Artikkel om Shara lagt ut

Les de siste oppdateringene fra oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Eivind wrote:«Dagens situasjon» impliserer at det er siste bok.
Helt øverst står det jo også hvem som er herskeren da... Ja, nemlig, Elayne.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Akkurat det med herskaren er litt på kanten, skal vere einig i det, men Elayne har jo eigentleg styrt i Andor sidan slutten av Dolkenes Vei (er det det PoD heiter på norsk?).
Knife of Dreams
Og ho er strengt tatt ikkje offisiell herskar endå, då kroninga har ikkje skjedd. Men det er jo berre ein liten detalj...
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Dolkenes vei ja. Er enig i at hun kan forståes som hersker siden PoD.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

incanus wrote:Den andre – Callandor, Sverdet som ikkje er eit sverd – har nokre manglar, med det at det manglar den sperra andre angrealar har, som hindrer ein å lede for mykje av Krafta.
Kort oppsumering er at vi ikke helt kom fram til hva som var galt med Callandor, derfor har jeg nå funnet ei ganske eksakt forklaring i Dolkenes Vei.
Cadsueane wrote:"Det har en brist," svarte hun kort. "Det mangler den beskyttelsen som gjør andre sa'angrealer trygge å bruke. Og tydeligvis forsterker den smitten og gjør brukeren helt vill. I hvert fall så lenge det er en mann som bruker det. Sverdet Som Ikke Er Et Sverd- den enesten måten du kan bruke det på uten å risikere å ta livet av deg selv eller forårsake Lyset alene vet hva slags galskap, er å danne en forbindelse med to kvinner og la den ene av dem styre strømmene."
Dette sa Cadsuane til Rand etter at han slåss mot seanchanerne i Altara i Dolkenes Vei. Som vi alle vet mistet han jo kontrollen da han skulle sende lyn på dem og sendte lyn absolutt overalt, også på sine egne. Derav kontrollmangelen.
Cadsuane wrote:Og tydeligvis forsterker den smitten.
Altså er det i tillegg til bristen. Og det mest logiske er vel da at den "sperra" hun snakker om er nettopp det som hindrer at man tar for mye.

Bare tenkte jeg skulle si ifra så vi fikk skikkelig klarhet i det.

Edit: Og i Dolkenes Vei blir hun ikke hersker, hun kommer til Caemlyn og snakker med Dyelin.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det var det der du spurde om kva betydde på side ein i tråden...
Edit: Er med andre ord klar over kva som var gale med Callandor. Den største uklarheita låg uansett ikkje der, men i om ein kunne tolke det slik at både angrealar og sa'angrealar har den bufferen, ettersom det ikkje står skrive rett ut nokon stad.

Apropos Elayne:
Encyclopaedia WoT wrote:-Elayne and her party travel to the Royal Palace in Caemlyn. In the Grand Hall she meets with Dyelin who tells her that she supports House Trakand. However, many of the other nobles support Dyelin. (TPoD,Ch28)
-Elayne sends a message to Rand and to the Andoran nobles by tearing down his banners from the Royal Palace. (TPoD,Ch29)
Gjorde litt meir enn å snakke... Ho vert vel ikkje "herskar", men inntek ein "styrande" posisjon i byen.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

incanus wrote:Gjorde litt meir enn å snakke... Ho vert vel ikkje "herskar", men inntek ein "styrande" posisjon i byen
Ja, det stemmer det. Men hun ble hvertfall ikke innsatt der.

Og jeg var litt usikker på om jeg skrev det samme som du hadde skrevet før, men du prata hele tida om Vinterens Hjerte.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:Ja, det stemmer det. Men hun ble hvertfall ikke innsatt der.
Knife of Dreams (minispoiler)
Og ho er ikkje innsatt endå...
Sauegjeteren wrote:Og jeg var litt usikker på om jeg skrev det samme som du hadde skrevet før, men du prata hele tida om Vinterens Hjerte.
Hæ? Såg fort gjennom, og den eine gongen eg nevnte WH var til Moiraine i samband med ter'angrealane til Choedan Kal...
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Oppdaterte artikkelen om Tel’aran’rhiod.
Post Reply