Bokhandelrunde!

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Men min er ikke hvit, den er svart :P
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Den originale amerikanske versjonen er en stor hvit bok :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Aha, jeg skjønner! Vel, har ikke begynt å lese den enda, men tenkte at den ville være god å ha for handa, i tilfelle jeg fikk lyst å lese om noe spesielt innen serien en gang :D
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 172
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Dumpet en pakke fra Amazon ned i postkassen og den inneholdt:

En samling med de tre novellene om 'Bauchelain og Korbal Broach' av Steven Erikson fra Malazan universet.

'Chronicles of the Black Company' av Glen Cook.

Og til sist en "ikke-fantasy" bok, men en av mine absolutte favoritter som jeg måtte ha i bokhyllen: 'the Secret History' av Donna Tartt.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Skal ha en "handlerunde" i morgen jeg.
Skal kjøpe "The lost symbol" av Dan Brown, "The Atlas of Tolkien's Middle-earth" av Karen Wynn Fonstad og så skal jeg forhåndsbestille "The Gathering Storm":)

Alt sammen foregår selvsagt på internet;) Det ligger i handlekurven allerede men jeg trenger penger, og det får jeg i morgen:D
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg skulle bestille meg Ammianus Marcellinus' senromerske historie i dag, men Penguin hadde den bare i en gammel, abridged versjon, Loeb-utgaven var visstnok dårlig oversatt, og jeg var ikke veldig keen på en latinsk utgave med paratekst på tysk, som visstnok er den vanligste utgaven å bruke blant akademikere.

Så for å trøste meg selv litt, bestilte jeg Bertrand Russell, muligens det 20. århundrets største filosof, sin "In Praise of Idleness"; RSC-utgaven av Shakespeares "The Tempest", som jeg har hatt lyst til å lese i årevis; og tre bøker i Continuum sin innføringsserie om engelsk litteratur -- "Medieval Literature and Culture", "Renaissance..." ditto, og "Seventeenth-Century..." ditto. Fra før har jeg "Eighteenth-Century Literature and Culture", som er skrevet av Paul Goring, en av foreleserne på engelsk her ved NTNU, og en av de beste foreleserne jeg har hatt. Selve boka er en knallgod liten sak på drøyt 150 sider, som oppsummerer et århundres intellektuelt liv på en fortreffelig måte.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Har sett meg ut en bok på play.com som jeg skal kjøpe så fort jeg har penger til det. Den heter "The "Donnie Darko" Book"

"The Donnie Darko Book" includes the film's screenplay, an in-depth interview with writer-director Richard Kelly, facsimile pages from "The Philosophy of Time Travel" book that Donnie uses to go back in time, as well as photos and drawings from the film and the artwork it inspired."
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 172
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Innom Outland i dag og falt for fristelsen og kjøpte "Crack'd Pot Trail" av Steven Erikson. Selv hvor kort, er det godt å dykke ned i [the Malazan world] igjen.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det er mammutsal!

Før den tid kom kjøpte eg to av Sandman-voluma, Maus av Art Spiegelman og den fyrste Bakker-boka, utan at eg har fått lese nokon av dei endå.

Men mammutsalet, ja, det var det. Eg var innom Tanum i Oslo førre veka, og fann eit par eksemplar eg hadde sansen for. Den fyrste var ei grønn utgåve at Hobbiten, omsett av Eilev Groven Myhren. Sidan eg ikkje har Hobbiten frå før måtte eg berre slå til på dette tilbodet, og det gjorde eg. Den andre boka eg fann var fleire bøker i ei. Forfattaren var Jens Bjørneboe, og trilogien var sjølvsagt Bestialitetens historie. Dette er i stor grad Terje si skuld, så no får eg jaggu tru det slår an, for hans skuld.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det gjør den sikkert. :) Bra du begynner å komme igang, også; det er visstnok ei bok som bør leses før du blir 21 og kynisk.

Men Mammutsalg, ja... Grøss. Mine innkjøp:

Apuleius' "The Golden Ass" -- Romersk kvasiroman om en fyr som blir forvandlet til et esel av en eller annen gud. Skal visstnok være ganske morsom.

Joseph Conrads "The Secret Agent" - Elsker Heart of Darkness, og denne skal visstnok være like bra.

James Ellroys "Blood on the Moon" - Nå liker jeg forsåvidt ikke krim, men hvis en først skal lese noe er ikke Ellroy det verste å velge.

Abo Rasuls "Unfun" - Tredje og muligens siste bok i serien Skandinavisk Misantropi. Elsker de to første, som er komisk-burleske mesterverk, så da må jeg jo nesten ha denne, også.

Og det var vel skjønnlitteraturen. Resten ble sakprosa:

Nasir Khans "Perceptions of Islam in the Christendoms" - Ei pocketbok som dessverre ikke var på salg, så jeg måtte punge ut 400 kroner for den.

Anne Eriksens "Topografenes verden" - Om en gjeng menn som reiste rundt i Norge fra midten av 1700-tallet og registrerte det de så - byer, elver, fjell, fornminner, gårder, etc. En veldig interessant bevegelse, som jeg alltid har hatt lyst til å vite mer om.

Frank Sears "Roman Architecture" - Har vel et par bøker om emnet fra før, men skader ikke å ha litt overlap.

Terry Eagletons "Literary Theory" - Er litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne, men det er jo et standardverk...

"Mary in Western Art" - innkjøpt på universitetsbokhandelen på Dragvoll til 90% avslag.

