Norskfaget, norske forfattere osv.

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

Har ikke noe forhold til alle forfatterene dere har nevnt, mn synes både det jeg har lest av Saabye- Christensen og av Loe er bra (også Naiv. Super!) Hamsun også forresten ja.

Men vi har jo alle forskjellige meninger da, men alltid kjekt å komme med sin egen hehe.

Har foresten alltid hatt gode karakterer i norsk, blitt litt dårligere nå på videregående men det er nok min egen skyld. Men vi har fått høre at nå kan de ikke lenger gi karakterer etter hvor aktiv en er i timen, for meg en gledelig nyhet - siden jeg ikke er så veldig muntlig i timene desverre.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
trollok
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by trollok »

Ceres wrote:Hehe... for å snakke om små vgs, ta Grong Videregående Skole. Det er en del yrkesfag som gjør at det tilsammen er sånn ca 200 elever. På hvert trinn på almennfag er det imidlertid kun en klasse av omlag tyve elever. For å rettferdiggjøre bruk av lærere må almenfag ha timer sammen med idrettsfag!
så mange elever har jeg aldri sett i samme allmennk klasse på grong!
trollok
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by trollok »

Stefan wrote:Har lest to av Saabye-Christensens bøker, Beatles og Halvbroren. Synes begge to var veldig gode bøker, Beatles; morsom, Halvbroren; en god del dypere.

Eneste jeg har lest (hørt) av Erlend Loe er Naiv Super, som vi hørte litt av i norsken i fjor. En av de dårligste bøkene jeg har hørt, det er min mening :P

Av Hamsun har jeg bare lest Victoria, og selv om alle i klassen sa den var driiiikjedelig, likte jeg den ganske greit.

Bjørneboe har jeg aldri lest.
enig med deg om loe altså! har også hørt den, og absolutt gørr, og teit og vel fæl!
trollok
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by trollok »

er det bare jeg som har fått med meg dette eller? muntlig karrakter settes ikke bare etter innsats i timene, men skriftlige prøver(som en eller annen minister har fått for seg at teller muntlig) er minst like viktige. F.eks. en fakta prøve om Hamsun! Den skriftlige karrakteren settes utfra stiler og slike tekster.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

har det ikke alltid vært akkurat sånn? ^ :?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Det har alltid vært sånn hos oss i hvert fall. Og det er en ordning jeg er helt for. Hvordan skal en lærer kunne bedømme hvor dyktige vi er muntlig i en klasse på tredve elever med fem undervisningstimer i uka ?(les: 3. Nesten halvparten av undervisningen går jo bort til diverse annet).

Det er forresten bra at vi kan få vise hva vi kan på skriftlige prøver å bli bedømt ut i fra det. En hver idiot kan prate, men man skal ikke ha karakter på munndiarenivå, men på kvalitet. Og for å ha noe å si så må man jo kunne litt om tema!
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

helt enig med ceres der. skulle man fått en hel karakter bare basert på hvor mye du prater i timene (og hvor enig læreren er i det du prater om..) hadde det vært helt på trynet. mange som vet mye om norsk, som kanskje er sjenerte eller bare ikke så glad i å diskutere.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Hallo!!
Syns dere en skole på 180 elever er en LITEN skole.
På skolen jeg går på er d ca. 60 elever!! Den LILLE skolen dere snakker om er jo TRE ganger så stor som skolen jeg går på. Men så er d bare to yrkesretninger på skolen også da.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply