"The Android's Dream" av John Scalzi

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

"The Android's Dream" av John Scalzi

Post by Lothair Mantelar »

The Android's Dream
av John Scalzi

Image

Snaut 400 sider
Tilgjengelig i hardback, engelsk.


Som dere sikkert har merket, så har jeg blitt en stor fan av John Scalzi i det siste. The Android's Dream er bok nr. 3 av John Scalzi og den ble utgitt tidlige i år (2006). Tittelen er, for dere som ikke skjønte det, et ordspill på Phillip K. Dick sin Scf-fi klassiker "Do Android's Dream of Electric Sheep?".

Dette er en sci-fi thriller plassert noen hundre år frem i tid. Jorden har kommet videre i sin teknologiske utvikling og har begynt å kolonisere andre planeter. For å hindre at universet ikke bryter ut i krig, har alle de mer intelligente artene gått sammen og stiftet "the Common Condfederation", en organisasjon som på alle måter kan sammenlignes med NATO. Tusenvis av arter er medlemmer i CC, alle rangert etter hvor stor militær kraft de respektive samfunnene har. Jorden ligger rundt 555. plass. Vi er blandt de aller svakeste artene og danner derfor handels- og forsvarsallianser med Niduene, en art som ligger rett over oss selv i rankingen.

Disse avtalene er nødvendige for at menneskeheten skal kunne klare å bygge seg opp. Myndighetene gjør hva som helst for at Niduene skal holde seg til avtalen, men dessverre for menneskeheten så er det ikke alle som trekker i samme retning. Noen mener at menneskene burde sikte høyere enn å sammarbeide med øgler (a.k.a the Nidu's).

Samtidig som noen radikale mennesker kjemper for å frigjøre oss fra øglene, begynner Niduenes kroningssermoni å nærme seg med stormskritt. Denne sermonien er essensiell for at den ledende klanen i Niduene, van-Getag, skal fortsette å herske over de andre klanene. For å gjennomføre sermonien må van-Getagene ha en spesiel type sau - nemlig en "Android's Dream". Problemet er bare det at rasen er nærmest utdød... Menneskene må finne en slik sau for å forsikre seg om ikke Niduene skal trekke seg fra avtalene og kanskje "ta knekken" (nokså bokstavelig) på planeten vår. Jakten på sauen er i gang - det er bare å holde seg fast.

Boka er selvsagt ikke veldig alvorlig og ikke særlig dyp. Den er først og fremst meget underholdende, surrealistisk og dypt preget av en forfatter som er i rivende utvikling. I Old Man's War brukte Scalzi mye av den samme fortellermåten - noe som fungerte strålende, men i TAD ser man at han har utviklet seg. Man får servert et plott der intrigene er mer langtstrekkende og uforutsigbare (selv om plottet ikke var helt uforutsigbart, men det er jo sjeldent man leser noe som er det), og hvor karaktergalleriet er intrikat og mesterlig skissert.

John Scalzi er veldig morsom og skriver, nest etter Lynch, den beste dialogen jeg har lest. Ok, nesten hele boka er skrevet i dialog, men det trekker jo ikke akkurat ned kvaliteten. Det gjør boka meget lettlest og byr på uttallige anledninger hvor Scalzi bruker sine tørrvittige dialog til å spenne bein på mine lattermuskler.

Denne boka passer ikke for deg som er på jakt etter noe dypt som vekker ettertanke. Det første kapittlet er nesten en eneste lang fisevits! Men om du ikke liker The Android's Dream av den grunn - er du en soss (eller bare altfor, altfor voksen :P ). Jeg gir boka 7,5 (sterk)/ 10 og anbefaler deg å kjøpe den. Dette er Scalzis beste bok hittil, men jeg er sikker på at han bare kommer til å bli bedre og bedre for hver tittel som kommer i butikken.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ser ut som at jeg må få prøvd Scalzi også... Sukk...
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg tror boka passer deg veldig godt, brækar, da en av hovedpersonene blir forvandlet til en sauegjeter etter veldig kort tid. Men det er også noen "skrekkscener" der en sauebonde får gjennomgå...

:)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Så snart jeg har fått lest "Do Androids Dream of Electric Sheep" (jada, jeg tok referansen, jeg tross alt ikke helt n00b, heller) tror jeg jeg skal prøve meg på denne. Høres ut som særdeles underholdende sci fi.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Så snart jeg har fått lest "Do Androids Dream of Electric Sheep" (jada, jeg tok referansen, jeg tross alt ikke helt n00b, heller) tror jeg jeg skal prøve meg på denne. Høres ut som særdeles underholdende sci fi.
Hehe. Jeg regnet med at du m.f. ville skjønne det, men det er da ikke alle som er så bevandret innen sci-fi klassikernes verden :wink:

Og ja, det er meget, meget underholdende lesning. Scalzi skriver bøker man lett leser ut på en dag eller to, uansett om de er fire hundre sider lange. Det er kanskje derfor jeg anbefaler å vente på paperback-utgaven, da jeg i hvert fall føler meg litt snytt når man bruker så mye penger på en bok og blir ferdig med den så fort (ja, det er selvmotsigende og tullete :) ).

Men siden jeg kjenner deg og dine lesevaner så er ikke dette en aktuell problemstilling... :wink:

Sånn helt ved siden av vegen (fritt oversatt uttrykk det der, la oss håpe det ikke slår an); Scalzi holder på med en oppfølger til "the Android's Dream", og den ventes utgitt i 2008 :D Han kommer også ut med noe fantasy-lignende i år, og det venter jeg på med stor spenning.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Wow, produktiv kille!
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Du vet ikke halvparten av sannheten, Terje.

I tillegg til å skulle skrive en oppfølger til TAD, så har skrevet en novellete i Old Man's War verdenen, han skal gi ut den siste boka i Old Man's War trilogien og han er forfatteren av verdens største science-fiction relaterte bloggen www.scalzi.com/whatever. Ikke for å være slem, men det er den beste bloggen jeg har lest, da han har for vane å oppdatere den opptil flere ganger daglig.

P.S: Jeg glemte å nevne at han frilanser som journalist for lokalavisen og skriver ukentlige forfatterintervjuer med kjente amerikanske forfattere.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply