Page 1 of 4

Godteri: Hvorfor er det så godt?

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:39
by Ceres
Hehe... Tittelen snakker for seg selv... Selv elsker jeg sjokolade. Noe som i og for seg er litt synd i og med at jeg ikke tåler melk særlig godt. Men litt sjokolade går bra. Problemet er vel egentlig at litt ofte blir litt for mye...

Og på kino må jeg selvsagt ha popcorn.

Hva med dere? Jeg har ei søster som bare må ha lakris... Og ei venninne som elsker tørket frukt. Kan ikke forstå at det skal reknes som godteri, men hun insisterer...

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:41
by Kjetil
tørket frukt er jo en sikker vinner sammen med alkohol :) Ellers er godteri stort sett en uting, sukker ekke godt for deg! :p
men når jeg først spiser blir det vel sjokolade.

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:47
by Ceres
:roll:

Man kan vel ikke ikke like godteri vel? Ok, da, jeg har hørt om fenomenet før, men det er uvanlig... Kunne ønske jeg var slik!! Men ak nei..

Sjokolade ligger godt an på pollen i hvert fa...

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:48
by Kjetil
vanligvis er jeg faktisk ikke så veldig glad i godteri, men av og til melder suget seg, og da holder det ikke med kun ei plate fruktnøtt nei :)

men stort sett drikker jeg heller vann enn brus, og banan smaker bedre enn vingummi :)

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:49
by Eivind
Godteri er digg :d

Stemte for sjokolade, siden det alltid er en sikker vinner. Er jo ganske vanskelig å velge en type favoritt-godteri, men M&M's og mørk sjokolade er noe av det beste som fins. Veldig synd at det ikke selges M&M's i Norge, bortsett fra hos Deli de Luca, siden det er så godt. Men kjøpte en pakke på Kielferga :) Noe annet som også er veldig godt er sånt godteri man kjøper på apotek, tok med meg 3 bokser hjem fra Lübeck, for ikke å glemme marsipanen derfra. Nå har forøvrig påskemarsipanen kommet, hvis noen har lyst på det ;)

Forøvrig så bør de som vil holde seg unna godteri spise mye pepper. Pepper inneholder krom, som demper følelsen av at man vil ha noe søtt å spise.

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:51
by Ceres
Heldiggris! Du er vel sikkert tynn som en strek og trener tre ganger i uka også eller?

Og jeg er enig i at banan er bedre enn vingummi. Ikke særlig glad i vingummi. jeg har imidlertid heller ikke noe glede av godteri tidlig på dagen. Trives ikke en gang med syltetøy til frokost - for søtt for tidlig...

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:53
by Kjetil
Hehe, jeg er ikke veldig tynn, men husker jeg la opp noen bilder på presenter deg her en plass, men trening? Jeg elsker trening, om jeg hadde hatt tid hadde jeg trent to ganger om dagen (gjorde det når jeg var i militæret, for et utrolig overskudd), men har det altfor travelt så det blir med et par dager i uka.

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:57
by Eivind
Tynn som en strek, det er meg ja, tror det er umulig at jeg blir feit, så da kan jeg kose meg med så mye godteri jeg vil :D
Ituar wrote:men stort sett drikker jeg heller vann enn brus, og banan smaker bedre enn vingummi
Har heller ikke den store sansen for vingummi, det føles bare litt sånn for hardt. Og når jeg kjøper drikke når jeg er ute, så går det nå mest i forskjellige former for vann. Brus kan være litt for søtt, og nå har det blitt så mye godt vann å velge mellom, favoritten min er Bris.

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:58
by Ceres
Aha - du var han med bildene... :P Det er fint å ha slik en flott innstilling til trening! Det må du nyte godt av! :)

Pepper, Eivind? Hva er mekanismen bak det, vet du det?

Og marsipan er digg. Ikke noe mer å si om det!

Posted: Sat Feb 25, 2006 19:02
by Eivind
Nei, jeg vet ikke hvorfor kromet i pepperen demper sukkerlysten, men mamma fortalte det til meg for noen år sida.

Det som er synd med marsipanen, er at det omtrent bare selges rundt jul og påske. Men da er det jo bra at de starter tidlig med salget ;)

Posted: Sat Feb 25, 2006 19:03
by Kjetil
Han med bildene? Hva skal det bety?

Er flere triks for å unngå godtesjuka, men pepper har jeg aldri hørt om.

Kan drikke mye vann, trene, spise proteinrik mat, spise frukt, alt dette demper sulten.

Spise ting du ikke liker, røyke (dårlig ide generelt sett da men) ødelegger matlysten :)

hvis ikke noe av dette hjelper, så gir du fullstendig faen, og spiser altfor mye, gjerne til du spyr, så lærer du kanskje til neste gang :)

Posted: Sat Feb 25, 2006 19:16
by Akira
Potetgull og sjokolade er mine favoritter. Vingummi og nøtter er veldig godt også. Det må være mørk sjokolade, eller sjokolade med nøtter i og Tortilla chips med dip. MMMmmm, digg.

Posted: Sat Feb 25, 2006 19:19
by Ceres
Spise proteinrik mat? Ha, det tror jeg ikke noe på. Riktig nok hjelper det på sultfølelsen, men man spiser jo sjelden godteri fordi man er sultne da... Godteri er gjerne noe sosialt betinget.

Og jeg lurer på om jeg har hørt noe om at krydret mat skal være godt for noe, men husker ikke hva for øyeblikket!

Man kan jo uansett ikke spsie særlig mye marsipan da, Eivind! En bit er soom regel nok, en stang, eller ett egg... :) Men det er godt.

Og røyking, det var en dårlig dårlig ide! Hold deg tynn for øyeblikket, men pådra deg KOLS og lungekreft og alt annet grusomt og end opp på sykehuset med ventilator og prednizolon, få pukkelrygg og abdominalt fett som femtiåring i stedenfor... Ha! Folk som røyker er teite.

Posted: Sat Feb 25, 2006 19:23
by Eivind
Tok å googla opp litt om krom, og det ser ut som det ikke demper lysten hos alle, så det er nok ikke no vits å begynne å spise masse mat med pepper.

Må begynne å bli mer kritisk til hva mamma sier. Først C-vitaminer og rød solhatt og nå dette :roll:

Posted: Sat Feb 25, 2006 19:25
by Ceres
Kjerringråd... :P

Men jeg synes også å ha hørt fine ting om krydret mat, og C-vitaminer er jo godt mot sjørbuk, da... :P