Torbjørn Knutsens "The Rise and Fall of World Orders" - ditto. Kjekk å ha hvis jeg på et eller annet vis begynner å skrive om Romerrikets fall.

Edmund Burkes "Betraktninger over revolusjonen i Frankrike" - Enda en klassisker, som ofte ansees for å være en av grunnsteinene i konservativismen.

Luke Pitchers "Writing Ancient History" - Skal visstnok prøve å rydde litt opp i krangelen mellom litteratur- og historieskolene innen antikk historie, altså de som henholdsvis mener at antikke historieforfattere var mer som skjønnlitterære forfattere å regne, og de som mener at nei, de var først og fremst historikere. Spennende diskusjon, hvor jeg heller mot sistnevnte standpunkt, men dessverre vet jeg litt for lite om det. Ergo denne. Dog ikke på salg, da den er helt ny.

Jared Diamonds "Guns Germs and Steel" - En moderne klassisker jeg har lett etter i et par år. Diamond forsøker å forklare forskjellene i menneskehetens utvikling på forskjellige kontinenter med utgangspunkt i geografi, klima, og slikt, heller enn rase, kultur, eller annet fjas. Genial tese. Dessverre heller ikke på salg...

Rex Warners "Men and Gods" - Ei lita samling gjenfortellinger av de mest kjente greske mytene. Warner er for øvrig oversetter av yrke; jeg har lest en av oversettelsene i Penguin, men kommer i farten ikke på hvilken det var. Thukydides, Suetonius eller Tacitus, tror jeg. Imidlertid heller ikke på salg...

Niccolo Machiavellis "The Prince" og "The Art of War" - Knøttliten ettbindsutgave, kjekt å ha med seg i lomma. Men ikke på salg.

Gunnar Danbolts "Nidarosdomen" - Jeg har selvfølgelig praktverket Steinar Imsen redigerte, "Ecclesia Nidrosiensis", fra før av, men denne er noget mindre akademisk, og litt mer fokusert på selve kirka enn på kirkeprovinsen. Heldigvis på salg.

Ørnulf Hodnes "Trolldom i Norge" - I alle fall tilsynelatende flott folkloristisk gjennomgang av trolldom i Norge gjennom tidene. Kjekk å ha stående i bokhylla den dagen en begynner å få unger, sånn at de kan få sunne boklige interesser tidlig. ;)

Og til slutt enda ei coffeetablebok, "Arkeologi" - Stor bok med masse bilder fra forskjellige utgravninger og skattefunn. Også kjekt å ha for å gjøre unga til nerder. ;)

Og der var jeg blakk, to uker før jeg skal til Edinburgh, og ei uke før jeg skal til Oslo... :|
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Når man snakker om mammutsalg...

Amazon.com har enten blitt overtatt av selveste julenissen, eller så har noen hacka prislista deres. I dag morges våkna jeg opp til en hel del tegneserier som selges for opp til 1000 kr i Norge, var plutselig satt ned til 15 $ eller 8.5 $. Dette er helt sykt billig, så jeg bestemte meg for å trosse forsendelsesavgiften og la ned en ordre for tett opp mot 1000 kr, alt i alt. Går denne gjennom har jeg fått 8 bøker for 1/3 av den billigste prisen jeg kunne fått i Norge/UK. Dvs 0.13 kr per side, eller en stk pris på 80 kr + forsendelse (den utgjorde 1/3 av prisen).

Har prøvd å lure til meg:

Madman Gargantuan (over 1000 NOK) til 14,99 $
Wolverine Omnbius (over 1000 NOK) til 8.50 $
Invincible Iron Man Omnbus vol. 1 til 14,99 $, selges for 399,- NOK på Outland
Complete Invincible Library Ed. vol. 1 til 14. 99, selges for langt over 1000 NOK
Afrodisiac av Brian Maruca (ikke på salg, men selges ikke i Europa)
Thor av JMS og Coipiel til 14.99, selges sikkert for nærmere 399-499 i Norge (ikke utgitt)
Bone av Jeff Smith til 14.99 $, selges for nærmere 500 kr i butikker
Young Avengers til 14.99 $, selges for nærmere 399 i butikker

Tipper at en god del av disse kommer til å bli kansellert av amazon, men om bare et par går gjennom så har jeg spart en masse. Løp og kjøp!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Joess, gratulerer med kuppene!
Terje wrote:Kjekk å ha stående i bokhylla den dagen en begynner å få unger, sånn at de kan få sunne boklige interesser tidlig. ;)

Og til slutt enda ei coffeetablebok, "Arkeologi" - Stor bok med masse bilder fra forskjellige utgravninger og skattefunn. Også kjekt å ha for å gjøre unga til nerder. ;)
Du forsvarer det besatte pengesluket ditt som langsiktig familieplanlegging? Originalt, om ikkje anna.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jepp. Siden jeg neppe kommer til å klare å ta doktorgraden sjøl, må jeg nesten dytte mine kunste håp og drømmer over på neste generasjon.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Kom nettopp et signert eksemplar av "A game of thrones" i postkassen min, men med tanke på at jeg har 6 bøker igjen i WoT, samt litt Tolkien og Dan Brown, så blir det nok en stund til jeg får satt i gang med den.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote:Jepp. Siden jeg neppe kommer til å klare å ta doktorgraden sjøl, må jeg nesten dytte mine kunste håp og drømmer over på neste generasjon.
Vel, du tek latinen, saa daa er det vel berre aa sikre A som masterkarakteren igjen?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply