Tre sverd

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Var vel Elayne som begynte med det hele, ikke Egwene.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Ja, og så vidt jeg husker fant hun ut hvordan helt på egenhånd. Ter'angrealer hvertfall.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Jepp, trur det stemmer. Dei hadde rett nok fanga Moghedien på dette tidspunktet (var vel i Kaosets Herre), men eg trur ikkje ho visste noko om det. Det Davram tenkjer på er truleg cuendillar, hjartestein. Der fekk Egwene litt hjelp av Moghedien til å finne framgangsmåten.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Ja det har du sannelig rett i. Det var cuendillar jeg tenkte på.

Bare lurt på en ting:
KoD
Holder Avienda på å utvikle krefter for å gjenkjenne -angregaler? Hvis hun gjør det, kan det da hende at hun kan begynne å lage kraftigere saker slik som Callandor?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Tror kanskje det må være Elayne som lager dem, Avhinda
Spoiler
kan bare finne ut hva de gjør, ikke skape dem. Der hadde hun null talenter sa Elayne
[/spoiler]
Som vann til tørst strupe
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

davram bashere wrote:Jeg skjønner ikke hvorfor ikke bare de fortapte lager seg noen nye angregaler osv. De må jo vite hvordan det gjøres!
Skjønner du ikke? Det er jo opplagt!

De Fortapte, har det vært sagt opptil flere ganger for hvert kapittel der de blir nevnt, stoler ikke på hverandre på hverandre for fem flate øre. Så selv om de skulle være i stand til å lage -angrealer, så måtte de antakeligvis ha samarbeida for å skape noen skikkelig kraftige. Og siden de bare kan lage en av gangen, oppstår det et dilemma for hver av dem, her illustrert ved eksempelet Demandred: Hva hvis en av de andre, for eksempel Semirhage, er raskere enn ham, griper tak i den nylagede -angrealen, og bruker den til å angripe de andre?

Slik går jeg ut fra at alle sammen tenker, og da blir det til at de ikke tar risikoen, men foretreker å lete etter -angrealer hver for seg.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Godt poeng. Flaks for våre helter at fienden ikke er spesielt tillitsfull. Jeg synes egentlig at det er merkelig at Rand ikke fikk Asmodean til å hvise han hvordan man kunne lage slike.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Post Reply