Når hun blir stor skal hun hete Harald

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Når hun blir stor skal hun hete Harald

Post by Azumiel »

God dag.

Som noen av dere vet har jeg skrivd bok, Kamiros Tåre, som går under kategorien fantasy. Jeg har blitt refusert, men har fått mange gode tips, og skal etter en lengre pause, begynne å skrive et
2.utkast.

I denne pausen, i anledning et forfatterkurs (drevet av profosjonelle forfattere) jeg går på, har jeg begynt på et nytt bokprosjekt som handler om det jeg er best til å skrive om: Rare, geniale mennesker.
Har en haug med bl.a. småtekster og skolestiler som et hundretalls
mennesker har ledd seg skakk i hjel av...

Jeg har allerede begynt på boken, og hjernen min bobler av ideer, men jeg vil gjerne ha litt inspirasjon utenfra!
Er det noen av dere der ute som vet av noe spesielt morsomt, eller spesielt kinkige eller morsomme situasjoner som kan gi meg inspirasjon til boken?

Alt dere kan komme på vil gi meg inspirasjon!
På forhånd takk.

Mvh. Azumiel


PS: Hvis denne posten inneholder flust med skrivefeil, beklager jeg.
Jeg skrev den under svært ekstreme forhold.
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Post by Azumiel »

Fjernet teksten for nå
Last edited by Azumiel on Wed Mar 14, 2007 23:22, edited 1 time in total.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det ser jo greit nok ut dette...

Jeg skjønner jo forsåvidt poenget med å ikke ha flyt i teksten, og at det virker litt mer autentisk på den måten, men det er da litt irriterende likevel.

Men ellers, så tror jeg du bør ha en slags rød tråd i historia di likevel. Jeg ser foreløpig ikke sammenhengen mellom første avsnitt og resten, men det blir vel kanskje forklart senere?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
mareiney
Hengiven
Hengiven
Posts: 100
Joined: Wed Mar 22, 2006 16:41
Location: Utenfor Drammen

Post by mareiney »

Bra=) Men du har et par gjentagelser. Ganske små og uvestentlige, men jeg hang meg opp i dem alikevel.

denne hang jeg meg mest opp i : Når du beskriver Kælle Spurvdal så sier du at han ikke kan en dritt. Når du beskriver Sigurd Farthen et par linjer ned, så står det at han ikke kan en dritt.


Edit: Ser nå at det henger sammen. Ikke kjeft for mye da.

"Med Toto – Hold The Line dundrende på ørene triller jeg bortover gata i en gul handlevogn mot Hydro Trexaco, hvor BR jobber som jordbærselgende jordbær. Det var lyst ute, nesten sommer. En klar blå himmel fylt med hvite, vennlige skyer raget over meg der jeg trilte av gårde i lyset fra en godhjertet sol."


I stedet for å bruke trille/trilte to ganger kunne dyu brukt et annet synonym som suste eller noe i den duren.

Noe lignende:

"Med Toto – Hold The Line dundrende på ørene triller jeg bortover gata i en gul handlevogn mot Hydro Trexaco, hvor BR jobber som jordbærselgende jordbær. Det var lyst ute, nesten sommer. En klar blå himmel fylt med hvite, vennlige skyer raget over meg der jeg suste av gårde i lyset fra en godhjertet sol."


Så kommer noe av det positive:

Likte måten du beskrev faren på:) begynte faktisk å le. Og den måten du beskriver en eller litt tragisk hverdag ( kanskje ikke så tragisk, men siden mora vil hete Harald, bestevennen røyker, og faren fikser handlevogner. Ikke misforstå! syns det er litt genialt egentlig)


Da kan jeg vel ikke gjøre noe mer enn å ønske deg lykke til, dette virker lovende. Hvis boken kommer ut i butikkene så skal vi se om jeg får somlet meg til å kjøpe den;)
Last edited by mareiney on Fri Mar 16, 2007 15:26, edited 1 time in total.
*jah..
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

"kan ikke en dritt" var vel gjentagelse med overlegg? Trekker ikke ned.

Ganske morsomt dette, btw. Legg ut mer.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Det var en fornøyelse å lese, men jeg er enig i det de andre har sagt. På den "kan ikke en dritt" kan du legge til "han heller". Muligens...
. . .
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Av frykt for å gjøre fem høner av en dritt: Jeg liker gjentakelsen, det blir komisk på den måten. Mer enn om du gjør setningene annerledes.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Post by Azumiel »

Sauegjeteren wrote:Av frykt for å gjøre fem høner av en dritt: Jeg liker gjentakelsen, det blir komisk på den måten. Mer enn om du gjør setningene annerledes.
Det er poenget at akkurat det skal være litt morsomt, selv om det kanskje ikke er det :P
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Jo, det er en smule komisk i det. Om folk ikke skjønner at det er meningen at det skal gjentas er det deres problem.
mareiney
Hengiven
Hengiven
Posts: 100
Joined: Wed Mar 22, 2006 16:41
Location: Utenfor Drammen

Post by mareiney »

:P når jeg tenker over det er det vel med overlegg.. Legg til "han heller" eller noe, så blir det bedre.
*jah..
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Lothar wrote:Jo, det er en smule komisk i det. Om folk ikke skjønner at det er meningen at det skal gjentas er det deres problem.
Forstod jo at det skulle være morsomt, men jeg syns ikke det var det.
. . .
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Post by Azumiel »

Har fjernet teksten for nå, kommer kanskje mer seinere.

Hver så snill og ikke kopier, jeg har jobbet for hardt.

Anyway: All rights reserved Azumiel.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Nå har denne posten ligget her i godt og vel to uker, men jeg skjønner fortsatt ikke tråd-tittelen.

Noen som vil forklare?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Post by Azumiel »

davram bashere wrote:Nå har denne posten ligget her i godt og vel to uker, men jeg skjønner fortsatt ikke tråd-tittelen.

Noen som vil forklare?
Det er tittelen på boka.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Jeg trodde den skulle hete 'Kamiros Tåre' ikke 'Når hun blir stor skal hun hete Harald'?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Post Reply