Merkelige Eder?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Om Encyclopaedia WoT har rett, noko sitatet av Alanna som Sauegjeteren kom med støtter, so har ikkje mørkefrender noko beskyttelse av Edene. Trur eg må finne fleire stader i bøkene der Edene er nemnt, for å sjå om det verkeleg er to versjonar "i omløp"...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Bruker de kraften til det da? Jeg trodde da de hadde nok redskap likevel jeg, så de slapp å bruke kraften. Kan jeg få eksempler på at de bruker Krafta mot Svart Ajah?

Og grå menn har vært vanlige folk engang, men ikke nå lenger. De blir vel omformet av Skyggen. Men hvordan var det igjen? Prøvde ikke Moraine å drepe Lanfear med Kraften? For det kan nesten karakteriseres som Skyggeyngel.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:Bruker de kraften til det da? Jeg trodde da de hadde nok redskap likevel jeg, så de slapp å bruke kraften. Kan jeg få eksempler på at de bruker Krafta mot Svart Ajah?
Eh...
Winter Heart
Krafta vart brukt då Svart Ajah-jegarane avhøyrde Talene Minly. Einaste dømet eg kan kome på akkurat no...
Sauegjeteren wrote:Og grå menn har vært vanlige folk engang, men ikke nå lenger. De blir vel omformet av Skyggen. Men hvordan var det igjen? Prøvde ikke Moraine å drepe Lanfear med Kraften? For det kan nesten karakteriseres som Skyggeyngel.
Grå Menn har gitt sjela si (bokstaveleg talt, ikkje berre tomme eder) til den Mørkaste. Dei vert vel kalla Sjellause. Trur ikkje Moiraine prøvde å drepe Lanfear med Krafta. Akkurat kva ho gjorde med Krafta veit me ikkje, men den einaste valden ho brukte var fysisk, ved å dytte ho gjennom ter'angrealen. Lanfear er ikkje skyggeyngel.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Lanfear er ikkje skyggeyngel.
Men hvordan er det da med de av de Fortapte som har kommet igjen etter å ha dødd. Er de skyggeyngel? Siden de er laget av Skyggen altså. Og avkom etter to mørkefrender?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Nei, dei er framleis menneskje, og dermed ikkje skyggeyngel.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Moiraine tror jeg nok følte at sitt eget liv var i fare, det ville hvem som helst ha gjort innenfor en liten radius rundt Lanfaer.

ellers fant jegn noen quotes.

fra tDR

Under Verin’s furious gaze, Egwene let go of saidar, slowly, unwillingly. It was always hard, letting go. Even more slowly, the glow around Nynaeve vanished. Nynaeve was frowning hard at the pinch-faced Whitecloak before them, as if he might still be capable of some sort of trickery. Elayne looked shocked by what she had done.

“What you have done,” Verin began, then stopped to take a deep breath. Her stare took in all three of the younger women. “What you have done is an abomination. An abomination! An Aes Sedai does not use the Power as a weapon except against Shadowspawn, or in the last extreme to defend her life. The Three Oaths—



fra BWB

In addition to the surviving forces of Cairhien, the very temporary Alliance consisted of an army raised by Tar Valon and ten other nations as well as the Children of the Light. Though the Children of the Light were disgruntled that the war to save civilization had become a battle to protect the Tar Valon “witches,” they fought alongside the rest. Aes Sedai took part in the battle, but, bound by the Three Oaths, they were largely limited to defending against any thrust at Tar Valon itself; the Aiel were, after all, neither Shadowspawn nor Darkfriends, though the claim was made, of course. This was by far the closest cooperation between nations since Artur Hawkwing’s empire had collapsed, but it fell apart upon the end of the Aiel War.


også fra BWB

Three Oaths

Before being raised to the level of Aes Sedai, each Accepted is required to swear three oaths while holding the Oath Rod, a ter’angreal that makes oaths binding. They are:
To speak no word that is not true.
To make no weapon with which one man may kill another.
Never to use the One Power as a weapon except against Shadowspawn, or in the last extreme defense of her own life or that of her Warder or another Aes Sedai.

These oaths were not always required, but various events before and since the Breaking caused them to be necessary. The second oath was the first adopted after the War of the Shadow. The first oath, while held to the letter, is often circumvented by careful speaking. It is believed that the last two are inviolable.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Moraine var sannsynligvis sperret fra Kraften da og kunne dermed heller ikke gjøre noe. Mulig det er dette hun prøvde å løse opp med å få Lanfear ut av balanse. Og da selvfølgelig en vei som kunne være nyttig. Men hva hun gjorde med ter'angrealen er ikke godt å vite. Kanskje hun ødela den for å Protect her Warder. Men nå er jeg på tynn is med spekulasjonene mine.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det kan virke som RJ har ombestemt seg litt når det gjeld den tredje Eden etterkvart. Her er eit sitat frå Den Store Jakte, kapittel 23, der Sheriam fortel Nynaeve om Edene før hennar test for å verte Innvidd.
Når du opphøyes til fullbefaren søster, vil du med den ter'angrealen i hånden avlegge ditt endelige løfte om å aldri tale usant, aldri lage våpen som tar menneskeliv, aldri å bruke Den Ene Kraften som våpen mot andre enn Mørkefrender og Skyggeyngel, eller som siste utvei for å forsvare ditt eget liv, en Vokters liv eller en annen søsters liv.
Ting tyder på at dette har vorte omgjort i seinare tid. BWB, tGH, WH, NS seier alle at mørkefrender ikkje er ein del av Eden.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:Moraine var sannsynligvis sperret fra Kraften da og kunne dermed heller ikke gjøre noe. Mulig det er dette hun prøvde å løse opp med å få Lanfear ut av balanse. Og da selvfølgelig en vei som kunne være nyttig. Men hva hun gjorde med ter'angrealen er ikke godt å vite. Kanskje hun ødela den for å Protect her Warder. Men nå er jeg på tynn is med spekulasjonene mine.
Det var ho ikkje. Lanfear kasta ho bort, og konsentrerte seg so om Rand og Aviendha (og Egwene). Ho omfavna Krafta like for ho kasta seg mot Lanfear. Kan vere ho gjorde eit fåfengt forsøk på å skjerme Lanfear, berre for å forstyrre ho, men trur ikkje me får vite akkurat kva ho gjorde. Ter'angrealen smelta, men kvifor den gjorde det er det mange ulike meiningar om.

Edit: Beklager dobbelpost. Posta den fyrste medan Saugjetaren skreiv, og gadd ikkje redigere den med dette svaret...
Last edited by Torbjørn on Sun Mar 26, 2006 19:30, edited 1 time in total.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Som hvitekappene sier så er det ingen mennesker som er så dypt i skyggen at de ikke kan vende tilbake. Spørs om Jordan har tenkt på det med Aes Sedaiene også.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Tror også det kan ha noe med det å gjøre at det er umulig å skille vanlige mennesker fra mørkefrender bare med utseende. Det kan skape vanskeligheter.

Men tror du har rett Incanus, han må ha ombestemt seg, men det er merkelig at ingen andre har lagt merke til det. Jeg finner ihvertfall ikke noe om det på internet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:Som hvitekappene sier så er det ingen mennesker som er så dypt i skyggen at de ikke kan vende tilbake. Spørs om Jordan har tenkt på det med Aes Sedaiene også.
Ettersom Aes Sedaiene er så gode til å vende rundt på ord og verdensanskuelser, er det neppe vanskelig for dem å få nesten hvem som helst til å på et eller annet vis være Mørkefrender, dersom det fremmer Aes Sedaien(e)s mål. Kanskje det var derfor dette ble endra en gang, forutsatt at det ble det? :?

Uansett, Eden lyder vel "ikke bruke Kraften som et våpen" -- i såfall burde det ikke være vanskelig å bruke den til tortur. Torturinstrumenter er jo strengt tatt ikke våpen...


Dette er naturligvis spekulasjoner. I alle fall konklusjonene mine...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

De må jo overbevise seg selv, og det er litt vanskelig ja. Men vi ble vel enige om at tortur var ikke veldig skadelig på forumet her før.

Joda, dum kommentar :twisted:
Tortur er ikke skadelig
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

En annen ting man kan lure på er; hvis en Aes Sedai ser et ukjent vesen (torm, lopar, s'redit osv.) som hun anser som skyggeyngel, kan hun da drepe dyret? Er det fortsatt hennes vilje som styrer hva veven kan brukes på, eller iboende kraft i skyggeyngel som "avmerker" det. Og kan en Aes Sedai merke skyggeyngel uten bindingen til en Vokter? Tror dette er relevante spørsmål i forhold til dette. For det er ikke sikkert en Aes Sedai merker at det ikke er "ondt" mens hun blir overrumplet.

Hva tror dere?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Er det ikke slik at hvis Aes Sedaien kan overbevise seg selv om at noe er skyggeyngel, da kan hun bruke Kraften på det?

Apropos om en AS kan merke skyggeyngel uten Vokter. Hvordan skal i så fall alle de AS uten Vokter kunne forsvare seg?
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Post Reply