Aes Sedai

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Aes Sedai

Post by Lieungh »

:D Hei! :D
Jeg er ny i forumet her, og er kommet til omtrent midten av den andre boka i serien. Og jeg har et par spørsmål... Men vær så snill å ikke avsløre noe av handlinga i de neste bøkene.

Lever Aes Sedai noe lenger enn vanlige mennesker? Jeg antar at de gjør det, men noen ganger når jeg leser virker det som om de lever veldig lenge - lengre enn vanlig. Kanskje det bare er på grunn av at de ikke ser ut som om de er hverken unge eller gamle, men jeg vil ha et litt mer konkret svar.

Og hva skjer når Aes Sedai blir gamle? Er de Aes Sedai helt til de dør? Så langt har jeg ikke lest om noen egentlig gamle Aes Sedai - selv om Verin har litt grått hår.

:?:
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Aes Sedaier blir veldig gamle. Mener å huske at Vise, aieler som leder kraften, kan leve i flere hundre år.

Husk at å spørre en Aes Sedai hvor gammel hun er, kan absolutt være noe av det værste du kan gjøre!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

det tidløse ansiktet kommer av at de er bundet av edstaven.
Spoiler
var ikke det tegnet på farlige forbrytere i AoL? eller er jeg helt 100% på jordet nå?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Re: Aes Sedai

Post by Torbjørn »

Lieungh wrote:Lever Aes Sedai noe lenger enn vanlige mennesker? Jeg antar at de gjør det, men noen ganger når jeg leser virker det som om de lever veldig lenge - lengre enn vanlig.
Aes Sedaier lever som sagt lengre enn vanleg, noko som er eit resultat av av dei bruker Krafta. Den gjer at aldringsprosessen går mykje seinare enn for vanlege menneskje.
Lieungh wrote:Kanskje det bare er på grunn av at de ikke ser ut som om de er hverken unge eller gamle, men jeg vil ha et litt mer konkret svar.
Liten spoiler for seinare bøker
Det tidlause andletet er ikkje eit direkte resultat av Krafta, sjølv om Aes Sedaiar flest trur det. Den eigentlege grunnen er at dei sverger Edene på Edstaven, slik Faile sa.
Lieungh wrote:Og hva skjer når Aes Sedai blir gamle? Er de Aes Sedai helt til de dør? Så langt har jeg ikke lest om noen egentlig gamle Aes Sedai - selv om Verin har litt grått hår. :?:
Dei er Aes Sedaiar fram til dei døyr, men det er ein del som trekker seg tilbake på slutten av livet, og ikkje er "aktive" ASar meir. Det at ein Aes Sedai har grått hår er eit teikn på at ho er veldig gamal.


Faile: Var no eigentleg ein liten spoiler det du ikkje hadde i spoilertag òg... Men for å svare på det du spurde om i den:
The World of Robert Jordan's The Wheel of Time, Path of Daggers og Crossroads of Twilight
Edstaven vart opprinneleg brukt til å hindre kriminelle til å gjenta dei kriminelle handlingane. Straffen var dermed todelt: Ikkje meir forbrytelser og kortare liv. So ja, eit tidlaust andlet ville ha vore teikn på ein forbrytar i Legendenes Alder.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Takk for (hvertfall delvis) svar :)

Men så har jeg enda et spørsmål, som jeg glemte å spørre om sist gang.

Hva med Warders (hva kalles de på norsk?) ? Lever de også veldig lenge? Like lenge som Aes Sedai? Det virker som om Lan er litt eldre en Moiraine, og at han har opplevd litt mye for et vanlig menneske...
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Han er vel yngre, med god margin... Og om de lever lengre vet jeg ikke, men de er mer utholdene, og slikt så det er vel mulig...

