget mitt var forresten et subtilt forsøk på å antyde at "House of Chains" og "Midnight Tides" ikke helt når opp til "Memories of Ice". Men dog, det gjør jo ingen bøker, all den tid "Memories of Ice" er den beste fantasyboka jeg har lest.
Jeg skjønte det, Terje. Er Midnight tides og House of Chains dårligere enn Deadhouse Gates? Jeg likte den boka nesten like mye som MoI.
Nei, de er langt fra både Deadhouse Gates og Memories of Ice -- to av de beste fantasybøkene jeg noensinne har lest. Og selv om Midnight Tides og House of Chains ikke når opp på disses nivå, er de langt fra dårlige. De er mye bedre enn en gjennomsnittlig WoT-bok, for å si det sånn. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ahh, da var jeg ferdig med Malazan så langt. Og jeg fortsetter min helhjertede anbefalelse av denne Serie over alle fantasy-serier.

Jeg er enig med deg Terje: MT og HoC holder ikke like høyt nivå som bok 2, 3 og 6, men HoC er ikke langt unna. Jeg elsket innledningen med Karsa Orlong. Han er en av mine favortitt karakterer nå, noe du sikkert skjønner,

MT var den dårligste boka til nå. Jeg likte samtalene mellom Tehol og Bugg, Shurq Ellale var heller ikke værst (sammen med Ublala Pung :D ), men Edur delen, og spesielt den første halvdelen, ble altfor treg og filosofisk for meg. Den tok seg selvsagt opp mot slutten og jeg gir boka 7,5 ut av 10.

Men nå har jeg et spørsmål: Er det noen her som har lest/skal lese i nærmeste fremtid, Ian Cameron Esslemonts Night of Knives?

Det skal visst komme fem, eller fire bøker til fra han, og jeg lurer veldig på om de kan måle seg med Eriksons Malazan-bøker...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Lothair Mantelar wrote: Men nå har jeg et spørsmål: Er det noen her som har lest/skal lese i nærmeste fremtid, Ian Cameron Esslemonts Night of Knives?
Skal straks eg er ferdig med Erikson. Skjønt det er jo ein veldig vid måte å sjå "nærmaste framtid" på, med min lesefart.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg har noen Erikson-prequeler som skal leses først, i og med at de kosta blod, men så snart som mulig skal jeg lese Esslemont, ja. Selv om jeg er redd for å bli skuffa, i og med at Erikson er så bra...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Vel, dei skapte jo verda saman, og eg har egentleg tillit til at ein person Erikson har valgt å jobbe så tett saman med nødvendigvis vere relativt begava kva kreativ utfoldelse angår. Så, mine forventningar er strengt tatt berre at det ikkje er dårleg.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

De sier jo at boka skal være noenlunde ok, men at den skal være "full" av editoriske feil. F. eks feil navn på feil person osv. Dette kommer ikke til å irritere meg hvis boka er dårlig, men er den god, kommer dette til å gjøre meg gal :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Hva? Er det ikke gjerne slik at når noe er bra overser man de feilene som er, og er det sugent irriterer man seg på alt, inkludert ting som i utgangspunktet er feil?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Det kan vere slik, ja, men her er eg nok einig med Mantelar. Jo meir eg ynskjer like boka, jo verre er det å sjå slurvefeil i den som trekkjer unødvendig ned på opplevinga.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

He he... Loki enig med meg. Har det blitt 32 dager i August?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Det SKULLE jo vere tredve, men visse romerske keisere tåler ikkje å bli tildelt færre dagar enn sine adpotivfedre, så då blir det 31.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply