Hvem er din yndlingsforsaken?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvem er din yndlingsforsaken?

Aginor
3
4%
Asmodean
7
10%
Balthamel
1
1%
Bel'al
0
No votes
Demandred
7
10%
Graendal
3
4%
Ishamael
13
19%
Lanfear
21
31%
Mesaana
2
3%
Moghedien
3
4%
Rahvin
0
No votes
Sammael
1
1%
Semirhage
6
9%
 
Total votes: 67

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ceres wrote:Men jeg synes det er litt feigt av det å velge en forsaken vi nesten ikke har sett noe til... Det blir litt som å si - jeg liker ingen av de jeg kjenner, så jeg tar han der borte i hjørnet fordi han er mystisk og høy og vakker... (So what if he's a vamprie...?)
Er litt forskjell på den begrunnelsen du tegner opp hre, og den jeg bruker, som var at "Graendal kommer på andreplass fordi hun vel er den eneste som har hatt vett til ikke å stikke hodet for langt fram. Hun er slu, forsiktig, og ond som noen."

Altså foretrekker jeg henne ikke fordi jeg ikke vet mye om henne, men fordi hun er dyktig til å holde seg skjult. To fullstendig forskjellige ting.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Men faktum er jo likevel at du nesten ikke vet noen ting om henne, hun har kun hatt et par pov'er, og det blir litt som jeg sa ovenfor. Spennende fordi hun er mystisk.

Eller kanskje dyr.

Uansett. Jeg skal vedde på at femten junior-forumister nå lurer på hva pov betyr. POV = Point of View, og brukes for å beskrive hvor mange ganger man har vært inne i hodet til personen og hørt deres side av handlinga.
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ceres wrote:Uansett. Jeg skal vedde på at femten junior-forumister nå lurer på hva pov betyr. POV = Point of View, og brukes for å beskrive hvor mange ganger man har vært inne i hodet til personen og hørt deres side av handlinga.
Beklager, jeg syns dette virket noe uklart forklart, sikkert bare meg, men likevel... POV står for Poin Of View, altså synspunkt. Det er slik at for eksempel i en av Perrin's POVer brukes det smedutrykk og i Matts POVer legger man mer merke til damer og rikdom. Men det har vel strengt tatt ikke noe med hvor mange ganger man har vært inne i hodet til noen? POV er også en fortellerstil som ikke kan brukes i alle sammenhenger. Barnefortellinger for eksempel bruker gjerne "allvitende" forteller som ser ting fra flere sider.

"Å nei, ikke gjør det da," ropte hun og var livredd. Hun håpet bare ingen skjønte det. "Å joda!" ropte Simen tilbake, han var skikkelig sint.

Skjønner?

Men uansett, jeg kom til å lure på noe annet nå. Var det Aginor og Balthamel Rand drepte i starten? Kom på at jeg ikke vet så mye om ham nå.

Jada, vet det er lett å finne ut, men prøver å holde meg på sporet.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

POV er kven sitt synspunkt me får. RJ skriv vel berre med denne forteljarstilen, og ikkje noko allvitande tredjeperson eller anna. At ein person har hatt mange POVs, tyder at me har fått fortalt historia gjennom den personen sine auge mange gonger. Forresten, Wotmania har ein POV-index.

Vert naturleg nok brukt smeduttruykk i Perrin sine POVs, då det er han som fortel historia. Me les om det han ser og tenkjer.

Grunnen til at Ceres snakka om "mange POVer" er at ho sa at Graendal berre har hatt eit par (fire, for å vere nøyaktig), noko av grunnen til at ho er litt meir mystisk e.l.

Den Grøne Mannen drap Balthamel, Aginor drap seg sjølv ved å trekkje til seg for mykje av saidin (trur eg).

Usedvanleg langt utanfor tema. (Som om det var noko nytt...) Kan seie at sjølv om eg ikkje har nokon klar favoritt, so er nok Graendal blant dei eg likar meir enn andre.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Ha! Jeg hadde egentlig skrevet "fire-fem POVer" i posten ovenfor, men strøk dem da jeg tenkte jeg kanskje ikke hadde så god oversikt som jeg trodde! Ooooh... Føler selvfølelsen stige...

:)

Og Hyrde, jeg synes da jeg gjorde en rimelig god jobb med å forklare folk hva POV er. :?

Uansett - Det eneste vi har fått vite om Grendeal er jo at hun liker sånne kjoler, holder slaver, bor på et slott sånn ca midt i Randland, og er med i alliansen. Og at hun muligens drap Asmo. Hun er en typisk en-sidig karakter. Det er ingen dypere drifter, ingen kjærlighet... Jeg er for lat til å gå og slå opp, men vet vi i det hele tatt noe særlig om henne fra AoL? Hvorfor ble hun forsaken? Dette er slike ting som må besvares for at en person i min bok skal bli virkelig interessant. Det er også noe som gjør at jeg aldri egentlig har likt Cadsuane - men det er en annen sak.

Moghedien derimot har vi fått høre langt mer om, og vi har sett hva hun brenner for, hvilket hat hun kan føle, hvordan hun reagerer på dette hatet, og hvordan hun takler å bli holdt som slave. Hun har blitt portretert i mange forskjellige situasjoner, og vi har fått sett henne mye, til tross for hennes edderkoppaktige rykte. Me like...
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

hun var i alle fall en asket før hun blei forsaken. vent litt. skal slå det opp :P

EDIT: bok hos pappa. står sikkert i artikkelen inca skreiv.
Last edited by Faile on Wed May 31, 2006 19:55, edited 1 time in total.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ceres wrote:Det eneste vi har fått vite om Grendeal er jo at hun liker sånne kjoler
Streith
Ceres wrote:bor på et slott sånn ca midt i Randland
Arad Doman.
Ceres wrote:men vet vi i det hele tatt noe særlig om henne fra AoL?
Nei, hun var en from asket fram til ti år etter Borehullet ble laget og snudde da totalt om til livsløseren vi kjenner henne som i dag.
Ceres wrote:Moghedien derimot har vi fått høre langt mer om, og vi har sett hva hun brenner for, hvilket hat hun kan føle, hvordan hun reagerer på dette hatet, og hvordan hun takler å bli holdt som slave. Hun har blitt portretert i mange forskjellige situasjoner, og vi har fått sett henne mye, til tross for hennes edderkoppaktige rykte. Me like...
Joda, men hun blir liksom litt kjedelig med å bare gjemme seg og så brått snu om og sikle for Pavlov (eller hva han nå het). Da er Graendal mye morsommere som importerer adelige og velskapte slaver bare for å se på dem og ikke egentlig bryr seg om noen av dem dør.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

http://tidshjulet.net/fortapte/graendal.php

Det vert ikkje sagt kvifor ho gjekk over til Skuggen, berre at ho var ganske tidleg ute med å gjere det.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

incanus wrote:http://tidshjulet.net/fortapte/graendal.php

Det vert ikkje sagt kvifor ho gjekk over til Skuggen, berre at ho var ganske tidleg ute med å gjere det.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange av de Utvalgte gikk over til Den Mørkeste etter han ble stengt inne. Og likevel fikk de den makten de har. Det er noe rart med det der altså.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

de gikk jo over til ham etter at det var åpnet et hull der. han har aldri vært fri i den forstand. da hullet ble forseglet fulgte forsakens med.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Sauegjeteren wrote:
incanus wrote:http://tidshjulet.net/fortapte/graendal.php

Det vert ikkje sagt kvifor ho gjekk over til Skuggen, berre at ho var ganske tidleg ute med å gjere det.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange av de Utvalgte gikk over til Den Mørkeste etter han ble stengt inne. Og likevel fikk de den makten de har. Det er noe rart med det der altså.
Har du først fått smake makt, vil du ha mer, uansett.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hvem gikk over etter at LTT stengte hullet? Ingen, for alle 13 ble stengt inne sammen med den mørkeste.

Ergo, alle var alt gått over på den tida.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Men - det er jo ingen som har stemt på Grendeal!

Men mange har stemt på Demondred og Aginor - begge også litt skyggete personer uten de alt for store opptredene. Forklaring på det?
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Demadred ser du ikke mye til, men han lurer alltid litt i skyggene, og du kan se konturene av hva han driver med.

Aginor har du fått et godt innblikk i, hva han drev med i AoL, men mest som gjenfødt.
Winters heart
Som Dashiva
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Nja... Godt og godt, fru Blom...

Har vi i det hele tatt en pov fra han? Jeg tror vel det var "kvinna" vi fikk høre i den ene, definerbare scenen. Kanskje vi har en pov fra ham etter slaget? Ble plutselig usikker nå...
Urban tilværelse
Post Reply