Page 1 of 3

Kan du din norsk?

Posted: Wed Jan 10, 2007 0:45
by Ceres
Uten å slå opp, mener du det er mest korrekt å skrive Kanada eller Canada?

(Småpratforumet har ikke hatt nok uvettige tema i det siste. Dette er en diskusjon jeg og loki har hatt...)

Posted: Wed Jan 10, 2007 7:40
by Ajah!
Canada brukes oftest i norsk, når man snakker om landet, men snakker man om en som kommer derfra, er vel "kanadier" med k det vanligste å skrive. Samme med ordet "kanadisk"...

Posted: Wed Jan 10, 2007 10:28
by Morten
Spørsmålet er kanskje litt upresist formulert. Mener du å spørre hvordan man personlig synes det bør skrives, uavhengig av hva ordbøker eller Språkrådet sier, eller hvordan det faktisk skal skrives hvis man følger den offisielle rettskrivningen? (Jeg antar det siste, men ...)

Posted: Wed Jan 10, 2007 10:42
by Ceres
Morten wrote:Spørsmålet er kanskje litt upresist formulert. Mener du å spørre hvordan man personlig synes det bør skrives, uavhengig av hva ordbøker eller Språkrådet sier, eller hvordan det faktisk skal skrives hvis man følger den offisielle rettskrivningen? (Jeg antar det siste, men ...)
Din antakelse er korrekt, spørsmålet på fremsida er "Kan du din norsk," så det er jo et spørsmål om hvorvidt man kan dette.

Du ajah!, slo du opp, eller bare visste du at det var slik?

Posted: Wed Jan 10, 2007 12:22
by Faile
Det med Canada og kanadisk var i alle fall noe jeg kunne fra før, så Ajah har sikkert ikke trengt å slå opp han heller.

Posted: Wed Jan 10, 2007 12:58
by Morten
Ceres wrote:
Morten wrote:Spørsmålet er kanskje litt upresist formulert. Mener du å spørre hvordan man personlig synes det bør skrives, uavhengig av hva ordbøker eller Språkrådet sier, eller hvordan det faktisk skal skrives hvis man følger den offisielle rettskrivningen? (Jeg antar det siste, men ...)
Din antakelse er korrekt, spørsmålet på fremsida er "Kan du din norsk," så det er jo et spørsmål om hvorvidt man kan dette.
Ah, det er sant. Leste ikke godt nok.

Posted: Wed Jan 10, 2007 13:06
by Morten
Canada med C er obligatorisk, mens kanadisk vs. canadisk og kanadier vs. canadier er valgfritt -- men kanadisk med k er langt det vanligste. (Når det gjelder fordelingen mellom canadier og kanadier er jeg usikker på hva som er vanligst. Jeg har ikke sjekket, men jeg vil tro saken ikke er like klar der, siden det er et ord vi sannsynligvis bruker sjeldnere enn "kanadisk".)

Posted: Wed Jan 10, 2007 13:28
by stefan_hoy
Tror ikke det blir noen rålang diskusjon på denne, Ceres, ettersom Morten allerede har gitt uttrykk for sine synspunkter. :lol:

Tok liksom litt lufta ut av denne debatten her :wink:

Posted: Wed Jan 10, 2007 15:04
by Ajah!
Ceres wrote:
Morten wrote:Spørsmålet er kanskje litt upresist formulert. Mener du å spørre hvordan man personlig synes det bør skrives, uavhengig av hva ordbøker eller Språkrådet sier, eller hvordan det faktisk skal skrives hvis man følger den offisielle rettskrivningen? (Jeg antar det siste, men ...)
Din antakelse er korrekt, spørsmålet på fremsida er "Kan du din norsk," så det er jo et spørsmål om hvorvidt man kan dette.

Du ajah!, slo du opp, eller bare visste du at det var slik?
Jeg bare visste det, men sjekket hva som var brukt på wikipedia først, for å være sikker...

Posted: Wed Jan 10, 2007 15:32
by hansito
Når jeg skriver bruker jeg Kanada, det er også det læreren min sier det er, så jeg hører på han.

Posted: Wed Jan 10, 2007 15:49
by Kjetil
Da er læreren din og språkrådet uenige.

Posted: Wed Jan 10, 2007 17:10
by Sauegjeteren
hansito wrote:Når jeg skriver bruker jeg Kanada, det er også det læreren min sier det er, så jeg hører på han.
Ganske utrolig det der, egentlig, siden vi har samme lærerne, og jeg aldri har skjønt noe slikt på noen av dem.

Og ja, jeg viste svaret.

Hva jeg bruker av kanadier og canadier er jeg dog ikke sikker på.

Posted: Wed Jan 10, 2007 17:45
by hansito
Vel, nå snakket jeg om Terje (lærer, altså), og hvis du er usikker kan vi jo spørre han i morgen. Men jeg er rimelig sikker på at han har sagt at vi skal skrive Kanada.

Posted: Wed Jan 10, 2007 18:35
by Moiraine Sedai
Jeg skriver Canada og kanadier. Siste med k, bare fordi det føles riktig.

Posted: Wed Jan 10, 2007 20:43
by Ashaman
Er jau berre svenskane som skriv med k då. Som eg har sett.
(Sett litt mykje på Extremsport-channel.) :lol: