Off-topic...

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Off-topic...

Post by Terje »

Mange tråder har som vane å komme ganske off-topic etterhvert. Hvis ikke Mod-ene passer på, er det alltid en fare for at ingen diskusjoner faktisk foregår i de trådene de skal.

Så nå spør jeg: Hva synes dere om at tråder havner off-topic?

Selv synes jeg det selcsagt er en fordel om tråder holder seg on-topic, men på den annen side er det jo alltid spennende å observere hvordan tema i en diskusjon vandrer og utvikler seg...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Jeg er ikke så veldig for å flytte saker og ting rundt omkring, er for lat til det :p Vi har vel gjort det med 2 tråder nå, og det var vel greit nok at vi splittet diskusjonen litt. Regner med at folk klarer å forstå når de må lage ny topic, og forholde seg til tittelen. En del vandring er forsåvidt greit. Uansett er det ikke som om vi kommer til å utestenge dere hvis dere går offtopic :p
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Nei, vi kan vel ikke si oss så "priviligerte" at vi kan utestenge folk. Det har vi heller ikke lyst til. (har vel gått ganske off-topic på andre forum, for å reklamere for vår side :D)

Men grunnen til at jeg har delt opp to poster, er at disse postene sporet såpass av at det ville vært vanskelig for andre brukere å fortsette på den egentlige diskusjonen... Håper dere har forståelse for dette, kommer nok til å fortsette med dette :wink:
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Driver å modder litt på en del spillforum og min erfaring er at det er sjelden en tråd holder seg strengt til topic i mer enn 15-20 poster. Etter det vil den begynne å vandre over til andre topics, eller dø naturlig ut.

Begynner den å vandre synest jeg det er opp til mod`ene å splitte trådene. Det er ihvertfall bedre å splitte trådene fremfor å slette poster off-topic.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Har ingenting i mot splitting, men dersom diskusjonen får ei naturleg avsporing, og folk ikkje postar off topic heilt utan grunn, gjer det meg lite om det foregår på tråden det starta på heller - om folk fortsatt vil diskutere topic skal det vere ein ganske aktiv off-topic-diskusjon gåande parallellt på tråden for at det skal hindre dei i det. Men det er berre mi personlege meining, eg føyer meg så klart etter det eit forums moderatorar og administratorar seier. :)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Må selvfølgelig se an hva slags tråd det er, før vi splitter den (kommer ikke til å slette tråder, så fremt det ikke er en meget spesiell situasjon :P)

F.eks.: Tråden som heter "Hvilken bok liker du best i wot-serien?"
Den bør det ikke bli så mye avsporinger på, siden den er ganske enkel å holde på med lenge... Nye bruker må også ha muligheten til å komme inn i diskusjonen osv.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

I tillegg kan det lønne seg å vente litt før man splitter tråder, slik at man faktisk får med seg om det virkelig er behov for en egen tråd, eller om debatten vil dø ut av seg selv etter en 10-12 poster...
- Verg., Aen., 3.315.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

synes ikke det gjør så mye om enkelte diskusjoner går off-topic. det er en ganske naturlig gang i en diskusjon. splitting er helt greit, for at det nye temaet ikke skal begrave det egentlige temaet helt. det er hvertfall langt bedre enn å begynne å slette poster, som jeg har sett på andre forum. ordentlig irriterende.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ja, det er et par forumer jeg har vært borti (særlig fantasynorge.net, som ellers er et fortreffelig forum, om enn litt inaktivt), hvor de er helt anale på at tråder skal være on-topic.

Slik jeg ser det, for å skape et vellykka forum, må man lykkes i å ikke bare ha et interessant tema, men også i å skape en følelse av samhold mellom medlemmene. Mine to favorittforumer (Guardians Grove og Heroes Community) lykkes veldig godt i dette. GG lykkes faktisk så godt, at nye medlemmer tror vi er en slags sekt, ekskluderende klikk, eller noe sånt... :roll:
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Det skal nok mye til før vi begynner å slette poster, men det er jo greit om vi prøver å ha topicene ihvertfall litt ontopic, så nye brukere ikke føler at de forstyrrer de gamle medlemmene i den nye diskusjonen som har utviklet seg ;)
Post Reply