Aner ikke hva de kalles på¨norsk, fikk jernteppe nå :P
Har bare lest første del av bok en på Norsk.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Inca kommer sikkert snart med et godt svar, men jeg tror ikke Lan er eldre enn rundt femti? Og slik jeg har forstått RJ så blir ikke vokterne så gamle som Aes Sedaiene på langt nær, men har et tilnærmet normalt livsspenn. De er imidlertid oppegående og spreke lenger enn folk flest...

(Eller tar jeg feil, inca?)
Urban tilværelse
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Ceres wrote:Inca kommer sikkert snart med et godt svar, men jeg tror ikke Lan er eldre enn rundt femti? Og slik jeg har forstått RJ så blir ikke vokterne så gamle som Aes Sedaiene på langt nær, men har et tilnærmet normalt livsspenn. De er imidlertid oppegående og spreke lenger enn folk flest...

(Eller tar jeg feil, inca?)
Lan lever vel lenger enn andre voktere igjen, siden han er Malkier?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Warder = Vokter.
Lieungh wrote:Hva med Warders (hva kalles de på norsk?) ? Lever de også veldig lenge? Like lenge som Aes Sedai? Det virker som om Lan er litt eldre en Moiraine, og at han har opplevd litt mye for et vanlig menneske...
Lan er kanskje litt eldre enn Moiraine, men det er ikkje meir enn nokre få år i so fall.
Ceres wrote:Inca kommer sikkert snart med et godt svar, men jeg tror ikke Lan er eldre enn rundt femti? Og slik jeg har forstått RJ så blir ikke vokterne så gamle som Aes Sedaiene på langt nær, men har et tilnærmet normalt livsspenn. De er imidlertid oppegående og spreke lenger enn folk flest...

(Eller tar jeg feil, inca?)
Neidå, du har heilt rett. Voktarane får ekstra styrke og uthald gjennom bandet med Aes Sedaien, men dei får ikkje eit lengre liv. Dei held seg berre i god form lengre.

Malkierar er heilt vanlege menneskje, so Lan lever nok ikkje lengre av den grunn...

Det beste svaret på spørsmålet kjem kanskje frå RJ sjølv, gjennom blogen hans:
RJ wrote:For David, Warders don’t slow. They age at a natural pace, but they do maintain vitality and vigor beyond the levels associated with most ordinary men. That said, I recently saw a photograph of a man in his seventies who had an absolutely ripped six-pack. In fact, from the neck down, if you were told you were looking at somebody in his 20s or 30s, you’d just think he was in incredible shape. And he wasn’t bonded to anyone. Also, Aes Sedai can release a Warder from the bond. In fact, I have said that most Aes Sedai who have time to realize that they are dying will release any Warders they have in order to spare them the effects. I’m pretty certain I have said that publicly, by the way.
Edit: Encyclopaedia WoT har svaret på mangt. Lan er tre år eldre enn Moiraine. Han er fødd i 953 NE, Moiraine i 956 NE. Me er på slutten av 990-talet NE no trur eg, det nøyaktige årstalet hugser eg aldri...
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Hehe, da blandet jeg med Aragorn i RH :P.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Mhm, for han lever lenge han.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Ja, det gjør han. Surre-Stefan.

Men jeg fant, jeg fant (noe, i hvertfall), i kap.47 i The Shadow Rising:
Spoiler
Min spør Siuan, som svarer:
"Will you age like the rest of us, now?" (...) "I really don't know. No stilled woman has ever lived long enough to find out. (...)"
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kaosets Herre og nokre bøker framover
Setalle Anan - "the one who is no longer" - er ein tidlegare Aes Sedai (Martine Janata) som vart stilna under undersøkjinga av ein ter'angreal i år 975 NE, etter å ha vore Aes Sedai i 40 år. No, 25 år seinare har ho litt grått i håret. Noko anna antydning til alder har me ikkje, med mindre det kom i KoD.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hvordan vet du hvem hun er? Kan hun ikke være mange?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Veit er kanskje å ta litt hardt i, men http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=111 (inkluderer spoilerar for Knife of Dreams)
Post Reply