Gjenlesning?

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lese bøkene flere ganger?

Nei, bortkasta tid
3
3%
Ja, stor opplevelse
64
66%
Nei, leser av prinsipp ikke bøker mer enn en gang
2
2%
Ja, men bare fordi jeg ikke har noe bedre å gjøre
3
3%
Nei, men har planer om å gjøre det
23
24%
Ja, men angrer på at jeg gjorde det
1
1%
Har aldri tatt stilling til spørsmålet
1
1%
 
Total votes: 97

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Mange verker krever at du leser dem flere ganger; du tar rett og slett ikke kompleksiteten første gang. Andre, tredje, elelr fjerde gang ser du sammenhenger du ikke så første gang, og får med deg mye mer, rent generelt.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Mener du at du ble totalt sjokert over ting du ikke hadde fått med deg fjerde gangen du leser om igjen (hva er det jeg sier dere trodde Faile var eldre enn Perrin) eller at Historiens poeng er noe helt annet, enn du trodde først? (Er klar over at du snakket i generel basis, men er nyskjerig)
Når jeg sier at jeg ikke kommer til å lese serien mener jeg HELE serien i strekk på nytt. The Great Hunt føler jeg for å lese på nytt allerede nå, men The Fires of Heaven, vil ta en god stund før jeg vil tenke på å lese om igjen.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Man glemmer jo det man leser etter hvert, så da er det greit å få "frisket opp" i hukommelsen. Særlig lange serier er greie å lese om igjen hvis du vil huske bedre.
I Ringenes Herre var det ekstremt mye jeg ikke fikk med meg første gang, som jeg fikk med meg andre gang jeg leste...
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Følte det ikke slik, da jeg leste den :?
Og er jo derfor jeg leser enkelte bøker om igjen, men serien lar jeg ligge, er ikke alt jeg føler at jeg trenger å friske opp!
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Mye av det som står i Ringenes Herre får du vite grunnen til senere i boka, det var det jeg mente. Ikke noe med at den var vanskelig å forstå altså!
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nå snakket jeg egentlig mest på generelt basis -- innen særlig fantasylitteraturen -- siden det virka som om du også gjorde det i din forrige post. Altså ikke at du mente WoT.

Men siden det nå virker som om du mente WoT...
Det er over fire år siden jeg leste serien første gang; det er fire år siden jeg begynte på serien for andre gang, og det er tre år siden jeg leste den for tredje gang, så det er en smule begrensa hva jeg husker av gjenlesningene.

Derfor tar vi det litt mer generelt:
WoT er et enormt verk. Det kan det ikke være tvil om; serien omfatter så langt omtrent 9000 sider, et par tusen karakterer er nevnt, flere dusin plotttråder spenner over 11 bøker, ting skjer ofte uten at meninga/betydninga av hendelsene blir klare før lenge etter, og så videre.

Med andre ord, kompleksiteten er enorm. Dersom du er i stand til å få med deg alle nyansene, detaljene, hendelsene, karakterene, osv., under første lesning, og huske dem hele serien igjennom, noe som ofte er viktig for forståelsen av hva som faktisk skjer, bøyer jeg meg virkelig i støvet. Du må være en demigud av et eller annet slag; et Übermensch, verdig tilbedelse.

Men ingenting jeg har sett deg skrive så langt tyder på at du er noe sånt, så jeg betviler at du fikk med deg alt, eller engang nok, første gangen du leste serien. Personlig har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg ikke fikk med meg alt første gangen, og at jeg andre og tredje gang fikk ny innsikt i sammenhengene, o.l.

Hvorvidt en bryr seg om å få med seg alt, eller mer enn de grove hovedlinjene, er imidlertid en subjektiv avgjørelse.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Snakket i generel basis.
Jeg er ikke veldig opptat av alle de små linjene, som jeg er sikker på de aller fleste ikke kan på rams, men de grove (i mitt syn) og ellers de som opptar meg.
Kan ikke tenke meg at du forstod meningen bak Prologen i tEotW, før du hadde lest flere bøker. Jeg for min del forstod ikke engang hvem Lews var før i bok 3 eller noe slikt, men trengte ingen gjenlsning for å fatte det (dårligste eksemplet jeg har kommet med, men fikk jernteppe), og er vel relativt få store linjer, man ikke husker mellom bøkene.
Ser jo da at vi muligens har et annerledes syn på hva som er viktig i bøkene (jeg ser på den store meningen ganske enkelt som, godt, mot ondt.) Det jeg ser på som viktig for meg å få med meg er, bla hvorfor valgte han/hun å gjøre det, og hva var effekten av det, på folk og omgivelser, (noe som vi foresten fikk vite mye om i bok 2,3 eller 4)
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Med unntak av at eg naturleg nok misforstod slemmingens identitet forstod eg faktisk prologen i EotW allereie fyrste gongen eg leste bøkene. Men eg er kanskje unormal.

Det er heller, som Terje seier, dei små detaljene og plott-trådene som plutseleg to bøker etterpå blir vitale å kjenne til som går meg hus forbi ved fyrste (og, om det er lenge nok etter fyrste, andre) gjennomlesning. Ei veninne av meg les alltid denne typen fantasybøker to gonger - fyrst ein gong, veldig fort, fordi ho er så spent på dei grove trekkene av handlinga vidare i serien, og så, så fort etter som ho har tid til det, finles ho gjennom dei ein gong til for å få med seg alle nyansene. gal er ikkje eg, men eg ser definitivt fordelene ved å gjere det slik.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg har forresten hørt om noen som måtte lese Steven Eriksons "Gardens of the Moon" tre ganger før de fikk med seg nok til å lese neste bok -- og da mener jeg tre ganger i rask rekkefølge! :shock:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

O.O


Du skremmer meg.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hehehe, neida; en så intelligent ung mann som deg, burde snarere bli nysgjerrig og føle seg utfordra... ;)



:P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

:lol:


Taklar ikkje utfordringar bra. Foretrekkjer lette oppgåver, klart underlegne mine evner. Tryggare, det.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Vel, Malazan-serien er under dine evner. Som det meste. ;)



(Merkes det at jeg er ivrig etter å få deg til å lese denne serien? :P)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Well, rah-rah-huzzah, then. Onwards, chaps, for Queen and Empire!



(Jepp. :lol:)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Gjenlesning av WoT er et must, ihvertfall om du er over gjennomsnittlig interessert, og i tillegg er aktiv på for eksempel et WoT forum.
Post Reply