Religion

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Religion

Post by gynter »

Hei alle sammen, ny her på forumet.

Det jeg lurte på er følgende : holder på med drømmenes kniv nå, der står det at Tuon og kammertjenerens hennes ofte ber. Det står også at Matt en sjelden gang ber. Hvem ber de til?

Gynter
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Tenker du på denne?
He continued to dine with her every midday, if they were halted, and began arriving for his nightly games of stones early, so she had to feed him then, too. Light's truth, if you got a woman to feed you on a regular basis, she was halfway won. At least, he dined with her when she would let him into the wagon. One night he found the latch down, and no amount of talking would make her or Selucia open the door. It seemed a bird had managed to get inside during the day, an extremely bad omen apparently, and the pair of them had to spend the night in prayer and contemplation to avert some evil or other. They seemed to run half their lives according to strange superstitions. Tuon or Selucia either one would make odd signs with their hands if they saw a torn spiderweb with the spider in it, and Tuon explained to him, just as serious as if she were making sense, that the sure result of clearing away a spiderweb before shooing the spider out of it was the death of someone close to you within the month. They would see a flight of birds circle more than once and predict a storm, or draw a finger through a line of marching ants, count how long it took for the ants to rejoin their line, and predict how many days of fair weather lay ahead, and never mind that it did not work out that way. Oh, there was rain three days after the birds—crows, disturbingly enough—but it was nowhere near a storm, just a gray, drizzling day.
Det er umulig å si noe sikkert, egentlig, men jeg går ut fra at de ber til Skaperen, siden "han" er den eneste kjente guddommen i serien. Det kan jo hende at de ber til forfedrene sine eller noe sånt, men...

Uansett, du kan kikke på denne:
http://linuxmafia.com/jordan/2_nondark/ ... igion.html
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Slik jeg har forstått det, ber de til Lyset. F.eks, istedenfor for "Herregud", sier de "Lys".

I denne sammenhengen ser jeg ikke på Lyset bare som betegnelsen på alt det gode som står imot det onde, Skyggen, men noe mer. Kristendommens Den Hellige Ånd, eller noe.

Hvor Skaperen kommer inn i bildet, vet jeg ikke.

EDIT: Mangelen på religiøs bredde er en av de støre skuffelsene i WOT, for min del.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Mangel på religiøs bredde? Hva legger du i det?

Greit nok, det er ikke flere konkurrerende religioner og sånt noe, men så er dette en verden der de vet at Den Mørkeste finnes (i Grenselandene får de jo daglige beviser på dette), og dermed må også Skaperen finnes.

Og det finnes jo religiøse stridigheter i Randland, selv om de ikke kalles dette. Men hva annet er vel striden mellom Aes Sedaiene og Hvitekappene enn strid om tolkninger av Skaperens vilje? Den ene parten mener det er blasfemi å bruke Kraften, mens den andre ikke har noen problemer med dette. Denne konflikten kan i noen grad sammenlignes f.eks. med de gamle uenighetene mellom katolikker og protestanter om hva sma teller mest av tro og gjerninger. I tillegg har du jo slike som seanchanerne, som påstår at Keiserinna er nesten guddommelig og sånt.

Jordan har kanskje ikke gjort religion like framtredende som Erikson eller Bakker, men å påstå at serien mangler religiøs bredde, er i beste fall bare en relativ påstand. For det er der, og det er merkbart, hvis du bare vet hva du skal se etter.

Synes for øvrig at Randlands religionsmønstre er fine, jeg. Minner meg nesten litt om epikureerne. Og det er jo alltid tøft.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply