Page 1 of 2

Matts flaks

Posted: Sun Jan 29, 2006 18:28
by Terje
Jeg synes Matt har endra seg kraftig etter at han begynte å ha flaks i pengespill. Før, i de første par bøkene, var "skatter, skatter, skatter" omtrent det eneste som sto i hodet på ham, men etter at han begynte å vinne mer gull enn han kunne bruke, virker han som en noe mer balansert person.

Dette kan naturligvis ha mange andre årsaker også - f.eks. at han var nære døden, at han har blitt litt mer verdensvant, og andre ting.

Men hva tror dere? Hvorfor har Matt endra seg?


(Ja, jeg innrømmer at denne er inspirert av gårsdagens quickpoll på wotmania...)

Posted: Sun Jan 29, 2006 19:08
by Eirik
nå vt jo matt at den siste strid nærmer seg og tenker man kanskje ikke så mye på penger.

Posted: Sun Jan 29, 2006 19:33
by Terje
Nja, han er jo fortsatt litt av en unnasluntrende jeg-fraskriver-meg-alt-ansvar-fyr. Men han har blitt noen år eldre siden de første bøkene, og det har helt fra begynnelsen vært tegn på at han i modenhet har ligget et par år etter Rand og Perrin. Kanskje han endelig har begynt å ta dem igjen?

Noe som kan sees som et motargument til dette, er at han fortsatt jager et hvert villig skjørt han ser, og at gambling, hester og annen moro tross alt fortsatt er hovedinteressen hans.

Posted: Mon Jan 30, 2006 13:53
by Akira
Jeg tror
Spoiler
forholdet mellom han og Tuon i KoD har modna han litt, ettersom han heretter prøver å unngå bråk for å beskytte henne. Dessuten forbereder han seg jo for Tarmon Gai'don. Han har også fått et stort ansvar for mennene i The Band of The Red Hand, hvis liv avhenger av han.

Posted: Mon Feb 06, 2006 22:13
by Terje
Jeg tror du har et veldig godt poeng der - at The Band har hatt en oppdragende virkning på ham. Som hærleder må han ha lært seg å ta ansvar, og ikke bare rømme fra det, som han gjorde fram til da. Kanskje det ga ham noe å tenke på, at med Banden, så dør de hvis han stikker av, mens når det gjelder Tarmon Gai'don, så vil alle dø hvis han stikker av...

Begynn i det små, og alt det der, vet du...

Posted: Tue Feb 07, 2006 20:59
by Eirik
i tilegg, matt holder på å bli drept hele tiden, det har nik en innvirking på han

Posted: Wed Feb 08, 2006 18:30
by Lotus
Jeg vil legge til at det å ha X antall hærføreres hukommelse i hode kan gjøre noe med modenheten til enhver rampegutt fra landsbygda. :P

Posted: Wed Feb 08, 2006 20:51
by Terje
Hehehe, ja, det skulle en tro. Når en har alle de minnene om å dø i hodet, skulle det bare mangle at en ikke ble litt mer alvorlig i livet, selv om man fortsatt hadde hatt sansen for å leve, siden en vet hvordan det er å dø...

Posted: Sat Mar 18, 2006 22:31
by zoidberg22
Jeg ville uansett ikke spillt Poker med han!! ( eller terning)

Med den mørkestes hell hadde han nok fått en stright på river!!!

Posted: Sun Mar 19, 2006 9:41
by Akira
Jeg ville vært på hans side i Blackjack på et kasino i Las Vegas. Da hadde vi blitt rike. 8)

Posted: Sun Mar 19, 2006 12:19
by Kjetil
Jeg tror nok han har blitt påvirket av de nye minnene i hodet hans. Han husker det tross alt som sine egne.

Anngående gull, så har han jo nå så mye at han ikke trenger mer, og som han sier selv, det er bare gull, om han mister alt, kan han alltid lett vinne mer.

Posted: Mon Apr 17, 2006 1:17
by gonzales
jeg syns ikke han har fonrandra seg så mye... han prøver å unngå alle farer, men han ville ikke at folk skal dø som stoler på ham eller er nære venner av ham... han har jo ikke fått sjangsen til å vise det tidligere i boka så det virker kanskje som han har modna...

Posted: Tue Apr 18, 2006 10:21
by Terje
Hvis jeg tar feil, og en av hovedpersonene i Jordans tolvbindsverk knapt nok forandrer seg i det hele tatt i løpet av de cirka tre åra historia har foregått i, må han være en dårligere forfatter enn folk vil ha det til.

Posted: Tue Apr 18, 2006 16:04
by Faile
herre.. mat har jo forandra seg nok i hauger han... han er blitt ansvarlig(smake på ordet) æsj! han var mye morsomere i de første bøkene. (selv da han var sjuk)

Posted: Tue Apr 18, 2006 16:06
by Terje
Liker Matt best i cirka Den Gjenfødte Dragen-Kaostets Herre, jeg. Den mellom-uansvarlige perioden hans, etter at han ble helbredet i Tar Valon, men før han ble sendt til Ebou Dar -- selv om han har noen kule opptredner i nevnte by i Altara også.