"Blood Follows" av Steven Erikson

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

"Blood Follows" av Steven Erikson

Post by Lothair Mantelar »

”Blood Follows”
av Steven Erikson

A tale of Bauchelain and Korbal Broach

Lengde: ca. 120 sider

Innhold

Dette er en historie som tar plass i Eriksons Malazan-verden og den handler om våre to favoritt necromancere: Korbal Broach og Bauchelain.
Denne gangen tar historien plas i nærheten av Korel, i en by kalt Lamentable Moll. Stakkars Emancipor ” ’Mancy ” Reese har mistet jobben sin igjen og må ut på leting etter en ny. En venn forteller at det er to utlendinger, KB og Bauchelain, som søker etter manservant (tjener). ’Mancy får jobben umiddelbart.

Samtidig er en djevelsk morder løs i landsbyen. Han har drept opptil flere mindre adelsmenn og landsbyboere, og befolkningen er skrekkslagen. Sersjant Guld får det uheldige oppdraget av å fange morderen, men det skal vise seg vanskeligere enn først antatt.

Hva jeg likte og ikke likte


Denne boka leste jeg også i en fei. Som alt annet av Erikson, så er Blood Follows fantastisk skrevet. Den har alt en leser kunne ønske seg; humor, originalitet, plott osv. Du vil simpelthen ikke finne en bedre fantasy-forfatter noe sted.

Men når det er sagt, så likte jeg ikke denne boka like godt som The Healthy Dead. Den hadde ikke den samme driven og, bortsett fra de necromanserne, et par rottefangere og ’Mancy, så syntes jeg ikke de nye karakterene var like morsomme å lese. Dessuten var plottet meget lett å gjennomskue for oss som har lest litt av Erikson før, så jeg følte meg bitte litt snytt der.

Helhetlig vurdering

Nesten like god som The Healthy Dead, men ikke fullt. Denne boka er absolutt verdt pengene, og du vil ikke angre på å lese den.

Jeg gir den herved 8 (meget svak)/10. Hadde plottet vært bitte litt bedre, ville jeg sagt rein 8.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply