Når gir du opp ei bok?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

jeg gir sjelden opp en bok, med mindre jeg holder på å sovne av og lese den, men jeg har til nå gitt opp, Golemens Øye og Anne Franks Dagbok, de var greie nok, men jeg fant noe bedre å lese :)
creutzfeldt
Hengiven
Hengiven
Posts: 126
Joined: Fri Sep 22, 2006 17:35

Post by creutzfeldt »

Den boka eg har slete mest med å koma igjennom er Ulysses av James Joyce. Har prøvd tre-fire gonger, men kjem ikkje meir enn 10-15 sider før eg må gi tapt. Boka vinn jo meir eller mindre alle kåringar blandt bøker utgitt i det 20. århundret - byrjar å mistenka at boka vinn på knockout...

Av meir lettfatteleg litteratur, måtte eg gi opp Jonathan Strange & Mr. Norrell. Boka var rett og slett dødsens kjedeleg.
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Chiad wrote:jeg gir sjelden opp en bok, med mindre jeg holder på å sovne av og lese den, men jeg har til nå gitt opp, Golemens Øye og Anne Franks Dagbok, de var greie nok, men jeg fant noe bedre å lese :)
Golemenes øyne er da ikke tung, litt barnslig og uten gode plott men ikke kjedelig. Slukte den på to dager eller no...
Har faktisk ikke lest Anne Franks Dagbok, men det er et mål jeg har satt meg for øye.
Som vann til tørst strupe
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

ok, golemens øye var kanskje ikke så kjdelig, men den var d litt av og til, men jeg ble bare ..lei av den/hele greia, ganske enkelt.
anne franks dagbok er jo en sånn jødegreie der de må gjemme seg for tyskerne eller noe sånt, og så forteller hun om livet innesperret i en lagerbygning, lignende
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Vet, har hat lyst til å lese den. Det gir kanskje et innblikk i hvsalgs liv hun levde for mer kan vi ikke forvente oss.

Ja er enig i at den var kjedelig til tider... Forventet mer siden jeg syns 1ern var ganske bra.
Som vann til tørst strupe
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

creutzfeldt wrote:Den boka eg har slete mest med å koma igjennom er Ulysses av James Joyce. Har prøvd tre-fire gonger, men kjem ikkje meir enn 10-15 sider før eg må gi tapt. Boka vinn jo meir eller mindre alle kåringar blandt bøker utgitt i det 20. århundret - byrjar å mistenka at boka vinn på knockout...

Av meir lettfatteleg litteratur, måtte eg gi opp Jonathan Strange & Mr. Norrell. Boka var rett og slett dødsens kjedeleg.
Har aldri våget meg på Ulysses av James Joyce, men jeg hører det blir sagt at boka er fryktelig overvurdert.

Og jeg er forøvrig helt enig angående Strange & Norell. Det skjer nesten ingenting i løpet av de fire hundre (!) første sidene. Hvordan noen liker den er utenfor min forstand :roll:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

De leser de 200 siste sidene også.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Du mener de fire hundre siste sidene...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Godt mulig det. Det er de 400 første som er kneika, hvertfall.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Golemens Øye ga jeg opp også. Grunnen til det var nok heller at jeg holdt på med en av Martin's bøker samtidig, og den kan ikke måle seg.

Strange & Herr Norell storkoste jeg meg med :) Kan ikke huske at det var noe kjedelig i den.
. . .
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Golemens Øye ga jeg opp også. Grunnen til det var nok heller at jeg holdt på med en av Martin's bøker samtidig, og den kan ikke måle seg.
Du har nok rett i at det ikke er noen ordentlig kvalitets bok. Men jeg mener nå den er bedre enn mange andre, men dårligere enn eneren i serien.
Som vann til tørst strupe
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

creutzfeldt wrote:Den boka eg har slete mest med å koma igjennom er Ulysses av James Joyce. Har prøvd tre-fire gonger, men kjem ikkje meir enn 10-15 sider før eg må gi tapt. Boka vinn jo meir eller mindre alle kåringar blandt bøker utgitt i det 20. århundret - byrjar å mistenka at boka vinn på knockout...
Du har i alle fall prøvd. Kanskje en mindre eksklusiv klubb enn den som består av de som faktisk har kommet seg gjennom den, men like fullt en eksklusiv klubb.
Av meir lettfatteleg litteratur, måtte eg gi opp Jonathan Strange & Mr. Norrell. Boka var rett og slett dødsens kjedeleg.
Fatter ikke hva det går av dere. Strange&Norrell er jo festlig skrevet, detaljrik, spennende -- hva er det ikke å like?

Greit nok, det er ikke akkurat Malazan eller TLOLL hva action angår, men det finnes da andre måter å bygge spenning på...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Terje wrote:Når jeg gir opp ei bok, skjer det som regel sakte og gradvis. Jeg begynner på den med friskt mot, og leser kanskje en god del de første dagene. Så går det saktere og saktere, samtidig som det blir lengre og lengre mellom hver gang jeg leser i den. Helt til jeg til slutt ikke lenger leser noe som helst i den.

Hvorfor dette skjer har forskjellige årsaker. Er det sakprosa skyldes det kanskje at jeg synes forfatteren gjentar det samme igjen og igjen og igjen, noe som er slitsomt i lengden. Sakprosa -- og da særlig polemiserende sådan -- gjør seg best i artikkelformat.

Ellers er det ofte at jeg forventer meg noe annet enn det jeg får, at jeg finner noe annet å lese, eller at jeg bruker tida på andre ting enn å lese.

Når det gjelder skjønnlitteratur... her gir jeg som regel opp bare dersom det ikke er noe som helst som fenger meg. Er det en eller to tig jeg liker ved boka, er sjansen naturligvis større for at jeg gidder å være mer tålmodig.
Hmmm. Det virker som om store hjerner tenker likt. Det vil si... Min hjerne er ikke i nærheten av den størrelsen som Terjes har men jeg må

Ashan'Sei wrote: til nå har jeg gitt opp: Amuleten fra Samarkand og Den mørke Materie.

det er egentlig ingen ting som kan måle seg med WOT :P . men wurderer å lese Tolkin bøkene.

Skjønner ikke at folk kan gi opp Bartimeus triologien. Alle de tørre, sarkastiske og vittige kommentarene som strømmer fra munnen til den ånden er jo hysteriskt morsomme. Har dere foresten fått med dere at bok nr. 3 har kommet?


Har du ikke lest Tolkien :shock:. Gjør det og gjør det nå!!

Sauegjeteren wrote:Godt mulig det. Det er de 400 første som er kneika, hvertfall.
400 siders kneik! Det er jo lenger en i tLotR!!
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Visste ikke at 3'ern var komt ut nei.. :shock:

Jeg syns den mørke materie var ganske bra og leste for fullt helt til midten av siste bok, da gadd jeg ikke mer og bladde forbi noen sider nå og da, har tenkt å lese siste bok ordentlig for det var ganske sløvt av meg, det ma jeg si. :oops:
Last edited by Chiad on Sat Jul 14, 2007 0:55, edited 1 time in total.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

davram bashere wrote:Skjønner ikke at folk kan gi opp Bartimeus triologien. Alle de tørre, sarkastiske og vittige kommentarene som strømmer fra munnen til den ånden er jo hysteriskt morsomme.
Jeg fikk den første boka i denne serien av lederen for Bjørnsonfestivalen, siden hun vet at jeg liker fantasy, men har ikke helt vært i form til barnefantasy i det siste. :\
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply