Sagaen om Darren Shan

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Wolfbrother wrote:
Sauegjeteren wrote:
Wolfbrother wrote:Om jeg ikke liker riftwar skal jeg bare hoppe over serien da?
Ja, det er ditt valg, men hvorfor bruker du denne tråden?
Det var dårlig skrevet av meg (ser på landskampen ved siden av). Det jeg mente var om jeg ikke likte riftwar (som helt klart er mitt valg :P) er dette da en serie jeg kan hoppe over?
Kan hende den blir litt barnslig i dine øyne.
. . .
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Azumiel wrote:Ja, Shan har kommet med en ny serie, Demonata eller noe :D

Første bok i serien her Lord Loss, den har kommet i butikkene!
Det stemmer, første bok er nettopp kommet i handelen. Jeg fikk tilbud om å oversette denne serien, men hadde dessverre ikke kapasitet.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Azumiel wrote:Dette er en serie du absolutt IKKE kan hoppeover!

Denne serien har en fantastisk åpning, og lenger uti serien tar den fantastiske historien MANGE vendinger!

Ja, bøkene er på ca 300 sider, men du får vite fantastisk mye om vampyrer, disse skapningene er ikke som du tror!

I tillegg har dene serien en helt fantastisk slutt, som forfatteren må ha planlagt fra bok 1. Jeg forguder serien, og sørger stadig over at det ikke kom mer en 12 bøker!
Spørsmålet er fortsatt:
Hvis han ikke liker Riftwar, kommer han da til å like denne serien?

Ser ingenting i dette innlegget som sammenligner de to.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Alle som leser fantasy MÅ lese denne serien. den er helt fantastisk og den inneholder mange elementer som får deg til å hoppe i sofaen (eller de du liker å lese.)

Den nye serien, DEmonata, inneholder hare en bok sålangt, Lord Loss, men den viser lovende takter og kan fort bli en slager utenom det vanlige.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg ser at mange hevder at dette er en serie man bare lese hvis man liker fantasy. Og det gjør man jo. Men etter å ha lest hele denne tråden to ganger, har jeg fortsatt ikke forstått helt hva den går ut på. Jeg har fått med meg at den inneholder demoner og vampyrer, og kanskje også en karakter som slåss mot disse, men utover det?

Derfor lurer jeg på om noen kan besvare disse spørsmålene for meg:

1. Foregår den i en sekundærverden, eller i vår egen?

2. Jeg ser at det er en serie på 12 bøker; er de enkeltstående eller har de en bestemt kontinuitet og et felles "stammeplott"?
(Hvis du er litt usikker på hva et "stammeplott" egentlig er, er ikke det så rart. Jeg fant nemlig nettopp på det, tror jeg. Et stammeplott er uansett den/de storylinja/storylinjene som binder en serie sammen; i WoT, f.eks., er det primære stammeplottet kampen mot Den Mørkeste og hans tilhengere.)

3. Hvor gamle er hvoedpersonen8e)?

4. Hva er hovedmålgruppa til serien?

5. Hvis du skal sammenligne den med andre litterære verker, hvilke vil du sammenligne den med?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Et annet relevant spørsmål er også:

Hvorfor dukker ikke denne serien opp på noen fantasyforum i utlandet, utenom i "unngå (...)"-tråder?

Det er det jeg ønsker å vite...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Til Terje;

1) Den fåregår i en verden som er kliss lik vår i samfunnsoppbyggelse, men ingen byer eller land som eksisterer er nevnt og det er en del steder som neppe ekisterer (vampyrfjellet, etc.)

2) Alle bøkene har et stammeplott og det er ikke lurt å lese dem utenfor rekkefølge. plottet endrer seg litt etterhver og de første 2-3 inngår engentilg ikke i selve stammeplottet, men det refereres til disse.

3) Hovedpersonen er 13-14 år, men handlingen fåregår i løpet av ca 25 år. (han er jo en vampyr så kroppen hans eldes bare 2-4 år.) i tillegg er mentoren hans ca 150 år gammel, men han ser ut som en 40 åring.

4) 10-15 år.

5) Den går egentlig ikke ann å sammenligne med noen som jeg kjenner til.

Til Lothair Mantelar: sansynligvisfordi vi nordmenn er gale.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Kall meg gjerne gammeldags, men det der hørtes ikke ut som noe en bare måtte lese hvis en liker fantasy. Høres mer ut som noe en bør unngå hvis en har en genuin interesse og respekt for sjangeren...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Kall meg gjerne gammeldags, men det der hørtes ikke ut som noe en bare måtte lese hvis en liker fantasy. Høres mer ut som noe en bør unngå hvis en har en genuin interesse og respekt for sjangeren...
Jeg kaller deg ikke gammeldags, jeg kaller deg "helt rett".
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Bare allderen på hovedpersonene får meg til snu ryggen til serien (jeg burde vite bedre etter å ha lest Harry Potter, men...)

Nei dette tror jeg ikke mye om.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

En morsom ting slo meg ikke før jeg leste en omtale av "Malazan", og det er hvor utrolig plagsomt det kan være å lese om tenåringer når man ikke er tenåring selv. Og selv da kan det være ren tortur, siden de som skriver om tenåringer sjelden er tenåringer selv.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg syns ikke engang en ungdom kan skrive bra om å være ungdom

Hint: Eragon!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Shallis wrote:Jeg syns ikke engang en ungdom kan skrive bra om å være ungdom

Hint: Eragon!
Jeg har aldri lest Eragon, men dersom jeg skal dømme fra filmen har du helt rett.


Jeg trodde forresten at du var Hr. Bashere. :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Terje wrote:
Shallis wrote:Jeg syns ikke engang en ungdom kan skrive bra om å være ungdom

Hint: Eragon!
Jeg har aldri lest Eragon, men dersom jeg skal dømme fra filmen har du helt rett.


Jeg trodde forresten at du var Hr. Bashere. :lol:
Hvorfor synes alle at Eragon er så dårlig?!?!?! Ok den er ikke den beste boka (gir den terningkast 3,5), men den er ikke så fordømt dårlig heller! (Men ok filmen suger)

Men Darren Shan er faktisk en ganske fengende serie (ikke Odd Norståga fengende,(grisen står å HYYYYYLLLLLLEEEEERRR, gahhhhh får den ikke ut am det syke hodet mitt) mer hardrock med røff bass fengende.)
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
mareiney
Hengiven
Hengiven
Posts: 100
Joined: Wed Mar 22, 2006 16:41
Location: Utenfor Drammen

Post by mareiney »

Tror ikke at serien er ment for voksne folk, den kan fort bli barnslig i manges øyne. Jeg liker serien veldig godt, som jeg har sagt før.
: Men Darren Shan er faktisk en ganske fengende serie (ikke Odd Norståga fengende,(grisen står å HYYYYYLLLLLLEEEEERRR, gahhhhh får den ikke ut am det syke hodet mitt) mer hardrock med røff bass fengende.)
Hva mente du med alt det snakket om røff bass og sånn? hahah. Tror jeg er litt treig i hodet i dag..

Nå er jeg litt sur på deg "davram bashere" :lol: . Du måtte nenve den plagsomme sagen, nå fikk jeg den på hjernen også!! :evil:

Den nye serien til Darren Shan ; Demonita, har visst tre hovedpersoner. Gleder meg til å se hvordan Shan formulere dette, har ganske høye forventninger egentlig..
*jah..
Post Reply