"Tomrommet" (flammen + følelser)

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

"Tomrommet" (flammen + følelser)

Post by Moiraine Sedai »

Skjønner dere hva jeg snakker om? Vel, jeg lurer på om også jenter kan komme i den tilstanden?
. . .
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

Den store Jakten
Lanfear visste jo om det, så hvorfor ikke?
Jeg er i den mening at svaret er ja, og lurer på hvorfor ikke?
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Nå er det jo sånn at Lanfear har levd veldig lenge, og kan ha hørt om det fra mange andre. F.eks. de mannlige Fortapte. Så det at hun vet om det sier vel ikke noe mere. Jeg tror at jenter kan det, men de trenger det jo ikke for å gripe kilden, og så har de kanskje litt mer sammensatte følelser enn gutter? Jeg vet ikke jeg?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Tomrommet, Ko'din, Enheten osv. --den har mange navn. -- er en følelsesløs tilstand, og bør ikke være kjønnsavhengig. Det går jo rett og slett ut på å konsentrere seg. Selv om kvinner lærer seg å nå saidar på en måte, betyr ikke det at de ikke kan lære seg ko'din fordet. Ko'din er muligens den beste måten å nå saidin på, men såvidt jeg skjønner handler begge metoder (den andre regner jeg nå som blomsten som foldes ut) om å være rolig, selv om den ene er følelsesløs og den andre fremmaner en rolig følelse. Begge metoder skal man være "ett" med noe, det være seg elvebredd, sverd eller alt.

Jeg er overbevist om at jenter også kan lære seg det, siden det går på konsentrasjonen.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg er ikke så sikker. Jenter har mange flere følelser enn menn, og de er ikke så flinke til å undertrykke dem. Jeg sier ikke at ingen jenter kan klare å oppnå Ko'din (de oppnår en slags da de omfavner Saidar), de har bare mye verre for det enn menn. :P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

Incanus!Hvor er du hen? :P
Jeg mener at damer/jenter også må kunne det når
Ung Vår
Lan lærte det som åtteåring.Hvis et barn kan det bør en dame også :P
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

I følge LM vil jeg tro ett barn klarer det letter enn ei innviklet dame.

Det er forresten ikke sikkert incanus har så mye å si om dette temaet siden det sannsynligvis er mer gjetning.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Novisene har jau den øvelsen med roseknoppen då. Der dei ser for seg at dei er knoppen, og at den opnar seg for lyset. Er nesten same kjensla/transa som mennane kjem i når dei søkjer Enheten. Nokon andre enn meg som trur att RJ var inspirert av budistane når han fann opp dette fenomenet?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

Det jeg mente med
Ung Vår
Lan lærte det som åtteåring.Hvis et barn kan det bør en dame også :P
Var angående undertrykkelse av følelsene, og barn har jo masse innviklede følelser de og, men mer kortvarige.[/quote]
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Barn på den alderen har jau ikkje så ekstremt komplisert tankegang då, om ein ser bort frå alle ekstremt forvridde fantasiar dei har. Så då er det jau lettare for dei å slenge alle tankane sine inn i ei flamme, enn for ein mann å gjere det. Mens mannen har lettare for å konsentrere seg over tid enn det barnet har.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

Du har overbevist meg, jeg er tom for argumenter.

Når jeg var sp liten var jeg overbevist om at jeg tenkte hyperavansert...and i still do... :wink:
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:Ko'din
Ko'di, uten n til slutt.
Mayorearth wrote:Incanus!Hvor er du hen?
Har sett tråden før, men har ikkje noko å tilføye.
rand al'thore
Soldat
Soldat
Posts: 50
Joined: Tue Apr 25, 2006 16:48
Location: sørlandet

svar

Post by rand al'thore »

ser dere har brukt Lan som eksempeø på et barn, men er litt usikker på hvorvidt han kan regnes som barn, han har jo blitt "programert" til fekting og kamp gjennom hele oppveksten og har for det meste (det jeg vet og har fått med meg) bare vært sammen med de krigerne han kom med. så at han tenker som et normalt barn, selv i 8års alderen er jeg nå litt i tvil om
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg mistenker egentlig dette for å være nok et uttrykk for RJs kanskje noe merkelige syn på forskjeller mellom kjønnene. At kvinner likom åpner seg opp og blir ett med følelsene sine, mens menn stenger verden ute og konsenterer seg om den ene tingen, eller noe sånt. Men hvorvidt kvinner også kan finne Tomheten, vel, dersom det stemmer at menn og kvinner i Randland tenker forskjellig, så ville jeg tro at svaret er nei.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Jentene må da også ha fordel av Ko'di når de f. eks. skal skyte pil. Jeg syns det er rart at RJ ikke har skrevet noe om det. Er blomsten/elvebredden brukelig for kvinner som ikke kan utøve kraften?


Ble litt dårlig formulert, men dere skjønner hva jeg mener.
. . .
Post Reply