The Lees of Laughter's End, av Steven Erikson

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

The Lees of Laughter's End, av Steven Erikson

Post by Lothair Mantelar »

Utgitt av PS Publishing
114 sider
Finnes på: Engelsk


Image

The Lees of Laughter's End er den tredje og siste boka i trilogien om necromanceren Korbal Broach, magikeren Bauchelain og deres ulykkelige tjener, Emancipor Reese. For de av dere som sliter med kronologien til trilogien kan jeg si så mye at Blood Follows er den første, The Lees of Laughter's End er nummer 2 og den siste boka heter The Healthy Dead. Du kan forøvrig finne anmeldelser av både Blood Follows og The Healthy Dead her i forumet.

Steven Erikson er best kjent for sin utmerkede episke fantasyserie, The Malazan Book of the Fallen. Denne lille novelletten tar plass i samme univers og den omhandler tre figurer som dukker opp i Memories of Ice (bok 3 i Malazan-serien). Vanligvis har man problemer med å skille en Erikson bok fra en murstein, men disse små historiene er i motsetning til hans andre verk veldig lettleste. Har du ennå ikke hatt gleden av å bli innviet i Eriksons fantastiske univers så er ikke denne serien det dummeste utgangspunktet.

Etter de ulykkelige hendelsene i Lamentable Moll flykter våre tre hovedpersoner via et skip kalt Suncurl. Lite vet passasjerene at skipet ikke kun er lastet med det verste mannskapet noensinne, men i baugen gjemmer det seg også et utall misfornøyde spøkelser, en sulten demon og noen en guds stjålne statuer. Og den guden har ikke tenkt å la besetningen til Suncurl slippe billig unna.

I løpet av en skjebnesvanger natt må Bauchelain, Broach og Reese ta seg av disse farene, men det blir ikke uten fare for eget liv. Skipet har stø kurs for Laughter's End - havet hvor selv vannet flyter rødt som blod rundt sinte haier og dhenrabi...

Jeg har nå lest alle tre bøkene i trilogien. The Lees of Laughter's End er morsom, skrekkelig og noen ganger begge deler på samme tid. Erikson klarer å destillere sine fortellinger inn i et format som gir deg som leser en uforglemmelig opplevelse. Jeg anbefaler alle å lese denne serien. Start med Blood Follows og les deg gjennom oppfølgerne (selv om rekkefølgen er irrelevant. Jeg leste bok nr. 3 først, så leste jeg nr. 1 og til slutt nr. 2). Du vil ikke angre. Jeg rangerer den boka like bak The Healthy Dead: 8,5/10
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply