"Stardust" av Neil Gaiman

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

"Stardust" av Neil Gaiman

Post by Terje »

"Stardust" av Neil Gaiman
Avon Fantasy, 334 sider, 1998.


I den lille landsbyen Wall, som ligger rett på grensa til Faerie, og som hvert niende år er åsted for et selsomt market, bor 17 år gamle Tristran Thorn, og han er veldig forelska. Den heldige jenta er Victoria, landsbyens vakreste, og i et desperat forsøk på å vinne hennes gunst lover han henne at han skal gjøre hva som helst for henne. Dette morer henne, og ettersom hun akkurat da ser en stjerne falle, lover hun dyrt og hellig at dersom han henter den stjerna til henne, skal hun gi hm hva han enn måtte ønske. Det er bare et problem: Stjerna falt ned i øst, inne i Faerie...

Det er dessuten flere som er ute etter stjerna; tre eldgamle hekser vil ha hjertet dens slik at de kan bruke det til å bli yngre. I tillegg er tre brødre -- sønner av et mektig fyrstehus -- søker stjerna fordi deres døende fars siste gjerning var å felle den og love at den som fant den, skulle få arve fyrstetittelen. Og når det i tillegg viser seg at stjerna ikke akkurat er en klump med metallisk stein...


Dette er den nest beste av de Gaiman-bøkene jeg har lest. Den er ikke helt på nivå med "American Gods", men den er klart bedre enn "Neverwhere". Plottet -- den unge mannen som drar ut i det ukjente for å søke lykken, de onde magikerne som er ute etter det samme, og løsninga på historien -- er kanskje ikke så forferdelig original at det gjør noe, men det er likevel solid utført, dette her. Dessuten er det overraskende intrikat og godt oppbygd. I tillegg er det både spennende, fengende og morsomt -- Gaimans humor gjennomsyrer hele boka og gir den slik på mange måter en ekstra dimensjon.

Karakterene er relativt få, men absolutt gode. Tristran og hans assorterte følgesvenner er naturligvis dem det er mest fokus på, men også de onde og mindre sentrale bifigurer gis nok tid til at de føles troverdige og ekte. Det viser seg dessuten at en av de "onde" kanskje ikke er så veldig ond likevel.

Som all god fantasy har også "Stardust" et aspekt som kan være aktuelt for oss i dag, selv om historien foregår i 1837, og i en eventyrverden. Dette aspektet kommer best frem i Tristrans oppførsel og utvikling, og uten å røpe alt for mye (dette er tett knytta til plottet) kan jeg nevne at jeg her ser visse likheter med Kants andre imperativ: "Handle so, dass du die Menscheit, sowohl in deiner Person als in der Person eines jeden anderen jederzeit zugleich als zweck, niemals bloss als Mittel brauchst."


Jeg vil på det sterkeste anbefale denne boka til alle Gaiman-elskere. Den er riktignok ikke like mytologisk sentrert som mange av hans andre verker, men den er ikke mindre god for det. Settingen i et victoriansk England med crossovere inn i Alveland og skjulte land i den normale verden gir meg assosiasjoner til både "Jonathan Strange og Herr Norrell" og "Neverwhere", så hvis du likte disse, vil du kanskje like "Stardust" også.
Hvis jeg skal våge meg til å slenge ut en aldersvurdering, vil jeg si at denne boka har noe for en hver person mellom 13 og, vel, graven, egentlig.

(Gleder meg som en unge til filmen :D)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ser ut som noe jeg må lese. Igjen. Pokker altså.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Fælt så laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang leselisten min har blitt i det siste.



:twisted:
. . .
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Siden jeg er ble Gaiman-frelst av AG, så kommer jeg garantert til å lese Stardust en, eller kanskje mest sannsynlig, annen gang.
Jeg må si at Good Omens var bedre enn Neverwhere, men hvorvidt det har noen betydning i forhold til om jeg kommer til å lese boka, vet jeg ikke.

Jeg leste på bloggen til Gaiman at det finnes geiter i denne boka. Kan du utdype? (Lotta elsker geitelitteratur :P )
Terje wrote:(Gleder meg som en unge til filmen )
Jeg gleder meg som en unge til hva som helst Gaiman har tatt borti. (misforstå meg rett :P )
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Lothair Mantelar wrote:Jeg leste på bloggen til Gaiman at det finnes geiter i denne boka. Kan du utdype? (Lotta elsker geitelitteratur :P )
Leste den posten du også, ja? :lol:
Stardust, ca. s. 218, geiter. Ikke spesielt plottrelevant, men ganske så plagsom en spoiler uansett.
Det er hele to geiter, en ekte og en "falsk", om man kan kalle den det, i og med at den opprinnelig var en gutt. Begge disse lider tragiske endelikt; den opprinnelige geita dør f.eks. når den, etter å ha blitt forvandla til en mann av ei ond heks, forsøker å skalle ned en enhjørning. Sånt gjør man jo bare ikke, vet du...
Utover at de utgjør en av bokas beste vitser, som jeg nå har spoila, er de ellers ikke spesielt sentrale.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Stardust filmen ser ut til å bli mer enn bare bra. Den ser ut til å bli helt fantstisk!

Les presreening reviews her:

http://www.aintitcool.com/node/30863.

http://www.aintitcool.com/node/30866 ]

Jeg må nesten se denne filmen :D
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg ble ferdig med "Stardust" i dag morges, etter intensiv lesing :P

Boka er mer av en eventyrfortelling for voksne enn det er en roman. Den er veldig kort og lettlest, og jeg hadde ingen problemer med å forstå den. Da Terje har beskrevet handlingen i sin anmeldelse, nøyer jeg meg med å si hva jeg synes om boka.

Stardust er skrevet i samme stil som Anansi Boys, men greier ikke å leve opp til ABs kvalitet. Denne boka kommer midt mellom Neverwhere og Anansi boys og får en karakter på 6,5 (sterk)/10. Jeg anbefaler den til alle som er fan av Neil Gaiman, og jeg anbefaler den spesielt til personer som er litt yngre enn meg selv, da jeg tror denne boken passer enda bedre til ungdom enn voksne.

Jeg gleder meg til å se hvordan filmatiseringen av boka blir. Faerie er levende beskrevet og jeg er sikker på at settinga kommer til å bli ekstraordinært god, men om den klarer å gjøre handlingen spennende og engasjerende, vet jeg ikke. Jeg må uansett se den så tidlig som mulig!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Ja, leste i filmmagasinet at den er i komminga. Da er det vel en ide å lese boka først, da jeg regner med jeg blir fristet til å se filmen.
Har ikke lest noe av Gaiman før.
Så er spørsmålet - norsk eller engelsk?
Fungerer oversettelsen?
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Lothair Mantelar wrote:Stardust filmen ser ut til å bli mer enn bare bra. Den ser ut til å bli helt fantastisk!
Og det var den så absolutt også. Ikke vet jeg hva den er i forhold til boken, men den var herlig.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg skal forhåpentligvis se den når jeg drar til London i høstferien. Håper det blir bra :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Så har de ikke klart å sette den opp på Fønix 1 :evil: :evil:
Post Reply