Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg har aldri sagt at jeg er fattig; har det ganske komfortabelt, egentlig. Poenget var vel snarere at vi ikke har god råd som du tilsynelatende påsto. ;)

Selv er jeg fullt klar over at alle økonomiske kniper jeg havner i er selvforskyldte, pga. et noe høyt forbruk. (Jeg kunne lagt skylda på Bladkompaniet eller Egmont for å stadig finne på nye tegneserieheftekonspter, men det ville bare blitt patetisk. :P)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Den var litt mer rettet til Ceres.

Men om du bruker mye penger på bøker og tegneserier, har du vel en billig hobby.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg synes ikke i utgangspunktet jeg har noe særlig høyt forbruk. Jeg er for eksempel ikke ute på byen særlig ofte, og bruker nok mindre på klær og elektroniske artikler enn jenter flest. Jeg har det greit nå som jeg jobber litt ved siden av. Nå får jeg spart litt hver måned til turen. Men så er jeg ekstra forsiktig med penger i år også da. Alt må tenkes litt på... Som mp3spilleren jeg nettopp har kjøpt for eksempel. Tenkt og fundert lenge og vel før avgjørelsen falt. Grunnen til at vi studenter klarer oss på stipendet/lånet er fordi vi kan bo billig. Og det er kjempekoselig å bo på en hybel de første årene når man studerer. Møter nye mennesker, kommer inn i en fin rutine, har nok plass... Etterhvert som årene skrider fra (seks/syv år er lang tid å bo i stud.hybel) så vil nok jeg gjerne ha noe mer, og da kommer jeg antakeligvis til å kjøpe. Leiemarkedet her i Oslo er uhyrlig, og det er forsåvidt også det å kjøpe, men da har man i hvert fall fått noe ut av det... Muligens er man jo plutselig to også... :D Da får man et mer stabilt miljø rundt seg, et hjem. Det gleder jeg meg til.

Vi lever under fattigdomsgrensa, og eneste grunnen til at det er ok er fordi vi bor som vi gjør. Dersom man må ut med en leie på 4500 i måneden sier det seg selv at man får problemer. Det er ikke mitt problem enda, men det kommer til å bli det en dag, og derfor er jeg oppmerksom på framtida og prøver å bruke bsukontoen litt hvert år. Og hadde det ikke vært for at sparekontoen blir rimelig slank etter høstens strabaser så hadde jeg brukt den også.
Urban tilværelse
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det er viktig med god mp3-spiller, Ceres. Har du sendt gratulasjoner til trollok? Hun har bursdag i dag vetu. Pappa ga henne roser på Statoil.

p.s. død over aes-sedaiene
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg lurer litt på hvor du får en hybel til 2500 i måneden i oslo. Et kollektiv eller?

Sånn som jeg ser det, skal det jo være litt trangt økonomisk og være student. Penger får du når du blir ferdig. Er jo derfor du studerer :)

Har også prøvd å fylle på bsuen, men har ikke blitt noe enda, får putte på 15 000 i år.
Har tenkt å låne minst mulig når jeg en gang skal kjøpe meg egen bolig. Selv om renta er lav, er det dyrt å låne. Har du 100 000 i egenkapital, sparer du mange tusenlapper.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Lothair Mantelar wrote:Det er viktig med god mp3-spiller, Ceres. Har du sendt gratulasjoner til trollok? Hun har bursdag i dag vetu. Pappa ga henne roser på Statoil.

p.s. død over aes-sedaiene
Min lillebror damer og herrer... Og ja... lille søster også...
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Kjetil wrote:Sånn som jeg ser det, skal det jo være litt trangt økonomisk og være student. Penger får du når du blir ferdig. Er jo derfor du studerer :)
Hahahaha! Det er det morsomste jeg har hørt! Hvem er det vel som utdanner seg til noe en kan tjene penger på? :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Kjetil wrote:Jeg lurer litt på hvor du får en hybel til 2500 i måneden i oslo. Et kollektiv eller?

Sånn som jeg ser det, skal det jo være litt trangt økonomisk og være student. Penger får du når du blir ferdig. Er jo derfor du studerer :)

Har også prøvd å fylle på bsuen, men har ikke blitt noe enda, får putte på 15 000 i år.
Har tenkt å låne minst mulig når jeg en gang skal kjøpe meg egen bolig. Selv om renta er lav, er det dyrt å låne. Har du 100 000 i egenkapital, sparer du mange tusenlapper.
Jepp, gjennom sio. Egentlig ligger det vel rundt 2350, men så har jeg hustelefon og vasking også, så som regel får jeg rekning på omlag 2500. Og det er klart man kan godt ha det litt trangt når man er student, men jeg skal love deg, kjetil, siste måneden før sommerferien, eller desember måned... *riste på hodet* Og sånn apropo (snakket nettopp med terje om dette) så får vi siste stipend den 12. mai, og jeg har siste eksamen den 17. juni...

BSU er supert, og jeg rekner også med å fylle opp der før jeg kjøper. Utrolig gunstig.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Alle som velger realfag vel. :)

mao, alle som ikke er sosialister.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Juristene da?

:P
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

De får ikke penger fordi fortjener det, en uting synes nå jeg :)


(en kommentar tatt helt ut av luften uten noe som helst faktakunnspak å basere den på.)


Når det kommer til penger, er jeg vel kanskje litt spesiell, er veldig flink til å bruke veldig lite, med unntak av noen ganger som jeg kan svi av titusenvis av kroner på en dag.
I militæret tjente vi 3800/mnd. Selv med en turnus der jeg var halvparten av tiden hjemme klarte jeg å gå i overskudd. Nå, i full jobb, bor hjemme, og bruker nesten ingenting, blir det et svimlende overskudd som jeg tenker kommer godt med til neste år.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Og hva gjør du da da?
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Når da mener du? På fritida?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Til neste høst? (Har en kopp te i min venstre hånd og typer derfor med ei hånd nå, ergo litt korte innlegg...)
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det er det som er problemet, har ikke helt bestemt meg enda. Står mellom diverse realfagstudier, ingeniørstudie, eller gå rett på en 5årige.
Målet er ihvertfall å studere på ntnu, stort sett fordi jeg liker meg utrolig godt ute på byen i trondheim, og har mange venner der.
Post Reply