Trykkingen av Muhammed i Magazinet

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Trykkingen av Muhammed i Magazinet

Post by Eivind »

Hva syns dere om at Magazinet trykket en karikaturtegning av Muhammed? Jeg syns det er helt OK, og skjønner egentlig ikke at det er noe å klage over. Det er da lov til å tegne og ha moro av det man vil, inkludert religiøse typer, men jeg skulle gjerne fått sett tegninga selv. Nå driver dem å brenner selvlagde norske flagg nede i Gaza, men det får så være. Etter hva jeg har forstått så har UD beklaga seg for dette, noe som jeg syns er høyst merkelig. Skal vi ikke få lov til å tegne det vi vil i Norge, eller skal staten kontrollere vår kreative frihet?

Husk på, en god latter forlenger livet, uansett hvem som må gjennomgå :wink:
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Er det ikke yttringsfrihet i norge da?

Men det var vel det at det er forbutt å avbilde hellige ting, innen muslimsk tro!
Jeg driter vel i om de brenner norske flagg i Irak/Iran vell! (Sikkert ingen som er rett laget engang!)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Ja, men hvis man ikke er muslim så kan man jo ikke bryte det forbudet.

Akkurat som jeg heller ikke kan misbruke guds ord i de ti bud, når jeg ikke er kristen.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg mener man må kunne avbilde hva man ønsker så lenge det er innenfor norsk lov. Ingenting i den norske loven om at vi ikke får avbilde profeten Mohammed. Det er virkelig synd at det skapte slikt oppstyr - man tror jo på det man tror på, og når man likevel ikke er muslimer, hvorfor blir man da "angrepet" for ikke følge deres lover og regler? Jeg kan forstå at de reagerer, men jeg synes reaksjonen er totalt blåst ut av proposjon.
Urban tilværelse
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

...spesielt når dette går utover uskyldige nordmenn ved gazastripen. Jeg vet ikke hvor mye vi får gjort med muslimenes holdning, men det kan være klokt i å ikke terge dem i nær fremtid når vi er klar over deres sterke reaksjoner. Ikke provoser for provokasjonens skyld liksom.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Nå må ikke du generalisere, er nok ikke alle muslimer som har noe problem med dette. De som brenner norske flagg har jo falt for denne generaliseringsfeilen :roll: Og er det egentlig noe bedre for norske nasjonalister å se noe så hellig som det norske flagget bli brent, enn at konservative muslimer ser en tegning av Muhammed?

Nei, er glad jeg verken er nasjonalist eller religiøs, så slipper jeg å bli provosert av alt mulig rart, samtidig som jeg kan gjøre narr av så mye mer ;)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg synes det er på grensen til merkelig at Bill Clinton gikk ut og kommenterte tegningene og beklaget hendelsen og sa noe sånt som "antisemitisme i vår tid, bare rettet mot muslimene..." og så bandt han Nord-Europa inn i det hele. Markerte et problem i Nord-Europa med å forholde seg til andre kulturer...

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke har noe i mot muslimer generelt, og jeg prøver alt jeg kan å ikke oppføre meg på noen måte diskriminerende. Men samtidig som jeg har respekt for dem ønsker jeg respekt tilbake. Respekt nok til ikke å bli truet på livet dersom jeg gjør noe som strider mot deres kultur. Jeg er enig at provokasjon for provokasjonens skyld er teit, men samtidig så er det en del av ytringsfriheten, og her finnes det ei grense som må bli markert, og dette var dømt til å skje før eller siden.

Jeg håper dette ikke virker hitler-aktig...
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

jeg mener at vi kunne hatt såpass respekt for muslimene at vi ikke gjør sånnt når det er så unødvendig! menmen...

men det slår meg, at på tross av alle morro-tegningene av Bush jeg har sett utgitt her i Norge, har han ennå tilgode å brenne det norske flagget, og jage alle norsk-ætta ut av USA...
Eirik
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Eirik »

hvorfor kan ikke norge bare beklage og be dem ta tilbake bildet, det er jo ikke noe problem.
aviendha
Hengiven
Hengiven

Post by aviendha »

Enig med Eirik, men muslimene trengte ikke å overreagere sånn da. :shock: Man må vel få lov til å tegne hva man vil her i Norge.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Høyrde tilfeldigvis på radioen i dag noko om dette. UD har ikkje beklaga seg, dei seier at me har ytringsfridom, so me kan ikkje hindre avisene i å trykke slikt. Lurer på om dei hadde sagt at dei tok avstand/meinte det var uheldig eller noko slikt og. Dei arbeider og med å kontakte ulike muslimske nettverk/område, og forklare ytringsfridom og kvifor den norske stat ikkje kan hindre at slikt vert publisert. (Her er forresten eitt av bileta det er snakk om...)

Når det er sagt, so synes eg den muslimske verda overreagerer litt. Greit nok, det var sikkert litt respektlause teikningar, men å angripe to heile nasjonar for det ein teiknar og to redaktørar er ansvarlege for, er å ta litt vel hardt i.

Har ikkje noko mot islam eller muslimar generelt. Problemet her oppstod vel når fundamentalistiske muslimar haussa opp saka.
Erik wrote:hvorfor kan ikke norge bare beklage og be dem ta tilbake bildet, det er jo ikke noe problem.
Noreg som nasjon er ikkje ansvarleg for bileta, so kvifor beklage? Me kan ta avstand frå det, men me har ikkje nokon ting å beklage. Jyllandsposten derimot, føler dei har noko å beklage.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Hvis man snakker om den muslimske verda, så generaliserer man. Jeg tror det er veldig lett å generalisere. Er så mye lettere å stemple grupper, men hvordan bringer det verden videre?

BTW, så syns jeg Magazinet kan dra til helvete, for det er noen jævla folk med dobbeltmoral. De folka var mot bl.a. Life of Brian :roll:

Men ellers så er jeg for tegninger av hva man vil, smiliesen under er en representasjon av Muhammed, fred være med ham.

:)
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ja, du har rett, burde vere litt meir forsiktig med kva eg seier. Må innrømme at eg ikkje har fulgt so veldig godt med på saka, men er einig i at det vert feil å rekne alle muslimar under eitt.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Mm, det er så lett å gå i fella. Men ellers så kan fundamentalister bare gå å legge seg, de er altfor bokstavelige. I morgen må jeg se på reprisen av skavland, for der var hun nederlandske parlamentsmedlemmet som er drapstruet haugevis av ganger etter Theo van Gogh drapet. Anbefaler alle å se på det!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Denne saka blåses ut av proposjon! Enig med at Magazinet praktiserer dobbeltmoral. Man skal ikke provosere for provokasjonens skyld!

(Skal si jeg skriver ok for at jeg er full som ei lerke).
Urban tilværelse
Post Reply