Gjenlesning?

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply

Lese bøkene flere ganger?

Nei, bortkasta tid
3
3%
Ja, stor opplevelse
64
66%
Nei, leser av prinsipp ikke bøker mer enn en gang
2
2%
Ja, men bare fordi jeg ikke har noe bedre å gjøre
3
3%
Nei, men har planer om å gjøre det
23
24%
Ja, men angrer på at jeg gjorde det
1
1%
Har aldri tatt stilling til spørsmålet
1
1%
 
Total votes: 97

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg skal gå mot min egen bedre dømmekraft og skrive et kort og konsist lite innlegg:

Pysj.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Glemte du intetsigende?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jepp... glemte visst intetsigende...

Gjennlesing kan sikkert være kjekt for mange det, for min egen del - og nå snakker jeg utelukkende om meg selv - så finner ikke jeg så alt for stor glede i å lese ting to ganger. Som de fleste her på forumet vet godt. Føler jeg gjenntar meg meg selv i det uendelige, og skal slutte å mase om det. Skal heller ikke tvinge min følelse rundt dette emnet på andre. Tror dette er min andre post på denne tråden, nettopp av den grunnen.
Urban tilværelse
Ayreon
Asha’man
Asha’man
Posts: 375
Joined: Fri Oct 07, 2005 18:06
Location: I en mørk,mørk skog, bak en mørk,mørk dør

Post by Ayreon »

Jeg har en evne til å gå lei av bøker jeg leser igjen før jeg er fferdig med den.

Det er ikke noe problem hvis jeg hører på musikk.
Syntes det er veldig morsomt å høre på musikk mens jeg leser bøker for andre gang.
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Jeg ønsker å lese serien igjen en gang, mens jeg venter på bok 11 og 12. Jeg må bare få startet en gang, og siden det bare er noen få uker siden jeg ble ferdig med CoT, er det litt for tidlig å starte på den igjen med det første.
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Venter på bok 11? Kom ikke den ut i høst, da? :?

Mener i alle fall at jeg leste noe som het "Knife of Dreams - Book 11 of The Wheel of Time" sånn i oktober en gang... :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Bok 11, Knife of Dreams, kom ut 11. oktober i fjor ja, men den norske oversetjinga (som eg trur Moiraine tenkte på) kjem ikkje før til neste haust.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Den tror jeg kommer i august?
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ah, ja, det stemmer. Men bruke engelske forkortelser når man leser de norske bøkene? Tsk, tsk, tsk, sett slik upresis referanseføring? :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ajah!
Hengiven
Hengiven
Posts: 135
Joined: Fri Nov 18, 2005 23:33

Hmm...

Post by Ajah! »

Jeg leser oversettelsen, og siden jeg leser temmelig kjapt, leser jeg hele serien et par ganger mellom hver gang neste bok kommer, for hele tiden å være fullstendig inne med alle detaljer før jeg begynner på en fortsettelse jeg ikke har lest før.
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Det finnes rimelig mange bra bøker her i verden, og denne tanken nager meg hver gang jeg leser ei bok på nytt.

Så også med WoT.

Likevel har jeg forsøkt å pløye meg gjennom en gang til, selv om forsøket foreløpig har havarert etter kun en bok. Hyggelig gjensyn forsåvidt - men altså: det står et helt bibliotek av Alexandriaformat som venter første gjennomlesning :wink:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg også tenker at jeg går glipp av mye ved å lese en bokserie flere ganger, men i en alder av seksten, mener jeg at jeg har enda mye tid igjen til å lese på, og savnet av karakterene og magien i WoT er for sterkt, så jeg leser dem for andre gang nå og er storfornøyd med å få med meg alle detaljene jeg gikk glipp av i første runde. Etter dette skal jeg lese litt forskjellig før jeg skal lese den på engelsk også.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Hvorfor skal man sløse bort kostbar tid på å lete etter bøker man ikke er sikker på så lenge man kan lese igjennom en serie man liker godt og ha ei fin tid igjen?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Høh! Jeg synes det er vel anvendt tid jeg; å lete litt etter bøker som jeg kanskje kan få noe ut av. Jeg synes til og med det kan være morsomt.

Dessuten har man jo visse peilingspunkter: klassikere er ikke klassikere uten grunn etc.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

stefan_hoy wrote:Dessuten har man jo visse peilingspunkter: klassikere er ikke klassikere uten grunn etc.
Man kan jammen lure av og til. Dr. Zhivago er ei bok (strengt tatt to bind) jeg hadde store forventinger til, men den går jo så trått. Det har sikkert med at jeg ikke er vant til russisk litteratur fra 1920-tallet, men likevel :|

Det jeg mente, var vel at det er fint med noe trygt av og til også :P
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply