Korps

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Men for guds skyld, det er jo en fin hobby for barn, så lenge en vokser fra det.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ikke at jeg egentlig skal si noe, jeg som faktisk har brukt penger på å kjøpe meg CDer med korpsmusikk.. :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det må ha vært en traumatisk opplevelse.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nei da, begge CD-ene er ganske bra. Den ene har bare forskjellige greier av han amerikaneren, Sousa, som skrev voldsomt mye for den amerikanske hæren, mens den andre nesten bare har flotte, nasjonalistiske låter, som "Ja, vi elsker" og "Den Norske Løve". Ikke så dumt, egentlig, selv om det naturligvis er måte på hvor ofte en gidder å høre på dem. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Kjetil wrote:Men for guds skyld, det er jo en fin hobby for barn, så lenge en vokser fra det.
Haha! Korps blir jo bare artigere med årene. Da kan man ta det sosiale litt mer ut, og det musikalske blir langt bedre. Sorry, Kjetil, men jeg er nok en gang grunnleggende uenig med deg. (Det er forsåvidt bra at de fleste slutter, for da blir man kvitt "bunnfallet" - altså dem som likevel ikke har noen interesse).

Og Sousa-marsjene er jo artige, ja, Terje. Har spilt mang en Sousa.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Ceres wrote:
Kjetil wrote:Men for guds skyld, det er jo en fin hobby for barn, så lenge en vokser fra det.
Haha! Korps blir jo bare artigere med årene. Da kan man ta det sosiale litt mer ut, og det musikalske blir langt bedre. Sorry, Kjetil, men jeg er nok en gang grunnleggende uenig med deg. (Det er forsåvidt bra at de fleste slutter, for da blir man kvitt "bunnfallet" - altså dem som likevel ikke har noen interesse).

Og Sousa-marsjene er jo artige, ja, Terje. Har spilt mang en Sousa.
Ikke overaskende :)

Selv om jeg tror flere er enig med meg enn uenig.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jeg for en. Dere har det helt sikkert veldig morsomt bed å blåse, og slå på trommer, men...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Faktum er at når man blir eldre og har drevet på med noe i lengre tid så opparbeider man seg visse ferdigheter innen det man driver med - enten det nå er fotball, håndball, musikk, sang eller noe annet. Og når man er dyktig til noe så er det alltid kjekt å gjøre det sammen. Sette sammen enkeltspillere til et lag - enkeltmusikere til ei gruppe av musikere som sammen utfører mer komplekse verker. Det musikalske er artig på et intelektuelt plan. Det er kjekt å hele tiden konsentrere seg om samhandlingen som foregår i orkesteret, om sin egen rolle i den sammenhengen, og om det kunstneriske. Det sosiale som kommer ved siden av er en bonus, og som jeg har nevnt over - som voksen inkluderer det alltids en del øl, champange eller andre lukrative remedier.

Da jeg var liten var jeg med i korps fordi foreldrene mine syntes jeg burde, nå er jeg med fordi jeg har lyst. :) Og spiller/har spilt i orkestre og storband også. Like kjekt.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Ceres wrote:Faktum er at når man blir eldre og har drevet på med noe i lengre tid så opparbeider man seg visse ferdigheter innen det man driver med - enten det nå er fotball, håndball, musikk, sang eller noe annet. Og når man er dyktig til noe så er det alltid kjekt å gjøre det sammen. Sette sammen enkeltspillere til et lag - enkeltmusikere til ei gruppe av musikere som sammen utfører mer komplekse verker. Det musikalske er artig på et intelektuelt plan. Det er kjekt å hele tiden konsentrere seg om samhandlingen som foregår i orkesteret, om sin egen rolle i den sammenhengen, og om det kunstneriske. Det sosiale som kommer ved siden av er en bonus, og som jeg har nevnt over - som voksen inkluderer det alltids en del øl, champange eller andre lukrative remedier.

Da jeg var liten var jeg med i korps fordi foreldrene mine syntes jeg burde, nå er jeg med fordi jeg har lyst. :) Og spiller/har spilt i orkestre og storband også. Like kjekt.
Jeg krangler ikke med deg om det er mulig å synes det er gøy, det gjør du jo selvsagt, ellers ville du aldri ha drevet med det.

Hva snakket vi om egentlig? Jo, at ikke så mange andre enn folk som driver med det selv er interessert i det.

Selv tror ikke jeg at en korpstilstelling ville vært førstevalget mitt for å drikke noen øl, men det er jo ikke til å skyve under en stol at vi er litt ulike, Frøken.


(Jeg vil imidlertid fortsatt rømme vekk med deg, om du betaler togbilletten.)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Kjetil wrote: Jeg krangler ikke med deg om det er mulig å synes det er gøy, det gjør du jo selvsagt, ellers ville du aldri ha drevet med det.

Hva snakket vi om egentlig? Jo, at ikke så mange andre enn folk som driver med det selv er interessert i det.

Selv tror ikke jeg at en korpstilstelling ville vært førstevalget mitt for å drikke noen øl, men det er jo ikke til å skyve under en stol at vi er litt ulike, Frøken.

(Jeg vil imidlertid fortsatt rømme vekk med deg, om du betaler togbilletten.)
Hehe... tro jeg ville byttet et "med" med "fra."



Og jo - det er en intern gjeng som kommer på korpstilstelninger. Men slik er det jo i de fleste grupper. Det kommer ingen andre enn fotballfolk på fotballavslutninger, ingen andre enn turnerne på turnavslutninga, ingen andre enn danserne og deres kjære på deres arrangement. Jeg forstår ikke helt hva tingen er?
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Ceres wrote: Hehe... tro jeg ville byttet et "med" med "fra."



Og jo - det er en intern gjeng som kommer på korpstilstelninger. Men slik er det jo i de fleste grupper. Det kommer ingen andre enn fotballfolk på fotballavslutninger, ingen andre enn turnerne på turnavslutninga, ingen andre enn danserne og deres kjære på deres arrangement. Jeg forstår ikke helt hva tingen er?
Slettes ikke.

Fotballavsluttning? Som hva da? Cupfinalen? :p Jeg tør våge å påstå at de fleste hobbier og idretter er mer publikumsvennlige enn korps. Om ikke dere begynner som nevnt tidligere å stikke fløyter opp en viss plass.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg snakker om fotballavslutninger i forbindlese med junior-klubbene... Gutter 13, jenter 15, Gutter 17, lilleputter, lillegutter etc etc... Alle har de avslutninger etter sesongen.

Samme med 4H, speideren og sånt.

I voksen alder kan man jo dra denne parallellen. Musikk er en veldig publikumsvennlig underholdning. Det samme er idrett, og da kanskje spesielt langrenn og fotball. Innenfor begge deler er det amatører som driver på for artig. Musikk - korpsene er en type amatører. Idrett - de lokale idrettslagene. Bedriftsidrettslag, femtedivisjonslag i fotball...
Urban tilværelse
Ayreon
Asha’man
Asha’man
Posts: 375
Joined: Fri Oct 07, 2005 18:06
Location: I en mørk,mørk skog, bak en mørk,mørk dør

Post by Ayreon »

Kjetil wrote: Fotballavsluttning? Som hva da? Cupfinalen? :p Jeg tør våge å påstå at de fleste hobbier og idretter er mer publikumsvennlige enn korps. Om ikke dere begynner som nevnt tidligere å stikke fløyter opp en viss plass.
Korps er da viktigere enn fotball vil nå da jeg si. HVa ville vel 17mai vært uten korps?

Og du må da syntes at det er litt kult å se på Garden.
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Ayreon wrote:
Kjetil wrote: Fotballavsluttning? Som hva da? Cupfinalen? :p Jeg tør våge å påstå at de fleste hobbier og idretter er mer publikumsvennlige enn korps. Om ikke dere begynner som nevnt tidligere å stikke fløyter opp en viss plass.
Korps er da viktigere enn fotball vil nå da jeg si. HVa ville vel 17mai vært uten korps?

Og du må da syntes at det er litt kult å se på Garden.

hjelp, for en holdning. Jeg tror neppe jeg kunne vært mer uenig. De helvetes korpsene som vekker meg i 5tia på 17mai, der jeg ligger med verdens største hangover kunne jeg klart meg uten.

Fotball derimot, er obligatorisk.
Ayreon
Asha’man
Asha’man
Posts: 375
Joined: Fri Oct 07, 2005 18:06
Location: I en mørk,mørk skog, bak en mørk,mørk dør

Post by Ayreon »

Men tenk på de små ungene som går i tog på 17ende mai. Det hadde jo blitt forferdelig kjedelig uten korps.
(vi starter i en 7-8 tida, ikke kl. fem :wink: )
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Post Reply