Jeg har ikke lest lenger i emnet her enn til midt på side 2, så hvis dette har blitt brakt opp, beklager, jeg reagerte bare på noe Loki skrev:
Nei. Han er ikke det. Hvis du blir tatt til fange av en kaprer, og han tvinger deg til å skyte en annen som er med i flyet, hva enn, og du nekter på grunn av ditt moralske syn. Du mener at det strider mot alt det du tror på, at det er din plikt mot han/hun (vi sier "hun) du skulle skyte, og hennes familie, å la henne leve. Så du nekter, og gjør det du mener du burde gjøre . Terroristen skyter deg, og du dør. I følge din logikk, var den handlingen egennyttig.Loki wrote:Han er eigennyttig simpelthen ved at han gjer det han sjølv meinar han burde gjere.
Egennytte er, som navnet tilsier, noe du har nytte av. Rent fysisk. Jeg blåser i om eksempeldu hadde blitt plaget av dårlig samvittighet resten av livet hvis han hadde drept damen han ble beordret om å drepe, men for eksempeldeg er det evig bedre enn alternativet. Så du gjør det som er nyttig for deg (for å være helt ærlig, så har jeg bare skutt fra hoften her, for jeg vet ikke hva begrepet "egennyttig" betyr, men jeg går utifra at det betyr akkurat det: "noe som er nyttig for deg"), spør du meg.
(forøvrig, Terje, forfatteren av Horngudens tale (enig i at den taper seg sterkt mot slutten, btw) har skrevet en slags novellesamling om noen skogvesener som figurerte i serien. Men det er år siden jeg leste både den og serien.)