Page 1 of 1

Det Politiske Kompass

Posted: Sat Feb 18, 2006 22:50
by Terje
Et hvert forum med respekt for seg selv har en tråd dedikert til denne nettsida, så her er vår! :D

Lurer du på hvor du står i politikken? Hvordan du står i forhold til andre? Ta denne testen, så har du i alle fall et utgangspunkt for sammenligning. Den har riktignok blitt kritisert enkelte steder for å være "for venstrevridd i spørsmålene og svarene", men det er bullshit. (Paranoide høyrefolk... :P)


Slik ser kompasset ut. Fire kvadranter, to akser, to dimensjoner (økonomisk og "sosialt"/politisk).

Image

Slik plasserer kompassets skapere ideologiene og "store" ledre gjennom tidene:

Image

Og slik plasserer de ledere i utvalgte stater i dag:

Image

Og slik plasseres jeg:

Image

Tror jeg hadde lavere verdier på den autoritære-liberale aksen sist jeg tok testen, for sånn cirka 3-4 år siden...



Så, hva med deg? :)
http://www.politicalcompass.org/

(Bare noe til slutt, fra innledninga, og fra "sluttrapporten":
Welcome to The Political Compass™.
There's abundant evidence for the need of it. The old one-dimensional categories of 'right' and 'left' , established for the seating arrangement of the French National Assembly of 1789, are overly simplistic for today's complex political landscape. For example, who are the 'conservatives' in today's Russia? Are they the unreconstructed Stalinists, or the reformers who have adopted the right-wing views of conservatives like Margaret Thatcher ?
On the standard left-right scale, how do you distinguish leftists like Stalin and Gandhi? It's not sufficient to say that Stalin was simply more left than Gandhi. There are fundamental political differences between them that the old categories on their own can't explain. Similarly, we generally describe social reactionaries as 'right-wingers', yet that leaves left-wing reactionaries like Robert Mugabe and Pol Pot off the hook.




Avslutning:
"In the introduction, we explained the inadequacies of the traditional left-right line.

If we recognise that this is essentially an economic line it's fine, as far as it goes. We can show, for example, Stalin, Mao Tse Tung and Pol Pot, with their commitment to a totally controlled economy, on the hard left. Socialists like Mahatma Gandhi and Robert Mugabe would occupy a less extreme leftist position. Margaret Thatcher would be well over to the right, but further right still would be someone like that ultimate free marketeer, General Pinochet.
That deals with economics, but the social dimension is also important in politics. That's the one that the mere left-right scale doesn't adequately address. So we've added one, ranging in positions from extreme authoritarian to extreme libertarian."
)

Posted: Sun Feb 19, 2006 0:00
by Ceres
Economic Left/Right: -3.25
Social Libertarian/Authoritarian: -4.21



Jepp. Testen var nok definitivt venstredreid. Men liker det faktum at Ghandi og jeg ikke er så alt for uenige. :D Forsåvidt er det sent nå, og jeg kan ikke med rette stå til rette for alle svar jeg avga, og jeg synes også at enkelte av svarene jeg avga var basert på detaljer i spørsmålsstillinga som muligens ikke var hovedmeningen med spørsmålet, men som jeg tolket som jeg gjorde. Jeg anser jo meg selv - som de fleste nå vet - som svakt høyre snarere enn svakt venstredreid.

Posted: Sun Feb 19, 2006 2:11
by Terje
Enten er den venstrevridd, eller så viser den bare hvor uhyrlig umennskelig høyrefolk er, siden de ikke klarer å stå ved sine egne synspunkter når de ser dem på trykk. :P


Eller, så kan det hende at denne testen er utarbeida av "leftister" som ønsker å distansiere seg selv fra Stalin, Pol Pot, og den gjengen der. Eksemplene i innledninga inkluderer jo både høyre- og venstresiden av den tradisjonelle aksen, men så vidt jeg kan bedømme er det brukt mye mer tid på å skille mellom Gandhi og Stalin enn mellom Thatcher og Pinochet... :roll:


Uansett, hvis jeg skal komme med en forutsigelse, så vil jeg sette fram en hypotese om at de fleste her vil havne på den negative halvdelen av Y-aksen, ettersom Norge er et sykt liberalt land, i global sammenheng. Forsåvidt også sykt venstrevridd i økonomien, for den saks skyld, så om de fleste havner på ditto del av X-aksen kommer ikke det heller som noe sjokk. Og vi mennesker er som kjent produkter av samfunnet rundt oss.

(Forresten, roter jeg med aksene nå? Innbiller meg at den horisontale aksen er X, og den vertikale Y, men jeg ble plutselig usikker...)

Posted: Sun Feb 19, 2006 10:40
by Ceres
Nei, det er riktig det - x er horisontal, y er vertikal. Og d har rett i mye av det du sier. Jeg anser meg selv for å ligge ganske i sentrum men med et drag mot høyre innen økonomi. Jeg mener en del av spørsmålene hadde spørsmålstillinger som favoriserte venstredreide svar, og derfor havnet jeg ditover i stedenfor. Blant annet skrev jeg jo at jeg var enig i at hver skal yte etter sin kapasitet, og få etter behov var et godt prinsipp. Men det betyr jo ikke at jeg er enig i at prinsippet bør gjelde. Det var det ingen som spurte om...

Posted: Sun Feb 19, 2006 11:41
by Ashaman
Your political compass
Economic Left/Right: -0.63
Social Libertarian/Authoritarian: 3.85

Image

Savner litt en mellomting mellom Agree og Disagree!
Og ja, ganske venstre vridd! Selv styrer jeg mot høyre, egentlig!

Posted: Sun Feb 19, 2006 22:31
by Terje
Ceres wrote:Nei, det er riktig det - x er horisontal, y er vertikal. Og d har rett i mye av det du sier. Jeg anser meg selv for å ligge ganske i sentrum men med et drag mot høyre innen økonomi. Jeg mener en del av spørsmålene hadde spørsmålstillinger som favoriserte venstredreide svar, og derfor havnet jeg ditover i stedenfor. Blant annet skrev jeg jo at jeg var enig i at hver skal yte etter sin kapasitet, og få etter behov var et godt prinsipp. Men det betyr jo ikke at jeg er enig i at prinsippet bør gjelde. Det var det ingen som spurte om...
Ja...

Men på den andre siden, så er det så utrolig mange ekstreme synspunkter ute på høyre fløy -- som for eksempel sosialdarwinisme (som jo er den ytterste konsekvens av økonomisk liberalisme), og lignende -- at det strengt tatt ikke er rart at de fleste jeg har sett havner nærme venstresiden.
Savner litt en mellomting mellom Agree og Disagree!
Ja, en "neither agree nor disagree" pluss noe mellom den og "agree" og mellom den og "disagree" kunne ha vært fint. Ikke så veldig nyansert, egentlig...

Men morsom lell. :P

Posted: Sun Feb 19, 2006 23:42
by Rambomons
Det ble visst en Gandhi her også :D

Posted: Mon Feb 20, 2006 0:43
by Thomdril
Hmmm.. Merkelig nok havna jeg litt venstre jeg også, selv om jeg ser på meg selv mer som en på høyre sida.. :?

Your political compass
Economic Left/Right: -0.63
Social Libertarian/Authoritarian: -1.74

Posted: Mon Feb 20, 2006 2:51
by Loki
Har tatt denne så mange gonger før og alltid enda på omtrent nøyaktig same punktet at eg gidd ikkje ta den omatt no. I følgje ei lita notepadfil i "Diverse Rot"-mappa i min "Diverse Notater"-mappe (system? I think not) på pcen er koordinatene mine

Economic Left/Right: -0.73
Social Libertarian/Authoritarian: -1.25

8)

Posted: Mon Feb 20, 2006 16:31
by Akira
Jeg ble Gandhi, selv om jeg deler veldig få av hans synspunkter.

Posted: Wed Feb 22, 2006 10:34
by Kjetil
Er vel ikke noe tvil om at den testen er lagd av demokrater. Selv holder jeg til på høyresida politisk, men havna midt i: Economic Left/Right: -0.50
Social Libertarian/Authoritarian: 0.56.

men uansett er den jo lagd etter amerikanske forhold, og der er jo demokratene lenger til høyre enn høyre er i norge, så du får jo ikke noe svar som passer under norske forhold.

Posted: Wed Feb 22, 2006 18:37
by Loki
Ituar wrote:Er vel ikke noe tvil om at den testen er lagd av demokrater.
Ser ikkje for meg republikanere gidde lage ein slik test, nei. :lol:

(Dersom nokon trur dette var ein ubegrunna fordomsfylt uttalelse på republikanerenes bekostning, bommer dei litt. Det var nemleg ein ubegrunna fordomsfylt uttalelse på republikanerenes og demokratenes bekostning.)