Ringenes herre på nynorsk

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Faile wrote:
Loki wrote:Vel, (eit av?) Tolkiens alvespråk var vel inspirert av finsk, som er i same språkgruppe som samisk, så joda.
et av blir mest riktig loki, quenya er inspirert av latin(ifølge den godeste håkon som holdt kurset på alep :P )
Latin var også en inspirasjonskilde, ja (i likhet med gresk), men den største inspirasjonen kom fra finsk. Du tenker kanskje på at quenya hadde omtrent samme stilling innenfor Tolkiens fiktive univers som latin hadde i Europa under middelalderen, på den måten at det ikke lenger var et levende språk, men ble brukt til offisielle skriverier og navn, formelle seremonier o.l.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

tenker skjelden lenger enn til nesetippen. håkon sa det var mest inspirert av latin, og noe mer enn det utsagnet har jeg ikke å støtte meg på egentlig.

så sier du finsk, så tror jeg vel på det og. :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Fakta er at quenya er dels finsk, dels latin. Sindarin på den annen side er mest gammel-engelsk.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Akira wrote:Fakta er at quenya er dels finsk, dels latin. Sindarin på den annen side er mest gammel-engelsk.
Nei, det stemmer nok ikke. Sindarsk er mest inspirert av walisisk, som ikke har noe med gammelengelsk å gjøre.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Morten wrote:
Akira wrote:Fakta er at quenya er dels finsk, dels latin. Sindarin på den annen side er mest gammel-engelsk.
Nei, det stemmer nok ikke. Sindarsk er mest inspirert av walisisk, som ikke har noe med gammelengelsk å gjøre.
Ok, greit, må ha blanda. Men gammel-engelsk spiller allikevel en stor rolle for Tolkiens språk. Husker hvertfall det fra biografien jeg leste om han.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Akira wrote:
Morten wrote:
Akira wrote:Fakta er at quenya er dels finsk, dels latin. Sindarin på den annen side er mest gammel-engelsk.
Nei, det stemmer nok ikke. Sindarsk er mest inspirert av walisisk, som ikke har noe med gammelengelsk å gjøre.
Ok, greit, må ha blanda. Men gammel-engelsk spiller allikevel en stor rolle for Tolkiens språk. Husker hvertfall det fra biografien jeg leste om han.
Nja, gammelengelsk var ingen stor inspirasjonskilde for alvespråkene hans sammenlignet med finsk, walisisk, gresk og latin, men Tolkien var jo professor i gammelengelsk, så det er klart det var et viktig språk for ham. Språket til folket i Rohan er gjengitt med gammelengelsk i LotR (det lille vi får høre av det), og enkeltnavnet Eärendil er tatt rett fra en verselinje i et gammelengelsk dikt.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Morten wrote:
Akira wrote:
Morten wrote: Nei, det stemmer nok ikke. Sindarsk er mest inspirert av walisisk, som ikke har noe med gammelengelsk å gjøre.
Ok, greit, må ha blanda. Men gammel-engelsk spiller allikevel en stor rolle for Tolkiens språk. Husker hvertfall det fra biografien jeg leste om han.
Nja, gammelengelsk var ingen stor inspirasjonskilde for alvespråkene hans sammenlignet med finsk, walisisk, gresk og latin, men Tolkien var jo professor i gammelengelsk, så det er klart det var et viktig språk for ham. Språket til folket i Rohan er gjengitt med gammelengelsk i LotR (det lille vi får høre av det), og enkeltnavnet Eärendil er tatt rett fra en verselinje i et gammelengelsk dikt.
Ja, det var sant. Jeg forvekslet alvisk med språket av rohan. :P
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Då var den bestilt. Skal kome i handelen 10. desember.

Redigert: Fiksa linken.
creutzfeldt
Hengiven
Hengiven
Posts: 126
Joined: Fri Sep 22, 2006 17:35

Post by creutzfeldt »

Hadde ikkje høyrt om dette prosjektet før - ser ut som det blir nok ein presang til meg sjølv til jul :)
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

Eneste problemet med det er navnet...Ringdrotten...(eller noe sånt)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Mayorearth wrote:Eneste problemet med det er navnet...Ringdrotten...(eller noe sånt)
Kaller du det ett problem? For hva da? Det er en nynorsk oversettelse av the Lord of the Rings, ikke av Ringenes Herre. Så klart navnene skal være forskjellige.

(Lurer litt på hva du syns om Lentu/Merry også.)
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Denne befinner seg i all hovedsak på ønskelista mi til jul i alle fall :)
Last edited by Faile on Sun Nov 12, 2006 22:21, edited 1 time in total.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

Lord of the Rings er et langt navn, Ringdrotten er...et ord.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Ringenes Herre er to ord, Ringdrotten er ett. Og du synes Ringdrotten er dårligere for de det er kortere? God argumentasjon.
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

Sa jeg at jeg liker navnet Ringenes Herre da?
Edit:Vel, det gjør jeg ikke, LOTR er et langt navn RH og Ringdrotten blir litt feil, ihvertfall føler jeg det sånn.
Last edited by Mayorearth on Wed Nov 15, 2006 16:39, edited 1 time in total.
Post Reply